کد خبر: 661955
تاریخ انتشار :

بایدن، نگران تاثیر برجام بر سرنوشت حزبش/ تصمیم آمریکا برای دادن امتیاز نهایی به ایران

جو بایدن ترجیح می دهد با مساله برجام و اعطای امتیازات احتمالی، بهانه دست مخالفان جمهوری‌خواهش ندهد تا از آن به عنوان ضربه ای علیه بایدن و حزبش استفاده کرده و بر نتیجه انتخابات کنگره تاثیر بگذارند.

بایدن، نگران تاثیر برجام بر سرنوشت حزبش/ تصمیم آمریکا برای دادن امتیاز نهایی به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: بر اساس گزارش ها ایالات متحده امضای برجام را به بعد از برگزاری انتخابات کنگره که در ۸ نوامبر برگزار می شود، موکول کرده است. این خبری است که بسیاری از رسانه های آمریکایی ازجمله پولیتیکو آن را تایید کرده اند و به نظر می رسد مورد تایید کاخ سفید هم باشد.

تاخیری که آمریکا هم از آن استقبال کرد

تاخیر مذاکرات و امضای توافق احیای برجام از آن مواردی است که غرب و آمریکا همیشه ایران را به آن متهم می کردند‌. بسیاری از رسانه های آمریکایی در این چند ماه مدعی شده اند که ایران با کش دادن مذاکرات و کشتن زمان به دنبال این است که توان هسته ای خود را بالاتر ببرد تا با دست پر به میز مذاکرات آمده و بتواند امتیازات بیشتری بگیرد. با این حال، حالا می بینیم که خود آمریکا هم دست به تعویق مذاکرات و امضای توافق نهایی زده است. مقامات آمریکایی بارها گفته اند که زمان، یکی از اصلی ترین عناصر مورد توجه آنها در احیای برجام است و آنها تا یک مدت مشخص صبر خواهند کرد و در صورت تعویق بیش از حد مذاکرات، میز را ترک خواهند کرد. با این وجود، حالا خود آنها سعی در تعویق برجام تا ماه نوامبر دارند. اکنون پرسش مهم این است که‌ علت این اقدام آنها چیست؟

آمریکا خواسته های ایران را پذیرفته است؟

به نظر می رسد که آمریکا قصد دارد برخی از خواسته های ایران را بپذیرد. پیش از این نیز مشخص شد مسائل پادمانی مهم ترین گره برجام است. ایران تاکید دارد که پیش از امضای توافق نهایی باید دعاوی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پس گرفته و پرونده PMD بسته شود. این پرونده که آمریکا با فشار سیاسی خود باعث به وجود آمدن آن شده، حالا تبدیل به گره ای کور شده است. با این حال، برخی خبرگزاری های غربی مدعی شده اند دولت بایدن تصمیم گرفته از فشار خود بر آژانس کم کند تا این پرونده هم بسته شده و توافق هسته ای نهایی شود.

نگرانی بایدن از مخالفان، علت تعویق برجام

مشخص است که عقب نشینی بایدن از PMD باعث جنجالی بزرگ در آمریکا می شود. گروه های زیادی در داخل آمریکا مخالف برجام هستند. به جز جمهوری خواهان و طرفداران ترامپ، گروهی از دموکرات ها نیز مخالف مشی بایدن و سیاست احیای برجام هستند. همین گروه در نهایت باعث شدند که بایدن از مساله خروج نام سپاه پاسداران از لیست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا کوتاه نیاید. با نزدیک شدن به انتخابات کنگره، این مساله مهمتر می شود. عقب‌نشینی بایدن از PMD باعث شعله ور شدن خشم‌ اسرائیل و لابی های صهیونیستی داخل آمریکا می شود. همچنین، این اقدام باعث انتقاد جمهوری خواهانی می شود که به شدت منتظر انتخابات کنگره در ماه نوامبر هستند.

بایدن احتیاج بسیار زیادی به رای آوردن نمایندگان دموکرات دارد. طرح های بسیاری وجود دارد که کنگره فعلی حاضر به تصویب آنها نیست و بایدن امیدوار است که با پیروزی حزبش در انتخابات و ایجاد شدن ائتلافی قوی بتواند کنگره را با خود همراه کرده و این طرح ها را به تصویب رساند. ضمن اینکه اگر دموکرات ها در انتخابات کنگره شکست بخورند احتمالا وضعیت آنان در انتخابات ۲۰۲۴ نیز بدتر شده  و لابی ها با یک نامزد جمهوری خواه ائتلاف کرده و از او حمایت مادی و معنوی کنند.

به همین دلیل، جو بایدن ترجیح می دهد با مساله برجام و اعطای امتیازات احتمالی بهانه دست مخالفان جمهوری خواهش ندهد تا از آن به عنوان ضربه ای علیه بایدن و حزبش استفاده کرده و بر نتیجه انتخابات کنگره تاثیر بگذارند.

در نتیجه، بایدن ترجیح می دهد که مساله برجام را به بعد از انتخابات موکول کند تا این مساله دیپلماتیک بر فضای سیاسی داخلی ایالات متحده تاثیر نگذارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها