کد خبر: 662127
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده | دلار ارزان می شود؟

قیمت دلار در روزهای گذشته با افزایش همراه بود. این افزایش تا جایی ادامه داشت که دلار وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. اما بازار در هفته‌های آینده چه روندی را طی می‌کند؟

پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده | دلار ارزان می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار روزهای گذشته وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. این افزایش تا جایی ادامه داشت که قیمت دلار فردایی در بازار آزاد به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان نیز رسید. کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ ارز فعلا در همین محدوده باقی می‌ماند. اما از نیمه دوم سال به بعد احتمال افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد. چون از نیمه دوم سال کسری بودجه خود را نشان می‌دهد و این کسری بودجه به افزایش قیمت دلار  منجر می‌شود.

اما جدا از اخبار و تحولات سیاسی، عوامل دیگری نیز در نوسان قیمتی تاثیرگذارند. کارشناسان در مورد عوامل نوسان قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌گویند؟

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیات مؤسس کانون صرافان گفت: نرخ هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در ایران نیز، در اختیار دولت است. البته ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور، از سمت بخش خصوصی است. اما اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود.در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.

او توضیح داد: اما اینکه پیش‌بینی کنیم که قیمت واقعی دلار چیست یا دلار تا پایان سال چه روندی را طی می‌‌کند، بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاصل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است. البته همین نرخ دلار نیز می‌تواند بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر کند.

سمیعی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.

دلار در صورت توافق

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی گفت: به نظر می‌رسد کنترل برای پایین آمدن قیمت دلار و همچنین کنترل برای جلوگیری از حرکت صعودی دلار وجود دارد. قطعا تا پایان مذاکرات برجام و مشخص شدن نتیجه نهایی آن و اتفاقاتی که در بعد سیاسی کشور رخ می‌دهد، این کنترل قیمتی ادامه دارد.

او افزود: با توجه به جریاناتی که در مساله بودجه وجود دارد، پایین آمدن دلار از کف ۲۷ هزار تومان، حتی با وقوع برجام نیز برای سیاست‌مداران بعید است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، دلار آماده شروع روند صعودی شدن را در بازار کشور دارد. اما امیدواری‌ها و احتمالاتی که وجود دارد این است که دلار در کانال ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان نوسان داشته باشد. حتی در صورت توافق در مذاکرات برجام کف قیمتی ۲۷ هزار تومان برای دلار محکم خواهد بود.

اما بازار در روزهای گذشته چه روندی را طی کرد؟

دلار دیروز، ۲۴ شهریور در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش جزئی، ۲۸ هزار و ۷۵۳ تومان اعلام شده است.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند نوسانی آغاز کرد. دیروز معاملات با قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نوسانی ادامه یافت و به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. همین روند در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان بود.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها