کد خبر: 662191
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با فلاحت‌پیشه

امکان دارد ایران دومرتبه از روسیه ضربه بخورد

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: این امکان وجود دارد که ایران دو بار از روسیه ضربه بخورد. یک بار که برجام فدای اوکراین شد و بار دیگر که دیپلماسی هسته ای ممکن است فدای دیپلماسی اوکراین شود.

امکان دارد ایران دومرتبه از روسیه ضربه بخورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: مذاکرات هسته ای بعد از آخرین پاسخ ایران به نظرات آمریکا در حالت تعلیق قرار گرفت و پیش بینی می شود تا پایان آبان به همین حالت باقی بماند؛ جالب آنکه هر دو طرف از این اتفاق راضی به نظر می رسند.

حشمت الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای گفت: مثلث مخالف توافق موفق شد به نیت خود جامه عمل بپوشاند. ضلع نخست جمهوری خواهان در آمریکا هستند که همواره تهدید می کردند حتی اگر بایدن بر سر احیای برجام با ایران به توافق برسد وقتی در کنگره اکثریت کرسی ها را در اختیار بگیرند قطعا 5 ابزار اجرایی بایدن برای عملیاتی کردن توافق را کُند خواهند کرد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری برسد، در آن انتخابات اگر نامزد جمهوری خواه پیروز شود هر نوع توافق شکل گرفته را به هم خواهند زد.

وی افزود: ضلع دوم صهیونیست ها هستند. انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی نیز یک هفته بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود. در این انتخابات نیز موضوع ایران از مباحث اصلی در رقابت ها است بنابراین افراطیون در اتخاذ مواضع رادیکالی از هم سبقت می گیرند چراکه صهیونیست ها اساسا مخالف استفاده از راهکارهای دیپلماتیک در قبال ایران هستند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ضلع سوم مخالفان توافق در ایران هستند. آنها معتقدند دولت آقای رئیسی دو ماه توافق را به تعویق بیاندازد چون بعد از آن فصل سرما فرا می رسد و اروپایی ها برای تأمین انرژی مورد نیازشان مجبور می شوند امتیازات بیشتری به ایران بدهند که البته این تحلیل کهنه است چون قراردادهای نفت و انرژی 3 ماه قبل بسته می شود بنابراین تا پایان نوامبر قراردادهای زمستانه تعیین تکلیف خواهند شد و جایی برای چانه زنی ایران باقی نمی ماند. ضمن آنکه موضوع انرژی ایران در بازارهای جهانی در حدی به حاشیه رانده شده که دیگر الان یک ابزار مهم نیست.

وی ادامه داد: در مقطعی که طرفین خیلی به توافق نزدیک بودند اضلاع مثلث مخالف توافق موفق شدند جلوی این اتفاق را بگیرند. اگر توافق به دو ماه دیگر موکول شود و پیش بینی ها هم درباره نتایج انتخابات کنگره آمریکا درست از آب درآید، آن زمان نه تنها موضوعات گذشته حل نخواهند شد بلکه امکان دارد موضوعات جدیدی هم در دستورکار مذاکرات قرار گیرند که عملا امکان توافق را کمرنگ کند.

فلاحت پیشه گفت: اگر دولت آقای رئیسی اختیار انجام توافق را داشت حتما توافق می کرد کما اینکه مقامات این دولت به ویژه وزارت خارجه بلافاصله بعد از آخرین دور مذاکرات در وین مشغول رایزنی با دیگر نهادهای داخل کشور برای قانع کردن آنها نسبت به متن توافق بودند. یعنی عملا دولت آقای رئیسی تبدیل به موافق توافق شده بود ولی به نظر می رسد از این اختیار برخوردار نبود.

وی افزود: شرایط کنونی، شرایط عدم توافق هست و طبیعتا دو ماه دیگر توافق به تأخیر می افتد، تجربه هم نشان می دهد گذشت زمان نه تنها طرفین را به توافق نزدیک نمی کند بلکه اختلافات آنها را بر اثر شکل گیری یکسری تحولات سیاسی بیشتر و عمده تر می کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تحولات اوکراین اظهار کرد: مسکو اگر پیشنهاداتی از طرف غرب ببیند که شأن سیاسی و نظامی روسیه در آن دیده شده باشد، حاضر است با کشورهای غربی تنش زدایی کند. شروع تنش زدایی روس ها با اروپا و آمریکا یعنی شروع دور تازه ای از تبانی علیه ایران. این مسئله ای است که شاید کمتر مسئولان کشور ما به آن فکر کرده اند بنابراین این امکان وجود دارد که ایران دو بار از روسیه ضربه بخورد. یک بار که برجام فدای اوکراین شد و بار دیگر که دیپلماسی هسته ای ممکن است فدای دیپلماسی اوکراین شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها