کد خبر: 662196
تاریخ انتشار :

بولتن می خواهد به قدرت باز گردد!

سرمایه گذاری نومحافظه کار افراطی بر روی رقبای ترامپ

سرمایه گذاری نومحافظه کار افراطی بر روی رقبای ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگرچه بر اساس شواهد موجود، جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا دیگر جایی در معادلات قدرت در واشنگتن ندارد و بخت و اقبال چندانی نیز جهت بازگشت به کاخ سفید نخواهد داشت، اما وی همچنان بر روی عدم حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،حضور یک نامزد محافظه کار در انتخابات ریاست جمهوری 2024 و در نهایت شکست دموکراتها حساب ویژه ای بازکرده است! باید هر سه مولفه در قبال بازگشت بولتن به کاخ سفید تحقق پیدا کند تا وی بتواند بار دیگر در کسوت وزیر امور خارجه یا مشاور امنیت ملی به قدرت باز گردد! به عبارت بهتر، در صورت پیروزی مجدد ترامپ یا افراد نزدیک به رئیس جمهور سابق آمریکا، بولتون قطعاجایی در معادلات قدرت نخواهد داشت. 

بولتون در فاصله حدود سه ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار کتاب معروف خاطرات خود، ضربه سختی به کمپین انتخاباتی ترامپ زد. بسیاری از تحلیلگران داخلی حزب جمهوریخواه معتقدند که این کتاب بولتون منجر به فاصله گیری آشکار بخش زیادی از نومحافظه کاران از ترامپ و حتی گردش آرای آنها به سود بایدن و دموکراتها شد. این مسئله خود را در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و به صورت خاص در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا نشان داد.در این دو ایالت مهم و سرنوشت ساز، ترامپ آرای الکترال را به واسطه حمایت جمهوریخواهان سنتی و نومحافظه کاران از بایدن از دست داد. بدون شک در چنین شرایطی ترامپ از بولتون به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شکست جنجالی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 یاد می کند. افراد نزدیک به ترامپ مانند مایک پمپئو وزیر خارجه وی نیز در مواضع خود صراحتا از بولتون به عنوان فردی احمق و دروغگو یاد کرده اند که صرفا در صدد بازگشت به مسند قدرت هستند. 

در هر حال، بولتون پس از دو بار حضور در مسند قدرت( یکی در دولت جرج واکر بوش و دیگری دردولت ترامپ)، کماکان در صدد بازگشت به قدرت است. بولتون به وضوح می داند که وی در صورت نامزدی در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان، قطعا از ترامپ یا هر نامزد دیگری در این حزب شکست خواهد خورد. بنابراین وی قصد ندارد در انتخابات درون حزبی مستقیما حضور پیدا کند .با این حال مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در کمپین انتخاباتی یکی از جمهوریخواهان سنتی یا نومحافظه کاران حضوری فعال خواهد داشت تا به واسطه پیروزی احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 ، به کاخ سفید باز گردد. 

در این خصوص بولتون انتقادات خود را از بایدن آغاز خواهد کرد. وی حتی در مواضع اخیر خود از دموکراتها و عملکرد آنها در دوران ریاست جمهوری بایدن ابراز انزجار و ناامیدی کرده است. با این حال، قطعا اگر قرار باشد بولتون دوباره در دوگانه "بایدن-ترامپ" گرفتار شود، وی از رئیس جمهور کنونی آمریکا جانبداری خواهد کرد. بازگشت ترامپ به قدرت، یکی از پررنگ ترین خطوط قرمز بولتون محسوب می شود. نفرت شدید رئیس جمهور سابق آمریکا از بولتون به گونه ای است که امکان هیچگونه معامله ای سیاسی بین آنها وجود ندارد. 

یکی از اختلافات اصلی بولتون و ترامپ که منجر به برکناری وی شد، مربوط به نحوه تقابل با تهران بود. در آن زمان رئیسجمهور سابق آمریکا ابراز داشت که ممکن است به‌عنوان مشوقی برای تهران جهت آمدن بر سر میز مذاکره، برخی تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.دلیل طرح این پیشنهاد، شکست آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه تهران بود. با این حال بولتون خطاب به ترامپ اعلام کرد که قویا با این پیشنهاد مخالف است. تنها 24 ساعت پس از این درگیری،  بولتون دیگر مشاور امنیت ملی کاخ سفید نبود و حتی بر سر اینکه تصمیم نبودن او، تصمیم چه کسی بود  بین او  و ترامپ اختلاف وجود داشت. ترامپ اصرار داشت بگوید که بولتون را از کاخ سفید اخراج کرده است اما بولنون، مدعی بود که وی شخصا از سمت خود استعفا داده است. ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت 1397، آمریکا را از توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 خارج کرد. متعاقبا، تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران بازاعمال شد و توسعه یافت. با این حال، حتی برخی ارزیابی‌های اندیشکده‌های غربی نشان می داد که بر خلاف پیش بینی افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو،   راهبرد ترامپ با موفقیت همراه نبود. موضوعی که منجر به سرافکندگی و خشم ترامپ از مشاور امنیت ملی خود شد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها