کد خبر: 662226
تاریخ انتشار :

ناگفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی از پیغام‌ آژانس به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیغام‌ها و پیام‌های که از طرف آژانس آمده است نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند، گفت: امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکنند و فکر نکنند که با این عامل فشار بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.

ناگفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی از پیغام‌ آژانس به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان گفتگو با برنامه صف اول ضمن اشاره به دستاوردهای اخیر صنعت هسته‌ای کشورمان گفت: در حوزه سلامت و پلاسما درمانی اخیراً بر روی سه بیمار در تهران روند درمانی انجام شد که نتیجه‌ی مثبتی داشت.

وی افزود: به دنبال این هستیم، جوی که علیه صنعت هسته‌ای کشورمان به راه افتاده است تا مسیر ما را مسدود کنند، با استفاده از دستاوردهای گوناگون و متنوع از بین ببریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان نیز در سازمان انرژی اتمی مرکزی را برای تعامل پژوهشگران و سرمایه‌گذاران فراهم کردیم.

اسلامی گفت: روایتگری که صهیونیست‌ها و غربی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران می‌کنند و اتهاماتی که علیه صنعت هسته‌ای ما دارند از ۲۰ سال پیش ادامه دارد.

وی افزود: از ۲۰ سال پیش جریانی علیه صنعت هسته‌ای کشورمان توسط منافقین و به رهبری صهیونیست‌ها در مسیر سازمان‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت که در نهایت منجر به اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: ۲۰ سال مذاکرات که توسط مسئولین مختلف انجام شد و در نهایت به توافق برجام رسید که یک توافق با دو ستون است. در یک ستون ما برای شفافیت و اعتمادسازی سرعت خود را کاهش دادیم و آن‌ها نظارت خود را بیشتر کردند و در ستون دیگر قرار بر رفع اتهامات و تحریم‌ها علیه ایران بود.

وی افزود: غرب تعهدات خود را اجرا نکرد و از برجام خارج شد، حالا که قصد برگشت به برجام را دارند می‌گویند این مسائل جدید و غیر از برجام است! این مسائل از سال ۲۰۰۳ وجود دارد و الان در سال ۲۰۲۲ اتفاق جدیدی رخ نداده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اتهامات علیه ایران را اسرائیل مطرح کرد اما الان برای آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی، اسرائیل مرجع تقلید شده است!

وی در ادامه گفت: چطور می‌شود که یک سازمان بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل از منافقین که دستانش به خون هزاران ایرانی آغشته است، پیروی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در مذاکراتی که در دولت قبل انجام شده بود، گفته بودند که اطلاعاتی در دست ما است و برای بازدید از چهار مکان به ما دسترسی بدهید که ما این پرونده را ببندیم. برای این اتهامات هم سند معتبر نداشتند.

وی در ادامه افزود: آمدند، بازدید کردند و رفتند و هیچ اثری جز آلودگی پیدا نکردند که این آلودگی نیز ممکن است در همه جا باشد.

اسلامی با اشاره به توافق سال گذشته با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: با گروسی تفاهم کردیم و آن بیانیه منتشر شد و گفتیم شما سوالاتتان را به ما بدهید و ما جواب سوالات را به شرط اینکه پرونده را ببندید، می‌دهیم.

وی گفت: آژانس گفت ما پرونده دوتا از مکان‌های ادعایی را می‌بندیم و در مورد ۲ مکان بعدی روشنگری بیشتر کنید. بعداً از آن دو مکان پرونده‌ی یکی را بستند که البته مجدداً پرونده همان مکان را باز کردند!

اسلامی افزود: برای مثال یکی از این اماکن یک معدن متروکه است که بیش از ۳۰ سال بلا استفاده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در جمهوری اسلامی ایران یک مورو فعالیت هسته‌ای وجود ندارد که به آژانس اعلام نشده باشد یا آژانس از آن بی اطلاع باشد. کلیه فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس است.

معاون رئیس جمهور گفت: امروز در حدود ۲ درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا مربوط به ایران است، اما حدود ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام می‌شود!

وی افزود: آژانس و مدیرکل باید از جایگاه حقوقی آژانس صیانت کنند.

اسلامی تصریح کرد: پیغام‌ها و پیام‌های که از طرف آژانس آمده است نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکنند و فکر نکنند که با این عامل فشار بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است، باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح برنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: پیشنهاد قطعی و مشخص ما طرح موضوع خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در مجمع عمومی آژانس بین المللی است.

وی افزود: در نشست اخیر شورای حکام، خیلی از کشورها برای صدور قطعنامه علیه ایران همکاری نکردند و این پیام خوبی داشت. صرفاً یک بیانیه چهار بندی منتشر شد که در بند چهارم آن مواضع اروپایی‌ها آمده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: صهیونیست‌ها دنبال این هستند که با تغییراتی در ان پی تی بتوانند جای پای خود را باز کنند که هنوز با سایر اعضا به اجماع نرسیده‌اند.

اسلامی در خصوص نیت اروپایی‌ها از توافق با کشورمان گفت: علائم و نشانه‌ها که در یک سال گذشته وجود داشت و هنوز هم ادامه دارد، اراده اروپایی‌ها بر این است که توافق صورت بگیرد. اما نیت اصلی آنها نابود کردن صنعت هسته‌ای ایران است و به نوعی با توافق هسته‌ای می‌خواهند زمان بخرند که ما را تضعیف کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها با داشتن چرخه سوخت ما مخالف هستند. زیرا چرخه سوخت قدرت است و اروپایی‌ها از قبل از انقلاب نیز موافق این موضوع نبودند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها