کد خبر: 662288
تاریخ انتشار :

دلیل افزایشی شدن قیمت دلار ؛‌ قیمت منطقی چقدر است؟

دبیرکل کانون صرافان ایران درباره قیمت دلار در روزهای آینده می‌گوید: در حال حاضر قیمت‌ها معقول و واقعی است، برای همین فکر نمی‌کنم گمانه‌زنی درباره قیمت های بالاتر دلار به واقعیت نزدیک باشد.

دلیل افزایشی شدن قیمت دلار ؛‌ قیمت منطقی چقدر است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار طی روزهای اخیر هم در صرافی‌های دولتی و هم در قیمت توافقی و بازار آزاد افزایشی شده است. قیمت دلار، ۲۷ شهریور، در بازار آزاد به مرز ۳۲ هزار تومان نزدیک شد. امروز، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد اندکی کاهش یافت و تا ساعت تنظیم این گزارش،‌ حدود  ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورد.

درباره علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر با کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان ایران، صحبت کردیم. وی با بیان اینکه دو دلیل می‌تواند در افزایش قیمت دلار تاثیر زیادی داشته باشد، به همشهری آنلاین می‌گوید: بخش عمده این افزایش به خاطر مباحث روانی ناشی از به نتیجه نرسیدن برجام است. چون به هر حال بسیاری از اتفاقات سیاسی می‌تواند روی قیمت دلار تاثیر بگذارد.

دلیل بعدی از نگاه سلطانی‌زاده، رشد حجم سفرهای آخر شهریور است. وی در این باره می‌افزاید: به خاطر تعطیلات آخر تابستان حجم مسافرت‌ها افزایش پیدا کرده و تقاضا برای دلار هم نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که در شرایط فعلی، ارزش ذاتی دلار بیشتر از قیمت آن است و نرخ آن به محدوده‌های بالاتر هم می‌رسد اما دولت قیمت‌ها را مهار کرده و اگر اخبار منفی عدم احیای برجام منتشر شود فنر دلار در خواهد رفت. سلطانی‌زاده در این باره می‌گوید: امروز شاهد گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نرخ ارز هستیم اما دلاری که الان در بازار و صرافی‌ها در حال معامله است دلاری است که با نرخ توافقی معامله می‌شود.

وی می‌افزاید: زمانی که نرخ توافقی در کانال ۳۰ یا ۳۱ هزار تومان است نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در صرافی‌ها روی همین پایه ۳۰ هزار تومان در حال معامله است و مشخص می‌شود نرخی که در صرافی‌ها در ارز توافقی در حال معامله است نرخ تقریبا نزدیک به واقعیت است و بر اساس عرضه و تقاضا معامله می‌شود.

پیش‌بینی روزهای آینده بازار ارز

درباره قیمت دلار در روزهای آینده هم نظر دبیرکل کانون صرافان ایران را پرسیدیم. سلطانی‌زاده می‌گوید: در حال حاضر قیمت‌ها معقول و واقعی است، برای همین فکر نمی‌کنم گمانه‌زنی درباره دلار با قیمت بالاتر خیلی به واقعیت نزدیک باشد.

وی درباره اینکه اگر مذاکرات برجام به نتیجه نرسید دلار تا کجا افزایش قیمت خواهد داشت، می‌گوید: اگر مذاکرات به نتیجه برسد قیمت‌ها حول و حوش ۲۷ هزار تومان می‌ماند و خیلی پایین‌تر نخواهد آمد. اگر هم برجام به نتیجه نرسد معمولا در همان پایه ۳۱-۳۲ هزار تومانی که قبل از توافقات بود، می‌ماند. بنابراین، قیمت ارز یک رِنج ثابتی دارد و دامنه‌اش بین ۲۸ هزار تا ۳۲ هزار تومان در حال نوسان خواهد بود.

تحریم‌ها دیگر اثر زیادی ندارد

دبیرکل کانون صرافان ایران ادامه می‌دهد: قبل از اینکه استارت احیای برجام زده شود، ما دلار ۳۲ هزار تومان را داشتیم. در حال حاضر هم به همان سقف قبل از طرح دوباره برجام رسیده است، برای همین می‌شود گفت در اقتصاد ما دیگر دلار چندان تاثیر ندارد چرا که ما چند سال است دلار را در محدوده قیمتی خاصی با همین اخبار منفی دنبال می‌کنیم و عملا تیم اقتصادی کشور با همین تحریم‌ها خودش را تطبیق داده است.

سلطانی‌زاده با تاکید بر اینکه به نظر نمی‌رسد بودن تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها خیلی در بازار ایران اثرات منفی آنچنانی به مانند قبل بگذارد، می‌افزاید: این را به این جهت می‌گویم که ما الان ارز حاصل از فروش نفتی که داریم بر اساس شرایط تحریمی است و برگشت ارز هم بر اساس شرایط تحریم است. درواقع، عملا در چند سال اخیر اقتصاد همراه با تحریم در کشور ما جا افتاده و با تحریم‌ها خودش را تطبیق داده و پیش می‌برد.

سرمایه‌گذاران جدید متضرر می‌شوند

دبیرکل کانون صرافان ایران در پایان با بیان اینکه در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در بازار متشنج و پرنوسانی مثل ارز به ضرر مردم است، می‌گوید: خیلی اوقات هموطنان با خرید احساسی ارز به سمت بازار ارز می‌آیند ولی در شرایط فعلی بهتر است سعی کنند در بازارهای نوسانی که قیمت‌ها افزایش یا کاهش شدید دارد، سرمایه‌گذاری نکنند.

سلطانی‌زاده می‌افزاید: به هر حال نوسانات بازار ارز به گونه‌ای است که ممکن است با یک خبر مثبت کاهش ‌یابد و با یک خبر منفی مجدد افزایش یابد، برای همین به طور حتم سرمایه‌گذاران جدید متضرر خواهند شد.  

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها