کد خبر: 662292
تاریخ انتشار :

عقب نشینی رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدات سیدحسن نصرالله

موضع گیری مقتدرانه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله و دیگر مقامات ارشد مقاومت لبنان در خصوص پیگیری حق این کشور در بهره برداری از منابع نفتی و گازی کاریش نشان می دهد که رژیم صهیونیستی تسلیم معادله حزب الله شده و این رژیم نمی تواند بدون تحقق شروط حزب الله اقدام به استخراج گاز از این میدان کند.

عقب نشینی رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدات سیدحسن نصرالله
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بنابر گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، مواضع مقتدرانه سید حسن نصرالله به ویژه موضع اخیر وی (در خصوص منابع گازی کاریش) در مراسم اربعین حسینی (ع) توانسته خود را بر صحنه رژیم اشغالگر قدس تحمیل نماید. سید حسن نصرالله شنبه هفته جاری در سخنرانی خود به نمایندگی از سوی مقاومت لبنان، دشمن صهیونیستی را از استخراج گاز از میدان کاریش قبل از دستیابی به توافق بر سر مرزهای دریایی با لبنان برحذر داشت.

الاخبار با اشاره به فحوای پیام اخیر دبیرکل حزب الله مبنی بر اینکه «اگر اسرائیل قبل از دستیابی به توافق با لبنان استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز کند، در آن صورت مشکل پیش خواهد آمد» تاکید کرد که همین امر باعث شد تا وزارت انرژی رژیم صهیونیستی در بیانیه خود توضیح دهد آنچه که رژیم اسرائیل می خواهد ظرف چند روز آینده انجام دهد، چیزی جز آزمایش سامانه پمپاژ نیست.

بیانیه مزبور برای برطرف کردن هرگونه ابهامی در این خصوص فاش کرد که ارتش رژیم اسرائیل خود از وزارتخانه انرژی این رژیم خواست تا چنین بیانیه ای را صادر کند و این ارتش بود که متن آن را تهیه کرد.

در همین رابطه "کارین هرار" وزیر انرژی رژیم اسرائیل با اشاره به تعهدات این رژیم نسبت به بازارهای محلی و بین المللی ابراز امیدواری کرد که استخراج گاز از میدان کاریش هر چه زودتر آغاز شود.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با افشای اختلافات موجود میان سران سیاسی، امنیتی و نظامی این رژیم خاطرنشان کرد که سران اسرائیل در خصوص بیانیه مزبور به دو گروه موافق و مخالف آن تقسیم شدند و اختلاف میان آنها بالا گرفت تا آنجا که تصمیم گیری در این خصوص به "ایال حولاتا" رئیس شورای امنیت رژیم اسرائیل موکول شد و وی نیز با اعلام حمایت از صدور بیانیه مزبور، به غائله خاتمه داد.

البته این شبکه به ماهیت پیام ارسال شده از سوی حزب الله اشاره ای نکرد.

به نوشته الاخبار، به نظر می رسد علت مخالفت کسانی که نمی خواستند تا با صدور چنین بیانیه ای به پیام سید حسن نصرالله پاسخ داده شود، آن است که بر اساس ارزیابی آنان چنین اقدامی باعث می شود تا رژیم اسرائیل به عنوان طرفی که از رویارویی نظامی با حزب الله بیمناک است، نمایانگر شود، زیرا بیانیه یاد شده نشانگر آن است که رژیم اسرائیل عملا تسلیم معادله حزب الله یعنی "استخراج پس از توافق" شده است و این امر همچنین باعث تقویت موضع لبنان خواهد شد و مقامات این کشور بی هیچ شک و شبهه ای میزان کارآیی حضور مقاومت را در خواهند یافت و این امر در نهایت بر موقعیت تل آویو در مذاکرات تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اما بر اساس این گزارش، گروه هواداران بیانیه مزبور در عین حالی که نمی توانند دلایل یاد شده را نادیده بگیرند، اما واقع بینانه با موضوع برخورد کردند، زیرا معتقدند که عدم صدور این بیانیه ممکن بود که حزب الله را به سوی برداشتن گام هایی علیه رژیم اسرائیل سوق دهد که برای این رژیم فاجعه بار بود.

در واقع موضع گیری گروه یاد شده نمایانگر این واقعیت است که آنان تهدیدهای حزب الله را کاملا جدی تلقی کرده اند و بر لزوم فرصت دادن به مذاکرات جهت تبلور یافتن توافق بدون هیچ گونه درگیری اصرار و پافشاری دارند؛ علاوه بر این، این موضع با رویکرد آمریکا که جو بایدن در تماس اخیر خود با یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی بیان کرد و در آن بر لزوم دستیابی به توافق با لبنان در هفته‌های آینده تاکید کرد، همخوانی دارد.

الاخبار افزود: در واقع، سران رژیم صهیونیستی خود را بر سر دو راهی توافق یا شکست مذاکرات یافتند که هر یک از آن دو پیامدهای خاص خود را دارد.

این روزنامه لبنانی در پایان گزارش خود همچنین توضیح داد: رئیس شورای امنیت اسرائیل صلاحیت دستور دادن به ارتش و وزارت انرژی را ندارد بلکه در واقع نقش مشاور امنیتی نخست وزیر را ایفا می کند و بر همین اساس، کاملا روشن است که یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با استناد جستن به نظر مشاور خود، موضوع بیانیه را یکسره کرد؛ هرچند نام وی در گزارش های اسرائیل تاکنون ذکر نشده تا این امر به عنوان امتیازی برای حزب الله لبنان رقم نخورد.

منبع: العالم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها