کد خبر: 662299
تاریخ انتشار :

ادعای عجیب بورل: پاسخ‌ ایران کمکی به توافق نکرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، ضمن ادعای اینکه راهی بهتر از متن پیشنهادی خودش برای توافق هسته‌ای وجود ندارد، گفت که پاسخ‌های تهران کمکی به توافق نکردند.

ادعای عجیب بورل: پاسخ‌ ایران کمکی به توافق نکرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه مدعی شد که متن پیشنهادی این اتحادیه برای حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، بهترین راه است.

بورل لحظاتی پیش طی نشست خبری در نیویورک بعد از نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، مدعی شد: «پاسخ‌های ایران، هیچ کمکی به حاصل‌شدن نتیجه [در مذاکرات وین] نمی‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس و تلاش‌ها برای افزایش فشار بر ایران، گفت: «هیچ چیز جدیدی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و من انتظار ندارم در این هفته اتفاق جدیدی رخ دهد».

این مقام اروپایی درباره پیش‌نویس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق در مذاکرات وین، ادعا کرد: «پیشنهاد من برای احیای توافق هسته‌ای ایران روی میز باقی خواهد ماند و راه حلی بهتر از آن نمی‌بینم».

بورل که چند هفته‌ای است رویکرد دیپلماتیک را کنار گذاشته و نقش پلیس بد در مذاکرات با ایران را از فرانسه هم شدیدتر اجرا می‌کند، مدعی شد: «ما هنوز به دستیابی به یک نتیجه نهایی در مورد توافق هسته‌ای ایران نزدیک هستیم و باید ببینیم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد».

به نوشته اسپوتنیک، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز اظهار داشت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره کمک نظامی بیشتر به اوکراین گفتگو کردند.

ادعای بورل درباره بی‌فایده بودن دیدارها در سازمان ملل برای توافق هسته‌ای

بورل بامداد سه‌شنبه نیز در مصاحبه با نشریه «پالتیکو» مدعی شد که حتی دیدارهای هفته پیش‌رو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز نمی‌تواند پیشرفتی در مذاکرات و احتمال حصول توافق در موضوع هسته‌ای ایران حاصل کند.

وی با ادعای اینکه اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر در تلاش برای مجاب کردن همه طرف‌ها جهت طی کردن آخرین گام‌ها برای «احیای توافق هسته‌ای ایران» بوده، گفت از نظر او احتمال هیچ پیشرفت بزرگی در این‌خصوص و مذاکرات وین وجود ندارد.

این مقام ارشد اروپایی در حاشیه حضور در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به پالتیکو گفت: «در سه ماه گذشته، تعامل‌ها و فرایند چند مرحله‌ای، در حال همگرایی بود. فعالیت‌ها بین طرف‌ها باعث بهبودی نتیجه شده بود. ولی در چند هفته گذشته، مسئله دیگر این نبود. ما اکنون در بن‌بست قرار داریم. ما متوقف شده‌ایم».

بورل در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و سلب مسئولیت از آمریکا و اروپا در اجرای تعهداتشان، اظهار داشت: «پیشنهاد و درخواست قبلی که توسط طرف ایرانی مطرح شد، فایده‌ای برای رسیدن به یک توافق نداشت و اینکه برخی می‌گویند ممکن است این هفته اتفاقی بیافتد، من که چنین گمان نمی‌کنم».

وی از پاسخ به این سوال پالتیکو که آیا شخصاً آماده دیدار با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هست، طفره رفت و مدعی شد: «آنها (ایران) قول‌هایی به من داده بودند؛ وقتی که به دوحه سفر کردند، وقتی که به وین رفتند. گمان نمی‌کنم که دیدار با رئیس جمهور [رئیسی] هم بتواند چیزی را حل کند».

بورل چند روز قبل هم مدعی شده بود مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و توافق هسته‌ای، به بن‌بست خورده است.

با این حال، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، در واکنش به این اتهام‌زنی‌های بورل تاکید کرد که حاصل نشدن نتیجه‌ای برای توافق هسته‌ای، به‌دلیل بحران داخلی آمریکا است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها