کد خبر: 662323
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

سوغات نیویورک چیست؟

سیدابراهیم رئیسی امروز در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. او دیدارهایی نیز با سران کشورهای دنیا دارد و به رایزنی پیرامون موضوعات مختلف می‌پردازد. باید منتظر ماند و دید که دستاورد او از این دیدارها و سخنرانی‌ها چیست؟

سوغات نیویورک چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - با وجود همه حواشی که برای صدور ویزای رئیسی ایجاد شده بود، امریکا به وظیفه خود به عنوان میزبان سازمان ملل عمل کرد و رئیسی نیز برای اولین بار راهی مجمع عمومی سازمان ملل شد. 

سفری او اما به نظر می‌رسد که بیش از دستاورد حاشیه داشته باشد. از اظهارات آقای رئیس جمهور درباره رعایت خودجوش حجاب در ایران و هولوکاست گرفته تا مرگ تلخ مهسا امینی که موجی از اعتراضات را در شهرهای مختلف ایران به راه انداخته است؛ این سفر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. 

التهابات اما فقط در فضای داخلی نبوده و به واسطه وضعیتی که مذاکرات هسته‌ای دارد و به گفته طرف‌های برجامی امیدی به توافق در آینده نزدیک نیست؛ می‌توان گفت که سفر رئیسی در فضای بین‌المللی مناسبی نیز انجام نشده است. 

به هر روی در این سفر دیدارهایی بین رئیسی و روسای کشورهای مختلف صورت خواهد گرفت که می‌تواند به پیشبرد سیاست‌های دولت در عرصه خارجی کمک کند. بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا از جمله سرانی که با رئیسی ملاقات می‌کند نیست. این را خود رئیسی پیش از ترک تهران مورد تاکید قرار داد. آن هم در حالی بسیاری از تحلیلگران باور دارند یک گفت‌وگو مستقیم در هر سطحی بین ایران و آمریکا می‌تواند پرونده هسته‌ای را از بن بست خارج کند. سابقه تماس تلفنی اوباما با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز همین تئوری را تایید می‌کند. 

به هرحال دولت رئیسی میلی به این دیدار ندارد و احتمالا قرار گرفتن سخنرانی بایدن و رئیسی در یک روز هم فایده‌ای نخواهد داشت. دیدار تصادفی در راهروها نیز به فرض اینکه این بار رخ دهد مثل دوران خاتمی نشود؛ افاقه نخواهد کرد. 

از این رو باید منتظر سایر رایزنی‌های رئیسی بود و دید که از نیویورک چه سوغاتی می‌آورد؟ آیا می‌تواند موضع و رویکرد اروپایی‌ها را تغییر دهد؟ به فرض اینکه تغییر دهد آنها خواهند توانست کمکی به رفع چالش موجود کنند؟! همچنین باید دید که آقای رئیسی در سخنرانی خود چه می‌گوید. مثل احمدی‌نژاد حضار را فراری می‌دهد یا مثل خاتمی رئیس جمهور آمریکا را هم در سالن نگه خواهد داشت؟ 

بخشی از سخنان رئیسی البته قابل حدس است. مثلا اینکه آمریکا بدعهد است و ایران به تعهدات خود عمل کرده یا اینکه ما قربانی تروریسم هستیم و خارجی‌ها را منطقه نمی‌خواهیم و غیر از برقراری صلح و امنیت منطقه هدفی نداریم و ... . 

جزئیات سخنرانی رئیسی را اما نمی‌دانیم و باید منتظر بمانیم. اینکه مشاوران و همفکران او چه نوشته‌ و آماده کرده‌اند، امروز - چهارشنبه - مشخص خواهد شد و امید است شامل جملاتی مثل سازمان ملل نباید سازمان قدرت های بزرگ باشد، نباشد تا حداقل برای خارجی‌ها قابل فهم باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها