کد خبر: 662510
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

هم ایران و هم آمریکا به احیای برجام نیاز دارند

مهرداد لاهوتی گفت: اگر احیانا اکثریت کنگره آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار بگیرد، مسیر مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی سخت می‌شود.

هم ایران و هم آمریکا به احیای برجام نیاز دارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هم بایدن و هم رئیسی یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی‌شان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکرات هسته‌ای بود. حالا با در نظرداشتن مواضع آن دو چه‌قدر محتمل است که مذاکرات به نتیجه برسد؟

مهرداد لاهوتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظرم در مقطع کنونی هم ایران و هم آمریکا اراده‌ای مبنی بر به نتیجه‌رسیدن مذاکرات دارند. ببینید که از یک طرف آقای بایدن در سخنرانی سازمان ملل می‌گوید که اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و از آن سو آقای رئیسی می‌گوید که ما بر اساس فتوای رهبر انقلاب سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم. پس من تصور می‌کنم اراده کلی در دو کشور وجود دارد».

او ادامه داد: «ای کاش مذاکرات زودتر از اینها به نتیجه می‌رسید و حتی می‌شد در اواخر دولت آقای روحانی توافق امضا شود و اگر برخی در داخل همکاری‌های لازم را انجام می‌دادند این مسئله محقق می‌شد. به هر حال یک متنی به نام برجام وجود دارد و آمریکا از توافق خارج شد و این ایران نبود که توافق را ترک کرده باشد و امروز هم زمینه مهیای احیای برجام هست».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «من توصیه می‌کنم که هرچه سریع‌تر در جهت امضای توافق نهایی گام برداریم زیرا هرچه زمان بگذرد به ضرر ماست؛ البته با رعایت ارزش‌های انقلاب و شاید لازم باشد مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه پیگیری شود تا با گسترده‌‌شدن ارتباط بین کشورها مذاکرات زودتر به نتیجه برسد».

لاهوتی در پایان گفت: «اگر احیانا اکثریت کنگره آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار بگیرد، مسیر مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی سخت می‌شود. در عین حال که در کلیت میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تفاوت‌های اساسی نیست و همه ذیل حکومت آمریکا تعریف می‌شوند اما به هر حال تفاوت‌های مهمی در حوزه نگاه آن دو نسبت به عرصه دیپلماسی دیده می‌شود. در شرایط کنونی هم ایران و هم آمریکا به احیای برجام نیاز دارند و امیدوارم هرچه سریع‌تر این موضوع محقق شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها