کد خبر: 662772
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با حسن هانی‌زاده

تغییر رفتار سازنده اروپا

حسن هانی‌زاده می‌گوید : تغییر رفتارهایی سه کشور اروپایی که به ویژه بعد از دیدار مکرون با ابراهیم رئیسی در نیویورک صورت گرفته؛ سازنده است

تغییر رفتار سازنده اروپا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، روند مذاکرات هسته‌ای خیلی تغییر نکرده اما از سرگیری رایزنی‌ها با آژانس درباره همکاری‌های پادمانی این گمانه را ایجاد کرده که امکان گشایشی ایجاد شود. 

حسن هانی‌زاده کارشناس روابط بین‌الملل ریشه این رویکرد جدید را در سفر رئیسی به نیویورک و حرف‌هایش در مجمع عمومی می‌داند. او  در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «پس از سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و انتقاد وی از رفتار آمریکا نسبت به ایران به ویژه در حوزه برجام، رویکردهای جدیدی در میان کشورهای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ارتباط با ایران به وجود آمد.»

وی با اشاره به اینکه «دیدارهای رئیس‌جمهور و وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران درحاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم در تغییر این رویکرد بی‌تاثیر نبوده است» گفت: «از این رو رافائل گروسی پس از اظهارات وزیرخارجه و رئیس‌جمهور اسلامی ایران تلاش کرد که روند مذاکرات در وین به نوعی از سر گرفته شود. به همین خاطر آقای محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به صورت غیرمنتظره عازم وین شد و با آقای گروسی رئیس آژانس سازمان انرژی هسته‌ای دیدار کرد».

وی گفت: «این دیدار در واقع موجب شد آژانس بین‌المللی به مسائل خود در ارتباط با ایران ورود کرده و همه طرف‌ها را به بازگشت به مذاکرات در وین دعوت کند. این ملاقات بسیار مهم و در شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای ایران، موثر خواهد بود و احتمالا محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای آغاز همکاری جدید با آژانس و نصب دوربین‌های مدار بسته برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای و سانتریفیوژ‌ها را اعلام خواهد کرد.»

هانی‌زاده ادامه داد: «این موارد موجب نوعی تفاهم جدیدی بین ایران و آژانس می‌شود. به نظر می‌رسد که آژانس در تلاش است رفتار گذشته خود را ترمیم و جبران کند و به همین دلیل به زودی مذاکراتی بین ایران و کشورهای 4+1 به ویژه بین ایران و سه کشور اروپایی یعنی انگلستان؛ فرانسه و آلمان صورت خواهد گرفت. به ویژه اینکه قرار است رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی آقای باقری‌کنی هم راهی وین شده و مذاکرات از سرگرفته شود.»

به گفته وی، «تغییر رفتارهایی که در میان سه کشور اروپایی انگلستان فرانسه و آلمان به ویژه بعد از دیدار مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با آقای ابراهیم رئیسی در نیویورک صورت گرفته؛ سازنده است. دولت فرانسه و شخص رئیس‌جمهور فرانسه آمادگی کشور خود را برای حل مشکلات فی‌مابین ایران و کشورهای 4+1 اعلام کرد و شایان ذکر است که فرانسه در این خصوص نقشی مثبت در ایجاد خروجی مناسب و سازنده در مذاکرات وین ایفا کرده است. از سوی دیگر آمریکایی‌ها در ابتدا اعلام کردند که به صورت رسمی به برجام باز می‌گردند اما مساله لغو کامل تحریم‌ها و اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین بدهند که از برجام خارج نشوند و تحریم‌های جدیدی هم علیه ایران اعمال نشود، موجب شد تاخیراتی در مذاکرات ایجاد شود. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط منطقه و جهان و بحران اوکراین آمریکایی‌ها آمادگی دارند که به برجام بازگردند و بخشی از تحریم‌ها لغو گردد. لغوتحریم‌ها هم می‌تواند فضای جدیدی بین ایران و جامعه جهانی ایجاد کند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها