کد خبر: 662798
تاریخ انتشار :

خشم شدید ترامپ از دختر دیک چنی/ آیا نومحافظه کاران دوباره نسخه جمهوریخواهان را می پیچیند؟

خشم شدید ترامپ از  دختر دیک چنی/ آیا نومحافظه کاران دوباره  نسخه جمهوریخواهان را می پیچیند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

اگرچه اکثر  نامزدهای طرفدار دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا توانسته اند در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان بر رقبای خود غلبه پیدا کرده و به نامزدهای نهایی این حزب در انتخابات میاندوره ای کنگره تبدیل شوند، اما این به معنای برتری و مانور مطلق ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان نیست!  بسیاری از تحلیلگران معتقدند که رئیس جمهور سابق آمریکا هنوز مسیر بسیار سختی را برای بازگشت به موقعیت داخلی خود در حزب جمهوریخواه( زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2016) دارد. در آن زمان حدود 90 درصد جمهوریخواهان از انتخاب ترامپ حمایت کرده و حتی با تبلیغات گسترده، رای دهندگان مستقل را نیز در ایالات حساس و کلیدی مانند پنسیلوانیا و میشیگان به سوی ترامپ هدایت کردند. اما این بار چنین خبری نیست!

شکافهای درونی جمهوریخواهان شدیدا تشدید شده و برخی مخالفان ترامپ می گویند هر گونه اقدامی را برای جلوگیری از تثبیت موقعیت وی در حزب خود صورت می دهند. یکی از این افراد لیز چنی دختردیک چنی است. لیز چنی که از منتقدان سفت و سخت دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه است، گفت حاضر است برای جلوگیری از به قدرت رسیدن کسانی که با ادعای تقلب انتخاباتی ترامپ هم‌عقیده هستند، برای حزب دموکرات تبلیغ کند.این درحالیست که  لیز چنی اخیرا در انتخابات مقدماتی از یک کاندیدای تحت حمایت دونالد ترامپ (رئیس‌جمهوری سابق آمریکا) شکست خورد و باید در ماه ژانویه کنگره آمریکا را ترک کند.لیز چنی که نماینده ایالت وایومینگ در مجلس نمایندگان آمریکاست، اعلام کرد که برای متوقف کردن افرادی مانند کَری لِیک (کاندیدای انتخابات فرمانداری ایالت آریزونا) که به ادعای تقلب انتخاباتی ترامپ باور دارند، حاضر است برای دموکرات‌ها رای جمع کند.لیز چنی جمهوری‌خواه که پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، از جدی‌ترین منتقدان ترامپ در حزب خود بوده است، اشاره‌هایی به احتمال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کرده است. این در حالیست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها چهار درصد از جمهوری‌خواهان او را به ترامپ ترجیح می‌دهند.

اگرچه لیز چنی قدرت عرض اندام درون حزبی در برابر ترامپ راندارد، اما می تواند در تکرار شکست ترامپ یا نامزدهای طرفدار او در انتخابات میاندوره ای کنگره و ریاست جمهوری سال 2024 نقش بسیار پررنگی را ایفا کند! فراموش نکنیم که با توجه به حمایت دموکراتها از نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی و همچنین عدم گرایش حداکثری رای دهندگان مستقل به انتخاب مجدد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به حمایت حداقل 90 درصد از طرفداران حزب جمهوریخواه نیازمند است . بدون شک در این معادله، "لیز چنی"،" جان بولتن" ،"راندپال" و برخی سناتورهای دیگری که منتقد رویکرد سیاسی و رفتاری ترامپ در حزب متبوع خود هستند، از طرفدارانشان خواهند خواست تا آرای خود را به سود رئیس جمهور سابق آمریکا به گردش در نیاورند. این اتفاق دقیقا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیز رخ داد و منجر به شکست ترامپ و از دست رفتن آرای الکترال جمهوریخواهان در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین گردید. حتی کار به جایی رسید که در ایالتهایی سنتی مانند آریزونا و جورجیا  که پیشتر ترجیح می دادند آرای خود را به سود جمهوریخواهان به گردش در آورند، بایدن پیروزیهای مهمی را به دست بیاورد.

اکنون نومحافظه کاران در حال خط و نشان کشیدن برای ترامپ هستند. اگرچه برخی نزدیکان ترامپ به وی پیشنهاد کرده اند که با امثال بولتن و لیزچنی وارد معامله سیاسی شود، اما رویکردسلبی نومحافظه کاران نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا به گونه ای است که اجازه چنین قدرت مانوری را به ترامپ نمی دهد. فراتر از آن، بولتن و لیزچنی با انتشار کتابها یا سخنرانی هایی تاثیرگذار، توانستند از گردش آرای برخی از رای دهندگان جمهوریخواه به سود ترامپ جلوگیری کرده و حتی آنها را وادار به حمایت از بایدن کنند. در مقابل، ترامپ امیدوار است که بتواند نومحافظه کاران و دموکراتها را به صورت همزمان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 شکست دهد! البته اگر ترامپ بتواند قدرت مدیریت خود را در جریان انتخابات میاندوره ای کنگره (چه در مجلس نمایندگان و چه در مجلس سنا)به اثبات برساند، از شانس بیشتری برای تبدیل شدن به چهره اصلی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آتی برخوردار است اما این به معنای پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده نخواهد بود! موضوعی که برخی نزدیکان رئیس جمهور سابق آمریکا به وی در خصوص آن هشدار داده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها