کد خبر: 663209
تاریخ انتشار :

کنعانی: بایدن به جای ژست‌های بشردوستانه به کارنامه حقوق بشری کشورش فکر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که بایدن به جای ژست‌های بشردوستانه کمی به کارنامه حقوق بشری کشورش فکر کند، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار علیه ملت ایران باشد.

کنعانی: بایدن به جای ژست‌های بشردوستانه به کارنامه حقوق بشری کشورش فکر کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۱۲ مهر ماه در صفحه اینستاگرامش نوشت: سال‌هاست که مردم جهان چهره حقیقی و بی نقاب حقوق بشر آمریکایی را در فلسطین، افغانستان، عراق، یمن، لیبی، سوریه و ... و حتی در خاک آمریکا مشاهده کرده و می‌کنند. 

وی افزود: بهتر بود آقای جو بایدن قبل از گرفتن ژست‌های بشردوستانه، کمی راجع به کارنامه حقوق بشری کشور متبوع خود فکر می‌کرد، هر چند ریاکاری نیازی به فکر ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار و به اذعان دولت آمریکا بی‌سابقه و فلج کننده- علیه ملت ایران باشد که اعمال آنها علیه هر ملتی، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد و اعلام کرد: «من به شدت نگران گزارش‌های مربوط به تشدید سرکوب‌ خشونت آمیز معترضان از جمله دانشجویان و زنان در ایران هستم، افرادی که خواهان حقوق برابر و کرامت انسانی اولیه خود هستند.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوم مهر ماه نیز در توئیتی به توئیت «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: ایالات متحده با آن سابقه ننگین حقوق بشری هم در داخل و هم خارج از کشور، چطور به خود جرأت داده و خود را در موضع برتر اخلاقی می‌بیند و به موعظه جهان می‌نشیند؟ آقای بلینکن باید به یاد داشته باشد که او وزیر خارجه کشوری است که پلیس آن تنها در ۹ ماه، ۷۳۰ نفر که بسیاری از آن‌ها سیاه‌پوست بوده‌اند را به ضرب گلوله کشته است. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سه شنبه ۲۹ شهریور در توئیتی در پی اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در پی درگذشت مهسا امینی نوشت: دستور تحقیق در مورد فوت تراژیک مهسا (مهسا امینی)، که چنانکه رئیس ‌جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود، صادر شده است. حقوق بشر، برای ایران ارزشی ذاتی دارد - بر خلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری علیه رقبا می‌نگرند. آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد.

گفتنی است پیش از حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش رادیو ان.پی.آر آمریکا اظهار داشت: ایالات متحده اگر نگران مردم ایران است، هزاران کودک ایرانی به خاطر تحریم دارو فوت کرده‌اند، آمریکا برای داروی کودکان پروانه‌ای در ایران حاضر نشد همکاری کند. آمریکا در زمان کرونا حاضر نشد یک واکسن به ایران ارسال کند. به جاهای دیگری که به ایران واکسن می‌دادند، فشار آورد که ایران تحریم است و واکسن ندهید. ..توصیه‌ام به مقام‌های آمریکایی این است ما در حال مذاکره و تبادل پیام برای بازگشت به برجام هستیم، هیچ خبر مهمی در ایران نیست. تغییر رژیمی در ایران صورت نخواهد گرفت. با احساسات مردم ایران هم در این طراز نمی‌توانند بازی کنند.زمانی اوباما هم دچار این اشتباه شد، اوباما برای یکی از مقامات عالی کشور ما نامه نوشت و صحبت از دوستی و حل مشکلات بین ایران و آمریکا کرد، چندی بعد که تحولاتی سیاسی - اجتماعی در ایران رخ داد و البته خیلی گسترده تر از وضعیت فعلی در خیابان‌های ایران اعتراضاتی شکل گرفت، آقای اوباما فراموش کرد که نامه‌ای به ایران داده و درخواست دیگری دارد، بلافاصله مصاحبه کرد و گفت ما از زنان شجاع ایران در کف خیابان‌ها حمایت می‌کنیم و شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی هم شروع به ترغیب ایرانی‌ها کردند که کف خیابان‌ها بریزند و بانک‌ها را آتش بزنند و همه چیز را تغییر دهند.مقام‌های آمریکا باید صبر کنند و شتابزده عمل نکنند به ویژه اینکه ما در حال مذاکره و تبادل پیام درباره برجام هستیم. این رفتارها اعتماد ما را نسبت به آمریکایی‌ها کمتر می‌کند. ما همین‌گونه، اعتمادی به آنها نداریم چه رسد به اینگونه رفتارها و موضعگیری‌ها. 

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها