کد خبر: 663374
تاریخ انتشار :

رابرت مالی؛

تضمینی برای خارج نشدن آمریکا از برجام وجود ندارد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اذعان کرد که نمی‌توانند تضمین کنند که در صورت توافق، رئیس جمهور آتی این کشور مجدد از آن خارج نشود.

تضمینی برای خارج نشدن آمریکا از برجام وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان پی آر» و در ادامه طرح ادعا‌های بی اساس از سوی مقامات آمریکایی برای به انحراف کشاندن مذاکرات هسته‌ای گفت: «یک توافق روی میز بود... و همه شرکت کنندگان در ماه مارس با آن موافق بودند. سپس در تابستان. بعد در ماه اوت. هر بار ایران درخواست‌های جدیدی را مطرح می‌کرد.»

وی در ادامه ادعا‌های خود افزود: «ما از زمانی که صحبت‌های غیرمستقیم را در حدود مارس ۲۰۲۱ شروع کردیم به آن‌ها گفته بودیم نمی‌توانیم تصمیمی را که رئیس جمهور بعدی اتخاذ می‌کند کنترل کنیم... این یک توافق بود... اگر این چیزی است که ایران بر آن اصرار دارد، پس مذاکره هیچ فایده‌ای ندارد.»

رابرت مالی در مورد آزادی شهروند ایرانی ـ آمریکایی هم گفت: «باقر نمازی یک مرد مسن است که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد... ما در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران برای تامین آزادی سایر شهروندان باقی مانده هستیم. ما در حال بررسی کار‌هایی هستیم که می‌توانیم در بخش بشردوستانه انجام دهیم، اقدامات متقابل برای اطمینان از اینکه شهروندان ما به سرعت می‌توانند به خانه خود بازگردند.»

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران به تازگی گفته است «موضوع ضمانت‌ها در مذاکرات برای کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است».

این اهمیت از آن جهت مطرح شده که سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت یکجانبه و بدون توجه به طرف‌های دیگر از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین بروز رسانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: «در حال حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که درک مشترک در موضوعات مختلف وجود دارد و این کمک می‌کند در گام‌های نهایی توافق بتوانیم با سرعت بهتر و بیشتری عمل کنیم. طرف آمریکایی با یک مشکل پیش از این مواجه بود، اینکه درک درستی از شرایط نداشت، احساس می‌کنیم طرف آمریکایی اکنون با درک بهتری در تبادل پیام‌ها حضور دارد».

منبع: صداوسیما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها