کد خبر: 663452
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با هدایت آقایی

برای پاسخگویی به مطالبات نیاز به برنامه ضربتی داریم

هدایت آقایی ناآرامی و اعتراضات اخیر را ناشی از تنگناهای اقتصادی طبقه متوسط می‌داند و معتقد است که باید با یک برنامه ضربتی به فکر پاسخگویی به مطالبات بود.

برای پاسخگویی به مطالبات نیاز به برنامه ضربتی داریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، آرامش به خیابان‌ها هنوز برنگشته و اعتراضات بعضا آغشته به اغتشاش ادامه دارد. حضور پررنگ نوجوانان دهه هشتادی اما ضرورت توجه ویژه به وضعیت و بررسی و چاره‌جویی را دو چندان می‌کند. لازم است که مسئولان محترم حساب اغتشاشات و سوءاستفاده جریان‌های آن سوی آبی را از مطالبات معترضان جدا کرده و به فکر پاسخگویی به آن باشند.

هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله تحلیلگرانی است که بر این ضروت تاکید دارد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «در تحلیل‌ها و تئوری‌های تکراری گفته می‌شود که مطالبات انباشته شده در همه زمینه‌ها از جمله انسدادهای سیاسی، تنگناهای معیشتی و محدودیت‌های اجتماعی سبب بروز وضعیت فعلی شده است.»

وی افزود: « اما به نظر من به عنوان فردی که سال‌ها در حوزه سیاسی و اجرایی با مردم در تماس بوده‌ام، در این مقطع زمانی و از سال گذشته که بحث جراحی اقتصادی مطرح شد، طبقه متوسط شهری در حال اضمحلال و از بین رفتن قرار گرفت. طبقه متوسط معمولا در مسائل فرهنگی و سیاسی پیشرو بوده و یک موقعیت ثابتی داشته است اما ظرف یک سال گذشته قیمت‌ها چندین برابر شده است و دستمزدها به اندازه کافی اضافه نشد. از طرف دیگر شاهد تعدیل‌های نیروهای انسانی در بنگاه‌های اقتصادی به خاطر خیلی از محدودیت‌های اقتصادی که ناشی از تحریم‌ها بوده، بوده‌ایم و در نتیجه طبقه متوسط زیر بیشترین فشارها قرار گرفته است.»

آقایی ادامه داد: « منتها طبقه متوسط به دو بخش سرپرستان خانوار و یعنی بزرگترها و جوانان که عموما دهه هفتادی و هشتادی هستند تقسیم می‌شود. فشارهای مالی روی این‌ها کاملا ملموس است. این جوانان به گردش، خرید لباس، تفریح و ... نیاز دارد و در تنگنا قرار دارد. این‌ها به تنگ آمده‌اند و منتظر یک جرقه بودند. این جرقه اگر فوت مرحومه امینی هم نبود ، هر جرقه‌ای می‌توانست این آتشفشان را شعله‌ور کند.»

وی افزود: «به هرحال قشری که الان آمده در خیابان همه بچه‌های طبقه میدان هستند. خانواده‌های آنان در میدان نیامدند اما جوانان آنها در حال نمایندگی آنها هستند. به جغرافیای این ناآرامی‌ها هم اگر توجه کنیم خواهیم دید که اعتراضات عموما در کلان شهرها صورت گرفته است».

او درباره اینکه چطور باید با این شرایط مواجه شد و وضعیت را مدیریت کرد، نیز گفت: «به نظر من مسئولان نباید بی‌تفاوت باشند . مساله فقط از بین رفتن یک خانم جوان نبود و عمیق‌تر از این حرف‌ها است، شکاف‌ها عمیق‌تر شده و باید هرچه سریعتر چاره‌اندیشی کرد. به نظر من پاسخگویی به نیازهای نسل جوان ضرورت دارد. باید نیازها و مطالبات آنان را شناخت و پاسخ داد چون اگر کنترل نشود، این نارضایتی در طبقات پایین و بالا هم بیشتر خواهد شد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «توجه داشته باشید که وضعیت تحریم‌ها و چشم انداز مبهمی که مردم از آینده و برخوردهای جامعه بین‌الملل با ایران دارد بر میزان نگرانی و اضطراب‌ها افزوده است. به نظر من در این شرایط باید همه عقلا و فرهیختگان دست به دست هم دهند.»

آقایی یادآور شد: «حاکمیت به جای اینکه بخواهد با فشار این موج ها را خاموش کند باید با مردم صحبت کرده و گفتمان درست کند. واقعا نیاز است که چاره اندیشی کرده، قول بدهند و قول‌ها را عملیاتی کنند. مردم هم نمی‌خواهند که زندگی آنها بهم ریخته باشد و در خیابان اعتراض کنند، مردم دنبال آسایش هستند. باید به فکر آرامش بود و چیدمان نیروها و مسئولان را دقیق‌تر انجام داد. به نظر من حاکمیت در شرایط فعلی باید یک برنامه ضربتی بر پاسخگویی به نیازهای مردم داشته باشد.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها