کد خبر: 663590
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جلال جلالی‌زاده:

بستن فضای مدنی موجب عکس‌العمل‌های شدیدتر مردم است

جلال جلالی‌زاده از مخالفان مسدود کردن فضای مجازی و اعمال فیلترینگ است. او معتقد است که این رویه علاوه بر زیانی که برای مردم به لحاظ اقتصادی و ... دارد سبب می‌شود که مسئولان نیز با واکنش و عکس‌العمل‌های مردمی شدیدتری از سوی مردم در حوزه‌های مختلف مواجه شوند.

بستن فضای مدنی موجب عکس‌العمل‌های شدیدتر مردم است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، اعتراضاتی که به اغتشاش کشید تقریبا از تب و تاب افتاده است اما خبری از رفع محدودیت‌های اینترنتی و رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست. همین هم سبب شده که بسیاری از مردم نگران کسب و کارهایی که به زحمت بر بستر فضای مجازی راه انداخته‌اند و از طریق آن زندگی خود را می‌گذرانند باشند. از سوی دیگر شاهدیم که بسیاری از سیاسیون و نخبگان نسبت به عواقب ادامه محدودیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی هشدار می‌دهند و معتقدند که این رویکرد قدیمی و تکراری و البته شکست خورده غیر از سوق دادن مردم به سوی شبکه‌های آن سوی آبی و بیگانه نتیجه‌ای ندارد.

جلال جلالی‌زاده، نماینده پیشین مجلس از جمله تحلیلگرانی است که چنین فکر می‌کند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من مخالفت با علم و فناوری محکوم به شکست است یعنی در طول تاریخ هیچ کس نتوانسته با علم و دانش و فناوری مخالفت کند. این تجربه را بارها کرده‌ایم و برخی از اولین روزها با پدیده‌های علمی مبارزه کرده و شکست خوردند و متاسفانه به نام دین هم تمام شد.»

وی افزود: «امروز هم شاهد همین رویه تکراری هستیم. برخی فکر می‌کنند که با ایجاد محدودیت در فضای مجازی مردم را از آگاهی و اطلاع از اخبار و مردم محروم می‌کنند اما این باعث می‌شود که با واکنش‌های منفی‌تر مواجه بشوند.»

جلالی‌زاده با بیان اینکه «هرچه که فضای سیاسی و مدنی را ببندیم قطعا مسائل بیشتر و عکس العمل‌های شدیدتری از سوی مردم بروز خواهد کرد» گفت: «من فکر می‌کنم تصمیمات مبنی بر محدودیت فضای مجازی فایده ندارد و اتفاقا هرچه که فضای سیاسی بازتری را برای مردم فراهم کنیم، اعتماد آنها بیشتر خواهد شد و مردم با اظهار نظرهای خود به مدیران کشور رهنمود کرده و باب گفت‌وگو هم بیشتر گشوده می‌شود، در نتیجه مردم نیز بهتر حرف مسئولان را خواهند شنید».

وی ادامه داد: «در مقابل اگر ما فضای مجازی را ببندیم و به بهانه برخی ناآرامی‌ها محدودیت ایجاد کنیم؛ فضا به سوی خشونت می‌رود و آن فضای علمی و منطقی و آرام محدود می‌شود.»

این نماینده پیشین مجلس همچنین گفت: «امروزه مردم از هر طریقی که شده می‌توانند به منابع اطلاعاتی خود دسترسی پیدا کنند. یعنی شاید دیرتر یا محدودتر مطلع شوند اما کسی نمی‌تواند مانع از اطلاع مردم شود لذا حاکمیت بهتر است در مقابل این مسائل مدارا و تحمل را پیشه کند و تلاش داشته باشد که مشکلات را از طریق معقول حل کرده و به صدای مردم گوش دهد و قوانین منسوخ را حذف کند ، همچنین باید تلاش کرد که فضای اظهار نظر برای مردم ایجاد شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها