کد خبر: 663679
تاریخ انتشار :

رئیسی: آمریکا اعتراف کرد داعش را خودشان تشکیل داده‌اند

رئیس‌جمهور گفت: امروز اتحاد برای ما نه یک تاکتیک بلکه راهبرد و استراتژی اساسی است. مقتدای بصیرت‌آفرین ما امام خامنه‌ای همواره بر این راهبرد تأکید کردند که وحدت و اعتصام به ریسمان الهی امروز یک ضرورت است.

رئیسی: آمریکا اعتراف کرد داعش را خودشان تشکیل داده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز طی سخنانی در افتتاحیه سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ولادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و خوشامد به میهمانان این اجلاس از سراسر کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان، اظهار داشت: همگی در این مراسم گرد هم آمدند تا چه راهکارهایی برای ارتقای وحدت در امت اسلامی باید به‌کار گرفته شود و پیش‌بینی‌ها و پیشگیری از تفرقه و جدایی انجام بگیرد.

وی با تقدیر از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترتیب دادن این اجلاس افزود: اسلام می‌‌تواند همه نیازهای بشر را پاسخگو باشد؛ انسان معاصر می‌تواند با اتکا به خدا و اعتماد به نفس و آموخته‌های دینی زندگی سعادتمندی را برای خود رقم بزند. نگاه به جامعیت دین و پاسخگو بودن دین به نیازهای انسان معاصر، به انسان قوت و قدرتی می‌دهد که بتواند مقابل فرهنگ‌ها، تهاجم‌های فرهنگی، نسخه‌های ارائه‌شده از غرب و شرق که تناسبی با زندگی دین‌مدارانه ندارد ایستادگی کند.

رئیس‌جمهور گفت: این نشست موجب درک مشترک بین همه شخصیت‌های اثرگذار در جهان اسلام می‌شود؛ درک مشترک به اینکه ما چه سرمایه عظیمی به‌نام دین و ارزش‌های دینی داریم. ما سرمایه بزرگی به‌نام دین‌داران، مسلمانان، سرزمین‌های اسلامی که در اختیار مسلمین است، جوانان فرهیخته، مقاومت و آماده بودن برای خطر کردن برای زندگی دین‌مدارانه، نیروهای فرهیخته عالم و عامل و چهره‌هایی که آمادگی دارند از حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیندیشند و مقابل تفکر الحادی و جریان سکولار ایستادگی کنند و این‌که چگونه می‌تواند مقابل تفکر افراطی و تکفیری ایستادگی کرد؛ این‌ها سرمایه عظیم امت اسلامی است.

رئیسی ادامه داد: این عزیزان با هم بیندیشند که دشمن چه ترفندی به‌کار گرفته که ما را از داشته‌های‌مان غافل کرده است و توانایی‌های ما را کم و توانایی‌های خود را زیاد جلوه دهد. پرچمی که امام خمینی(ره) برافراشتند پرچم اتحاد بین همه مسلمانان در سراسر عالم با همه گویش‌ها و نگاه‌ها است. امروز مسلمانان اشتراکات زیادی دارند که مقابل آن‌چه ممکن است موجب اختلاف شود، بسیار روشن است. ما کنار هم هستیم و این می‌تواند قدرت عظیم و توانایی بزرگی را در عالم پدید آورد و مدنیتی به‌نام دین و تمدنی دینی در عالم پدید آورد و مقابل تمدن‌های امروز در دنیا سر برآورد.

وی تصریح کرد: پیام این اجلاس برای دشمنان این است ما به نام دین می‌خواهیم زندگی انسان معاصر رقم بخورد؛ شهدای عامل اسلام بیداری ایجاد کردند. کسانی که فکر می‌کردند دین یک امر فردی و شخصی است و کاری به امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ندارد، به‌برکت خون مطهر شهیدان در اسلام، بیداری اسلامی برای آنان ایجاد شد و همه مسلمانان در دنیا می‌خواهند مسلمان زندگی کنند و شئون‌شان بر اساس اسلام و اصول دینی عمل بشود. دشمن از این قدرت می‌ترسد و بعد از جنگ‌های جهانی و دو بلوک شرق و غرب و بعد از فروریختن اتحاد جماهیر شوروی و یکجانبه‌گرایی در دنیا، آن‌چه آنان را واداشته که مقابل مسلمانان توطئه کنند این است که در اتاق‌های اندیشه‌ورزی خود بررسی کردند که چه‌مانعی می‌تواند مقابل یکه‌تازی غرب و نظام سلطه بایستد و به این رسیدند تنها قدرتی که می‌تواند با سربلندی مقابل نظام سلطه ایستادگی کند، فقط اسلام است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: آنان نقشه کشیدند تا چه کنند این قدرت عظیم که مرکزیت آن در ایران اسلامی به‌برکت یک دین‌شناس و اسلام‌شناس و یک مرجع تقلید پا گرفته است، در عالم نتواند موج ایجاد و بیداری ایجاد کند. دولت‌های وابسته در کشورهای اسلامی، امپراطوری رسانه‌ای برای تشویش در اذهان مسلمان، راه‌انداختن گروه‌های تکفیری و قتل و غارت بین مسلمانان، اهانت به مقدسات و اولین شخصیت عالم اسلام و جهان بشریت یعنی پیامبر اسلام(ص) و همه مقدسات، رواج تفکر افراطی و تکفیری، ایجاد تفرقه و جدایی بین مسلمانان، اینها حلقه‌های یک زنجیر است.

رئیسی اضافه کرد: آنان خواستند این قدرت به نام دین و اسلام سر بلند نکند، این نشست می‌تواند نقش‌آفرین باشد؛ نقش علما، فرهیختگان، تاریخ‌سازان نقش بی‌بدیل است. امروز اتحاد برای ما نه یک تاکتیک بلکه راهبرد و استراتژی اساسی است. مقتدای بصیرت‌آفرین ما امام خامنه‌ای همواره بر این راهبرد تأکید کردند که وحدت و اعتصام به ریسمان الهی امروز یک ضرورت است. ترجمان این نگاه آن است که هرکس در هر کجا با قلم، بیان، عمل و فعل و ترک فعل به وحدت عالم اسلام کمک کند در جهت راهبرد ضروری جهان اسلام حرکت کرده است و هرکس بداند یا نداند و بخواهد یا نخواهد بداند با قلم، بیان، فعل، ترک‌فعلش ایجاد تفرقه در جهان اسلام کند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان دست به اسلام‌هراسی، گسترش جریان تروریسم و بسیاری از فتنه‌ها زدند ولی وحدت، یکپارچگی، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی و بصیرت در دین، برنامه‌های آنان را نقش بر آب کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم جهاد تبیین که توسط مقام معظم رهبری بارها بیان شده است، در ادامه عنوان کرد: امروز روشنگری و تبیین وظیفه همه است تا با هر وسیله‌ای جایگاه اسلام و مسلمانان و وضعیت دشمن و ناتوانی او تبیین شود؛ این مسئله گفته شود که دشمن با همه ادعاهایش بسیار ناتوان است اما خود را به‌ظاهر توانمند و دارای منطق جلوه می‌دهد ولی منطق، استدلال و قول سدید را نمی‌فهمد. دشمنان نمی‌توانند حقایق را درک کنند و آن را ببینند.

رئیسی تصریح کرد: آن‌هایی که فکر می‌کردند راه نجات فلسطین در میزهای مذاکره، سخن گفتن و نشستن با کسانی است که منطق سرشان نمی‌شود، اشتباه کردند و دیدند که جریان سازش با صهیونیست‌ها شکست خورد و جریان مقاومت پیروز شد. قراردادها و مذاکرات متعددی در موضوع فلسطین با صهیونیست‌ها به امضا رسید اما نتیجه‌ای برای ملت مظلوم فلسطین نداشت؛ مگر رژیم صهیونیستی میثاق و پیمان می‌فهمد؟ اگر می‌فهمیدند به پیمان‌شان وفادار بودند.

وی افزود: راه اصلی در موضوع فلسطین مقاومت و ایستادگی است؛ این همان راهی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی پیش گرفته‌اند و امروز ابتکار عمل به‌دست مجاهدین است. مقاومت مردم لبنان و غزه در جنگ‌ها با رژیم صهیونیستی را به‌یاد بیاورید؛ راه نجات فلسطین و قدس فقط ایستادگی و مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی است و امروز با اتکاء به داشته‌های بسیار می‌توان در برابر آنان ایستادگی کرد.

رئیس‌جمهور گفت: برخی کشورهای مسلمان روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کردند؛ رابطه بین دولت‌ها از روابط بین ملت‌ها متفاوت است، باید پرسید؛ آیا ملت‌ها هم این عادی‌سازی‌ها را می‌پذیرند؟ به هیچ عنوان ملت‌های منطقه عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را نمی‌پذیرند؛ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند این کار امنیت‌ساز است اما هرگز امنیت‌ساز نخواهد بود. آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال تحمیل تفرقه بر اراده کشورها، ایجاد بازار تسلیحاتی، تصاحب منافع کشورها و به حاشیه راندن مسئله فلسطین و قدس شریف به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام هستند.

رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه قدس شریف و فلسطین مسئله اول جهان اسلام و مسلمانان است، اظهار داشت: روز قدس یک نماد برای اعلام نظر است و مسلمانان همواره برای آزادی قدس می‌اندیشند. جمهوری اسلامی ایران در سیاست خود مبارزه با ظلم، تروریسم و جریان تکفیر را قویاً دنبال می‌کند و دشمنی و کینه دشمنان نسبت به ما نیز به همین دلیل است.

رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، تصریح کرد: آقای حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و نیروهای مجاهدی که منطقه را از لوث وجود داعش پاک‌سازی کردند، قهرمان مبارزه با تروریسم هستند. خود آمریکایی‌ها رسماً از تریبون رسمی و سراسری خود اعلام کردند که داعش را تشکیل داده‌اند. شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم است و شهادت او، مبارزه با تروریسم و یا طرفداری از تروریسم است؟ این اقدامات، دفاع از جریانات تروریستی است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کس در دنیا باور نمی‌کند کسانی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند، به این‌چنین اقدامات ضدبشری دست می‌زنند. آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین ناقضین حقوق بشر هستند که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند؛ اگر کیفرخواست تنظیم شود، کیفرخواست بلندی از جرائم آنان خواهد شد که علیه بشریت مرتکب شده‌اند. علما و فرهیختگان باید علی‌رغم امپراطوری رسانه‌ای دشمن، این مسائل را برای دنیای اسلام بیان کنند.

رئیس‌جمهور صلح و امنیت پایدار در منطقه و کشورهای اسلامی را نتیجه درک مشترک بین مسلمانان دانست و گفت: صلح و ثبات در گروی وحدت مسلمانان است. نیاز است که به اشتراکات مذهبی پرداخته شود؛ بارها در جمهوری اسلامی تأکید شده است که گفت‌وگوی نه‌فقط بین مذاهب بلکه بین ادیان باید انجام بگیرد و این در سیره امامان و پیشوایان ما بوده است. بزرگانی در شیعه، سنی و مذاهب مختلف بر برگزاری چنین گفت‌وگوهایی تأکید داشته‌اند؛ این گفت‌وگوها می‌تواند بسیاری از اختلافات را مورد بررسی قرار دهد و بر اشتراکات تأکید کند.

رئیسی گفت: نه‌فقط ارتباط فرهنگی بلکه روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مسلمانان یک ضرورت است و ما این مسئله را در دولت دنبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: باید در این نشست به ضرورت قطعی جهان اسلام یعنی حفظ وحدت و انسجام تأکید شود و مباحث اختلافی هم به‌صورت نشست‌های علمی، پژوهشی، کار تحقیقاتی و غیر از تکیه‌کردن بر برخی تعصّبات انجام بگیرد؛ این موارد در طول تاریخ بوده است. عشق به اهل‌بیت(ع) به‌عنوان یکی از محورهای مهم وحدت بین مسلمانان بوده و خواهد بود. در سیره ائمه اطهار(ع) و امام صادق(ع) همواره این نگاهِ تقریب مذاهب وجود داشته است و شواهدی بسیار بر این مهم وجود دارد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: تفکر و اندیشه تقریب مذاهبی موجب پیشرفت خواهد شد و به‌عوض، تفکر تکفیری خطرناک است؛ این نشست باید در عالم اسلام نگاه تقریبی را ترویج کند و مضر بودن نگاه‌های تکفیری و نگاه‌هایی را که در آن جدایی و کینه باشد تبیین کند و به حاشیه براند، این مهم به‌دست توانای علما و فرهیختگان ممکن خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها