کد خبر: 663953
تاریخ انتشار :

واکنش مقامات اردبیل به یک ادعا؛ دانش آموز دختر خودکشی کرده بود !

آخرین خبر/ در پی ادعای رسانه‌های معاند درباره جان باختن یک دانش آموز دختر در اردبیل، مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل، استاندار اردبیل و امام جمعه اردبیل این ماجرا را تکذیب کردند.

واکنش مقامات اردبیل به یک ادعا؛ دانش آموز دختر خودکشی کرده بود !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش شرق؛ غروب روز جمعه (23 مهر ماه) بود که کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار خبری از برخورد نیروهای انتظامی با دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد در روز پنجشنبه (22 مهر) در استان اردبیل خبر داد. این کانال تلگرامی نوشت که 7 تن از دانش‌آموزان این مدرسه بازداشت و یک نفر جان خود را از دست داده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اما چند ساعت بعد، خبر خود را حذف و ویرایش کرد. در خبر جدید، نشانه‌ای از فوت دانش‌آموز بر اثر برخوردهای صورت گرفته در مدرسه نبود.

جزئیات ماجرا از زبان استاندار اردبیل

سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به این خبر واکنش نشان داد و با اشاره به زمان اعلام شده برای این اتفاق از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اظهار کرد: «روز پنجشنبه مدارس کلا تعطیل است. در اردبیل روز پنجشنبه هیچ مدرسه‎ ای باز نیست. قضیه‌ای هم که گفته می‌شود مربوط به روز چهارشنبه است.»

دانش‌آموزان خیابان شعار دادند؛ به درون مدرسه هدایت شدند

او در تشریح اتفاق رخ داده، گفت: «روز چهارشنبه مراسمی در یک نقطه از اردبیل برگزار شده است. پس از این مراسم برخی از دانش‌آموزان با خروج از محل، شعارهایی مثل "زن، زندگی، آزادی" سر می‌دهند. این شعارها از سوی دانش‌آموزان در خیابان سر داده می‌شود به همین علت هم مجموعه نیروهای انتظامی که در محل حاضر بوده، دانش‌آموزان را به درون مدرسه هدایت می‌کند.»

عالی‌ترین مقام استان اردبیل خبر کشته شدن دانش‌آموزان در جریان این اتفاق را تکذیب کرد و متذکر شد: «با حضور نیروهای انتظامی، دانش‌آموزان به درون مدرسه شاهد می‌روند اما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. در جریان این اتفاق هم خدایی نکرده هیچ دانش‌آموزی جان خود را از دست نداده و خبر منتشر شده درباره کشته شدن یک دانش‌آموز در جریان اتفاق کذب محض است.»

او ادامه داد: «به مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان فاطمی که گفته شده این دانش‌آموز در این بیمارستان جان خود را از دست داده، گفته‌ام که اطلاعیه بدهند و شفاف سازی کنند.»

استاندار اردبیل در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «از اول این اتفاقات در کشور ما در اردبیل به لطف خدا حتی یک کشته هم نداشتیم»، گفت: «ما در استان اردبیل هیچ دانش‌آموزی نداریم که در جریان برخوردهای صورت گرفته کشته شده باشد. مردم اردبیل هم می‌دانند. حداقل یک آگهی ترحیم باید منتشر می‌شد از روز چهارشنبه تا امروز، اما این اتفاق نیافتاده است.»

هیچ دانش‌آموزی بازداشت و کشته نشد

او در پاسخ به سوالی درباره تعداد دانش‌آموزان بازداشت شده در استان اردبیل نیز بیان کرد: «ما در اردبیل هیچ دانش‌آموزی نداریم که بازداشت شده باشد. در جریان اتفاقات روز چهارشنبه هم، همه دانش‌آموزان اول به مدارس و بعد به خانه‌هایشان رفتند. تاکید می‌کنم که هیچ بحثی مبنی بر بازداشت دانش‌اموزان و خدایی نکرده کشته شدن آنان، در استان اردبیل نداشتیم.»

عاملی درباره زمان ایجاد برخورد میان دانش‌آموزان و نیروهای انتظامی نیز گفت: «اتفاقات ظهر افتاده است. بخشی از آن پیش از پایان مدارس و بخشی دیگر همزمان با پایان مدارس اتفاق افتاده است.»

او تشریح کرد: «ببینید ماجرا از این قرار بوده که روز چهارشنبه مراسمی در شهر برای هفته وحدت برگزار شده که در این مراسم تعدادی از دانش‌آموزان هم حضور داشته‌اند. بعد از پایان این مراسم، دانش‎آموزان باید به مدارس خود برمی‌گشتند. تعدادی از دانش‌آموزان در مسیر برگشت به مدرسه، در خیابان شعارهایی سر می‌دهند. در نتیجه این شعار، دانش‌آموزان به درون مدرسه هدایت می‌شوند.»

استاندار اردبیل در پاسخ به سوالی درباره نوع هدایت دانش‌آموزان از سوی نیروهای انتظامی نیز گفت: «نیروهای امنیتی و انتظامی وارد مدرسه نشده‌اند اما وقتی دانش‌آموزان وارد مدرسه می‌شوند، میان اولیای آنان و مدیران مدرسه برخوردهایی صورت می‌گیرد.»

ماجرا از انتقال بدون هماهنگی دانش‌آموزان به مراسم هفته وحدت آغاز شد

این مقام مسئول متذکر شد: «ماجرای وقوع برخورد میان اولیای دانش‌اموزان که آمده بودند دنبال فرزندان خود و مدیران مدرسه هم از این قرار بوده که اولیا اعتراض داشتند که چرا فرزندان ما را به مراسم مربوط به هفته وحدت برده‌اید.»

او در پاسخ به این سوال که این ماجرا، همان ماجرای انتقال دانش‌آموزان به مراسم هفته وحدت بدون اطلاع اولیای آنان است یا خیر، گفت: «بله، دقیقا همان موضوع است. اولیا به این مساله اعتراض داشتند که اعتراض آنان هم به حق است. آموزش و پرورش موظف بود که این اقدام را با هماهنگی اولیا انجام دهد. من به عنوان استاندار اردبیل به مجموعه‌ای که این اتفاقات را رقم زد و دانش‌آموزان را بدون اجازه اولیا به مراسم برد، تذکر داده‌ام و گفته‌ام که بعد از پایان این اتفاقات، با افرادی که مسئول این موضوع بوده‌اند، برخورد شود.»

استاندار اردبیل در پاسخ به این سوال که در جریان این اتفاقات، برخوردی با دانش‌آموزان یا اولیای آنان از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته است یا خیر، اظهار کرد: «خیر. همان روز چهارشنبه که این اتفاقات افتاد، هیچ گونه دستگیری‌ای از دانش‌آموزان صورت نگرفت. بدتر از آن، کشته شدن دانش‌آموزی را هم نداشتیم. نه تنها در این قضیه، بلکه در طول این مدت هم در اردبیل موضوع طوری مدیریت شد که حتی یک کشته هم نداشتیم.»

میان اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدرسه برخورد صورت گرفت نه نیروهای انتظامی

این مقام مسئول یادآور شد: «نیروهای امنیتی و انتظامی هم برخوردی با اولیا نداشتند. میان اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدرسه برخوردهایی ایجاد شد و حتی زد و خوردهایی هم صورت گرفت اما نیروهای انتظامی و امنیتی برخوردی با اولیا نداشتند.»

عاملی تصریح کرد: «مدیران مدرسه تاکید داشتند که در نتیجه برخوردهای صورت گرفته میان خود و اولیا دانش‌آموزان، شکایتی را تنظیم کنند که با آنان هم صحبت کردیم که از این موضوع صرفه نظر کنند و شکایتی از اولیا ثبت نشود.»

استاندار اردبیل در پاسخ به این سوال که اتفاقات رخ داده فقط مربوط به مدرسه دخترانه شاهد است یا دیگر مدارس نیز دخیل بوده‌اند، گفت: «کلا 2 مدرسه دانش آموزان‌شان به مراسم هفته وحدت برده شده بود و اتفاقاتی از این دست در آن‌ها افتاد، یکی مدرسه شاهد و یکی هم مدرسه راسی نظام. هر 2 این مدارس دخترانه است.»

اکثر بازداشت شدگان اعتراضات در اردبیل با یک تعهد آزاد شدند

عالی‌ترین مقام استان اردبیل با بیان اینکه «ما هیچ دانش‌آموز بازداشتی‌ای در اردبیل نداریم»، درباره وضعیت دیگر بازداشت‌شدگان نیز گفت: «دیگر افرادی که بازداشت شدند، اگر مطلب خاصی نبود، عموما همان روز اول با گرفتن یک تعهد، آزاد می‌شدند. پرونده‌ای هم برای آنان تشکیل نشد. البته افرادی بودند که اصطلاحا حساب کتاب شده به میدان آمده بودند که خب، سیستم قضایی قوانین خاص خود را برای این افراد دارد ولی اکثر افراد همان روز آزاد شدند.»

او در پاسخ به این سوال که در میان افرادی که از دید مقامات با حساب و کتاب به میدان آمده‌اند، دانش‌آموز یا فردی با سن پایین وجود دارد یا خیر، نیز گفت: «نه اصلا. هیچ دانش‌آموز دستگیر شده و بازداشت شده نداریم.»

استاندار اردبیل در خاتمه بار دیگر بر کذب بودن خبر منتشر شده درباره کشته و بازداشت دانش‌آموزان در اردبیل تاکید و خاطرنشان کرد: «من کل قضیه را برای شما شرح دادم، خبر منتشر شده کذب است. مردم اردبیل هم می‌دانند که این خبر کذب است اما ممکن است برای مردم کشور سوالاتی ایجاد شده باشد، من همه ماجرا را شرح داده‌ام تا این سوالات هم برطرف شود و مردم بدانند که خبر منتشر شده کلا کذب است.»

مقام امنیتی استانداری اردبیل ادعای فوت دانش‌آموز دختر در اردبیل را تکذیب کرد

علی محبوبی‌پور، مدیرکل امور امنیتی وانتظامی استانداری اردبیل نیز در جمع خبرنگاران اردبیلی، ادعای رسانه‌های معاند درباره جان باختن یک دانش آموز دختر در اردبیل را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا؛ وی افزود: مردم مومن، انقلابی و غیرتمند اردبیل تحت تاثیر شایعات رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرند.

محبوبی پور با بیان اینکه این ادعاها برای تهییج عواطف مردم انقلابی اردبیل است، تصریح کرد: در اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی نداشتیم و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است.

محبوبی‌پور گفت: متاسفانه شائبه‌ها و جوسازی رسانه‌های معاند سبب ایجاد برخی شایعات در تجمعات اخیر شده که برخی با دامن زدن به این مسائل درصدد ایجاد آشوب و ناامنی هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در امنیت و آرامش حاضران در تجمعات ایجاد نشده است، گفت: اتفاقا آرامش حاکم در استان سبب شده تا عصبانیت و خشم معاندان نظام مضاعف شود.

امام جمعه اردبیل: مسئولان مدرسه نباید دانش‌آموزان را بدون اجازه والدین به مراسم می‌بردند

علاوه بر مسئولان دولتی، حسن عاملی، امام جمعه اردبیل یکی دیگر از کسانی است که مجروح و کشته شدن دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد در این شهر را تکذیب می‌کند. او در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید ماجرای روز چهارشنبه گذشته در مدرسه شاهد، فقط اعتراض تعدادی از والدین دانش‌آموزان به بردن بچه‌های‌شان به مراسم میدان عالی قاپوی اردبیل، بدون اجازه آنها بوده است. او با این خانواده‌ها صحبت نکرده اما می‌گوید مقامات عالی‌رتبه استان به او گفته‌اند که اتفاق دیگری در این مدرسه و برای دانش‌آموزان نیفتاده است. عاملی قسم می‌خورد که اعلامیه منتشرشده با نام اسراء پناهی خانقاه مربوط به دانش‌آموزی که گفته می‌شود در مدرسه شاهد کشته شده، نیست و اسراء چندروز پیش فوت کرده است. امام جمعه اردبیل این را هم می‌گوید که مسئولان بهتر است حرف دانش‌آموزان را بشنوند: «به مسئولان استان گفته‌ام که کسی حق ندارد به دانش‌آموزان دست بزند، آنها را احضار یا برخوردی بکند.»

نماینده اردبیل: دختر قرص خورده و اصلاً مدرسه‌ای نیست/ اغتشاشگران اردبیلی نیستند

سید کاظم موسوی، نماینده اردبیل، سرعین، نمین و نیر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه روز یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با بیان اینکه «اردبیل شهر حسینی و ابوالفضلی است» اظهار کرد: درباره اغتشاشی که اخیراً در شهر اردبیل شاهد بودیم نمایندگان مجلس بدانند که این اغتشاشگران اردبیلی نیستند.

وی گفت: اردبیل متدین متعهد و پای کار انقلاب و نظام و شهدای خود است؛ بالای ۳۵۰۰ شهید در اردبیل داریم و اردبیل اینها را تربیت داده و به جامعه بزرگ بشری تقدیم کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: تاسف می‌خورم که حتی برخی از اسطوره‌هایی که در حوزه‌های مختلف مخصوصاً ورزشی یه این موضوعات می‌پردازند؛ اینها باید توجه کنند که امنیت داشتیم که شما اسطوره شدید و با پول آن مظلومان و محرومانی که به نان شب‌شان محتاح بودند ورزشگاه درست شد و شما آمدید و خود را نشان دادید اما امروز از اغتشاشگران دفاع می‌کنید؛ من متاسفم؛ باید تدبیر دیگری کرد؛ تجدید نظر بفرمایید و احترام خودتان را حفظ کنید.

موسوی تاکید کرد: بله اتفاقی در کشور افتاده است اما بدانید پشت سر این اغتشاش است و فرمایشات رهبری در این زمینه فصل‌الخطاب بود؛ دشمن اینجا کارهایی را می‌کند که به امید خدا و به لطف خون شهدا و امام راحل امت حتماً بهره‌ای نخواهد برد اما جوانان ما باید حتماً دقت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در اردبیل هیچ اتفاقی نیفتاده است، اظهار کرد: نمایندگان اردبیل آقایان نیکزاد و بدری هم فرمودند که من این حرف‌ها را بگویم؛ دختری که دو سال پیش پدرش طلاق گرفته بود و یک ماه پیش پدر این دختر که قاتل بوده توسط قوه قضاییه اعدام شده است و چند روز پیش این دختر قرص خورده و اصلاً ربطی به مدرسه ندارد و او اصلاً مدرسه‌ای نیست و مدرسه را نمی‌شناسد و به مدرسه نرفته است. امام جمعه محبوب اردبیل فرمودند که اگر دختر کشته شده را سراغ من بیاورید من به او جایزه می‌دهم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بدانید که دشمن الان دنبال کشته سازی است و کلیدواژه کشته سازی امروز در اردبیل  است فردا در جایی دیگر خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها