کد خبر: 663994
تاریخ انتشار :

هانی‌زاده: احتمال توافق در پی ناآرامی‌های اخیر کمتر شد

حسن هانی‌زاده معتقد است که بر اساس مواضع آمریکایی‌ها در پی ناآرامی‌های اخیر در ایران، احتمال حصول توافق و احیای برجام کمتر از قبل شده است.

هانی‌زاده: احتمال توافق در پی ناآرامی‌های اخیر کمتر شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: تا چند هفته پیش تمام حواس‌ها به برجام و روند احیای آن بود. مذاکرات اگرچه کند اما پیش می‌رفت و طرف آمریکایی نیز به رغم همه سرسختی‌ها می‌دانست که راهی غیر از پذیرش شروط و خواسته‌های به حق ایران ندارد. بعد از ناآرامی‌ها اخیر اما انگار وضعیت فرق کرده است. چنانکه صراحتا از در اولویت نبودن مذاکرات می‌گویند و وقیحانه از اغتشاشگران حمایت می‌کنند! بر این اساس است که احیای برجام زیر سایه ناآرامی و اغتشاشات قرار گرفته و تقریبا غیرمحتمل به نظر می‌رسد؛ حداقل در آینده نزدیک.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل از جمله کارشناسانی است که اینطور فکر می‌کند. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «آمریکایی‌ها در جریان حوادث اخیر به صورت آشکار و غیر قانونی، بر خلاف قوانین بین‌المللی در امور داخلی ایران دخالت کرده و بیانیه‌های وزیر خارجه، رئیس جمهور و مقامات آمریکایی صادر کردند در این راستا بود و اغتشاش‌گران را به ادامه اغتشاش تشویق کردند.»

وی افزود: «این رویکرد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در حقیقت با لیدرهای این اغتشاشات در تماس مستقیم هستند لذا جمهور اسلامی ایران در آینده با تشکیل پرونده و از طریق نهادهای بین‌المللی آمریکا را تحت تعقیب قرار خواهد داد.»

هانی‌زاده درباره تاثیر این رویکرد بر روند مذاکرات و احیای برجام نیز گفت: «با توجه به اینکه حوادث اخیر ایران را در موضع دفاعی قرار داد، احتمال رسیدن به یک توافق در روزها و هفته‌های آینده کمتر شده است به این خاطر که آمریکا احساس می‌کند، ایران در داخل و منطقه تضعیف شده و سعی می‌کند که از موقعیت و شرایط ایران استفاده کرده و خواسته‌های خود را تحمیل کند. قطعا ایران زیر بار این موضوع نخواهد رفت و حتی اگر توافقی هم صورت نگیرد، ایران به مسیر خود ادامه خواهد دارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه دشمنی آمریکا علیه ایران کاملا مشخص شده ، گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگز از ارزش‌ها و مطالبات خود عقب نشینی نخواهد کرد. شرط ایران برای یک توافق خوب این است که در درجه اول تمام تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده، لغو شود. این یکی از شروط کاملا مشروع و قابل قبول ایران است. اگر امریکا این شرط قبول نکند بعید است که به یک توافق با کشورها 1+4 برسیم.»

وی در پاسخ به اینکه چقدر طول خواهد کشید تا آمریکا از ناآرامی‌های اخیر ناامید شده و به موضع خود طی هفته‌های گذشته برگردد؟ گفت: «آمریکایی‌ها نوعی پارادوکس در رفتار خود نشان داده‌اند. گاهی اعلام می‌کنند که آماده بازگشت به برجام هستند و گاهی هم پیش شرط‌هایی را هم اعلام می‌کنند. به هرحال ایران از این مرحله عبور خواهد کرد و با قدرت بیشتری در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ظاهر می‌شود و آمریکایی‌ها نیز از رفتار خود پشیمان خواهند شد اما این امر به زمان نیاز دارد. امریکا در نهایت خواهد فهمید که با این اقدامات و از طریق عوامل خود نمی‌تواند ایران را تضعیف کند. ایران در آینده نزدیک با قدرت بیشتری در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ظاهر خواهد شد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها