کد خبر: 664007
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مجید فراهانی

وضعیت تحقق شعارهای دولت رئیسی بسیار اسفناک است

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت:‌مهمترین دلیل ناکامی دولت در تحقق شعارهای خود را بی برنامه بودن دولت مستقر در پاسخگویی به مطالبات مردم می دانم.

وضعیت تحقق شعارهای دولت رئیسی بسیار اسفناک است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: قریب به یک سوم عمر دولت سیدابراهیم رئیسی سپری شد و حالا این سئوال مطرح است که آیا مردم متوجه فرق دولت رئیسی با دولت روحانی شده اند؟

مجید فراهانی در گفتگو با نامه نیوز درباره عملکرد دولت رئیسی در قیاس با دولت روحانی گفت: با گذشت بیش از پانزده ماه از فعالیت دولت آقای رئیسی متاسفانه باید گفت دولت مستقر به دلایل مختلف از تحقق حداقلی از وعده های بیشمار خود ناکام مانده است.

وی افزود: اولا در عرصه اقتصادی کاهش نرخ تورم ازجمله مهمترین شعارهای دولت اقای رییسی بود و بر مبنای وعده های متعدد آقای رئیسی قرار بود دراین دولت در سال اول ابتدا نرخ تورم به نصف و سپس طی سالهای بعدی یک رقمی شود، اکنون که بیش از پانزده ماه از عمر این دولت می گذرد متاسفانه شاهد افزایش نرخ تورم هستیم.

این فعال سیاسی اظهار کرد: آمارهای رسمی حکایت از آن دارد تورم نقطه به نقطه در خرداد ۱۴۰۱ به مرز ۵۲.۵ درصد  رسید یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۲.۵ درصد بیشتر از خرداد ۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات هزینه کرده اند، حاصل این معادله افزایش فقر،کاهش مداوم قدرت خرید مردم ایران خصوصاً طبقات محروم و متوسط کشور بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی اتاق بازرگانی تهران نرخ تورم کشور ما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به ترتیب شانزده برابر تورم در عربستان و هفت برابر عراق و رکورددار نرخ تورم در آسیا بوده است و این همه در شرایطی است که فروش نفت در دولت اقای رییسی بنا به آمار منتشره سه برابر و متوسط قیمت هر بشکه نفت نزدیک به دو برابر شده است و اثر این افزایش چندبرابری فروش نفت بر سر سفره های هرگز مردم دیده نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب ندا یادآور شد: ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال از وعده های پرتکرار دولت درخصوص وضعیت بازار مسکن بوده است و تامین سالانه یک میلیون مسکن مناسب و ارزان قیمت برای حل و رفع معضل فقدان سکونتگاه بخشی از شهروندان کشور با توجه به گرانی روزافزون ساخت و اجاره مسکن و سهم فزاینده هزینه مسکن در سبد هزینه های شهروندان از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی دولت... بوده است اما حاصل تاکیدات و تلاش های دولت در یک ساله اخیر بهیچ وجه رضایت بخش نبوده است.

وی افزود:‌اگر شروع رسمی و عملی ساخت مسکن در طرح موسوم به نهضت ملی مسکن دولت را در تخصیص زمین مورد نیاز، تصویب اعتبارات مالی و کلنگ زنی عملیات عمرانی و  آغاز عملیات عمرانی و ساختمانی بدانیم متاسفانه نسبت تحقق شعارهای دولت در این زمینه بسیار اسفناک است.

فراهانی بیان کرد: پیوند نزدن اقتصاد به دیپلماسی و سیاست خارجی، یکی از مدعیات دیگر جناب آقای رئیس جمهور و همکاران ایشان در دوره تبلیغات ریاست جمهوری و پس از آن بود که بارها و بارها مطرح شده است بگونه ای که سهم مدیریت کشور در اقتصاد را نزدیک نود درصد و سهم وضعیت خارجی کشور و تحریم ها را کمتر از ده درصد عنوان نموده اند اما اکنون با وضعیت اسفناک اقتصادی کشور باید پرسید سهم مدیریت کشور در وضعیت اقتصادی آن چقدر است ؟!

وی افزود: تکیه بر استقلال کشور و شعارهای انقلاب اسلامی با انتصاب مدیرانی انقلابی  ترجیع بند شعارهای آقای رئیسی در دوران انتخابات بوده است. این شعار با جذب کشور به سمت بلوک شرق و گره زدن منافع کشور با منافع روسیه به محاق رفته است. در ادامه با رفتارهایی مواجهیم که شائبه همراهی و پشتیبانی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تقویت می کند می تواند کشور را بر لبه پرتگاهی قرار دهد که امنیت کلیت کشور را در معرض چالش جدی قرار دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از اصلی ترین شعارهای دولت حفظ کرامت انسانی بوده است به گونه ای که هنگامی که خبرنگار در کوران رقابتهای انتخاباتی از آقای رئیسی درخصوص دیدگاه ایشان درخصوص  گشت ارشاد می پرسد ایشان به صراحت قول "گشت ارشاد مسئولان " را می دهند اما این روزها نتایج جایگزینی گشت ارشاد فاجعه آفرین را با گشت ارشاد مسئولان عینا شاهدیم.

وی افزود: در یک جمع بندی اجمالی می توان گفت علیرغم گذشت بیش از پانزده ماه از دولت  دولت جناب رئیسی عمده وعده‌ها، شعارها و برنامه‌های اعلامی ایشان با شکست کامل یا میزان تحقق ناچیز مواجه بوده است. افزایش نرخ تورم،شکست سیاستهای اصلاحی اقتصادی ،شکست سیاست پیوند نزدن اقتصاد با سیاست خارجی،عدم موفقیت درتولید سالانه یک میلیون شغل ویک میلیون مسکن به عنوان پنج سیاست اصلی دولت با چالش جدی مواجه شده اند.

فراهانی تأکید کرد: مهمترین دلیل ناکامی دولت در تحقق شعارهای خود را بی برنامه بودن دولت مستقر در پاسخگویی به مطالبات مردم می دانم که با وجود  حمایت و تک صدایی بودن همه ارکان قدرت با روی کار آمدن مدیرانی ضعیف  عملا در تحقق حداقلی از وعده های خود ناکام مانده است

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها