کد خبر: 664150
تاریخ انتشار :

فرزندان گاندی چند جنگنده و ناو در اختیار دارند؟

غول جدید شرق سر برآورد/ هند، قدرت نظامی که در کنار روسیه قرار می‌گیرد

حمایت همه جانبه آمریکا از دولت جدید پاکستان، رقیب سنتی و دشمن دیرینه هند باعث شده سرزمین گاندی تا حدی از سیاست های غرب گرایانه خود دور شده و به دو قدرت شرقی یعنی چین و روسیه نزدیک شود. اما سوال اینجاست که قدرت دفاعی این کشور چقدر است؟

غول جدید شرق سر برآورد/ هند، قدرت نظامی که در کنار روسیه قرار می‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: در قطعنامه ای که چند روز پیش علیه روسیه صادر شد، چند کشور رای ممتنع دادند که در این میان دو کشور بیش از همه مهم بودند: چین و هند.

با داغ شدن وضعیت جنگ در اوکراین و هشدار غربی ها در رابطه با جنگ هسته ای، حالا بسیاری از کشورها و رسانه ها از خطر جنگ جهانی می گویند. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته ای، غربی ها به صورت علنی با روسیه وارد جنگ شده و احتمالا از هر طرف به مرزهای این کشور حمله کنند. در مقابل، برخی تحلیلگران دیگر معتقدند اگرچه ممکن است غربی ها علیه روسیه وارد جنگ شوند اما بعید است حتی در صورت استفاده محدود از سلاح اتمی به مرزهای این کشور حمله کنند.

این تحلیلگران علت این اقدام را حمایت چین از روسیه می دانند. چین روسیه را متحد استراتژیک خود می داند و می داند در صورت نابودی پوتین و کشورش در مقابل غرب تنها می ماند. بنابراین، تمام تلاش خود را می کند تا جلوی پیشروی غربی ها در خاک روسیه را بگیرد. رای ممتنع هفته گذشته نشان می دهد که چین در این استراتژی تنها نیست و قدرت اقتصادی و نظامی جدید آسیا یعنی هند هم ترجیح می دهد توازن قوا میان روسیه و آمریکا و شرق و غرب حفظ شود.

حمایت همه جانبه آمریکا از دولت جدید پاکستان، رقیب سنتی و دشمن دیرینه هند باعث شده سرزمین گاندی تا حدی از سیاست های غرب گرایانه خود دور شده و به دو قدرت شرقی یعنی چین و روسیه نزدیک شود.

هندوستان از طریق پیگیری سیاست موازنه مثبت تبدیل به یکی از قطب های اقتصادی جدید جهان شده و به خصوص در زمینه صادرات کشاورزی وضعیت بسیار مناسبی دارد.

هندوستان به جز قدرت اقتصادی در زمینه نظامی نیز فعالیت های بسیار زیادی داشته است. در طول یکی دو ماه اخیر، ارتش هند از برخی توانمندی های نظامی جدیدش رونمایی کرده که باعث تعجب بسیاری از رسانه های جهان شده است. رونمایی از اولین ناوهواپیمابر هندی یکی از این دستاوردها بوده است. لازم به ذکر است هند چهارمین کشور در کنار آمریکا، روسیه و چین است که به ناو هواپیمابر مجهز می شود.

همچنین رونمایی از موشک های بالستیک دریایی نیز یکی دیگر از توانمندی های جدید هند بود که این نیز بازتاب فراوانی در رسانه ها داشت. نکته جالب  در این رابطه این است که هند ششمین کشور با قابلیت پرتاب موشک بالستیک از زیردریایی است.

درکنار اینها، هندوستان در هفته اخیر اعلام کرد که به تولید تسلیحات سبکی از جمله کلاشینکف روی آورده و مدل بومی این سلاح روسی را وارد ارتش خود کرده است.

این دستاوردها نشان می دهد هند در زمینه نظامی روز به روز در حال قدرتمندتر شدن است و باتوجه به سیاست موازنه مثبت دولت این کشور، اگر غرب با روسیه وارد جنگی جدی شود احتمالا در کنار جبهه روسیه و چین قرار خواهد گرفت.

 قدرت زمینی، دریایی و هوایی ارتش هند

مروری بر توانمندی های نظامی هندوستان می‌تواند به خوبی قدرت این کشور را نشان داده و نقش آن را در معادلات سیاسی و نظامی جهان به اثبات برساند.

هندوستان حدود یک میلیون و پانصد هزار سرباز دارد. همچنین، این کشور حدود یک میلیون و پانصد هزار سرباز رزرو دارد که در صورت لزوم به جبهه اعزام می شوند.

در زمینه تسلیحات زمینی وضعیت ارتش هند بسیار خوب است. ارتش هند 4 هزار و 614 تانک دارد. ارتش هند 8 هزار و 600 خودرو زره پوش جنگی (AFV) دارد که در این زمینه نیز یکی از کشورهای پیشرو است. همچنین، ارتش هند مجهز به 2 هزار و 800 توپخانه و 100 توپخانه خود کششی و حدود 100 راکت انداز است.

نیروی هوایی هند نیز بسیار مجهز است. ارتش هند 2 هزار و 263 هواپیما دارد. تعداد فایترهای این کشور 163 است و 405 هواپیمای چندمنظوره در اختیار دارد. همچنین، ارتش هند 729 هلی کوپتر و 12 هواپیمای بدون سرنشین در اختیار دارد.

نیروی دریایی هند نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی اش بسیار نیرومند است. نیروی دریایی هندوستان 267 کشتی و ناو در اختیار دارد. این کشور 1 ناو هواپیمابر دارد و دارای 11ناوشکن، 13 ناوچه و 23 ناوچه سبک است. همچنین، نیروی دریایی هند 18 زیردریایی دارد.

اما بد نیست مروری بر مهم ترین تسلیحات ارتش هند هم داشته باشیم. جدول زیر به معرفی تسلیحات اصلی ارتش هند در شاخص های مختلف نظامی می پردازد:

نوع

مدل

تعداد

تانک

Arjun MK 1

124

تانک

T – 90 S

2078

تانک

T – 72

2410

هواپیما

MIG 29

66

هواپیما

MIG 21

107

هلی کوپتر

HAL Rudra

91

هلی کوپتر

Mil Mi 8/17

223

هلی کوپتر

HAL Dhruv

130

بمب افکن

SEPECAT Jaguar

120

هواپیمای چند منظوره

Sukhoi su – 30

272

هواپیمای چند منظوره

Dassault Mirage 2000

49

ناوشکن

Kolkata class

3

ناوشکن

Delhi class

3

ناوشکن

Rajput class

5

ناوچه

Shivalik class

3

ناوچه

Talwar class

6

ناوچه

Brahmaputra class

3

زیردریایی

Sindhughosh

8

زیردریایی

Shishumar

4

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها