کد خبر: 664184
تاریخ انتشار :

تسویه حساب بایدن و سعودیها

آیا بن سلمان دوام می آورد؟!

آیا بن سلمان دوام می آورد؟!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تنظیم روابط آمریکا و عربستان سعودی، به یکی از اصلی ترین دغدغه های حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. گویا سیاستهای اخیر رژیم سعودی در قبال جنگ اوکراین، چندان به مذاق دولت بایدن خوش نیامده است. در چنین شرایطی مقامات واشنگتن در صدد هستند ریاض را بابت سرکشی در برابر برخی خواسته های آمریکا تحت فشار قرار دهند. با این حال مقامات سعودی که کماکان به عنوان مهره بازی تل آویو در منطقه مشغول فعالیت هستند، به مقامات آمریکایی پیام داده اند که به دلیل ملاحظاتی که در قبال روابط خود ومسکو دارند،نمی توانند در قبال این پرونده (جنگ اوکراین) به بازی در زمین آمریکا ادامه دهند. در این میان، شاهد ارسال سیگنالهای تهدیدی آمیزی از سوی کاخ سفید خطاب به سعودیهاهستیم.این سیگنالها به خودی خود بیانگر احتمال بروز برخی حوادث غیر قابل پیش بینی در ریاض می باشد. 

در آن سوی آتلانتیک و در کنگره آمریکا نیزسناتورها و اعضای مجلس نمایندگان، در صدد مجازات سعودی ها هستند. اما ماجرا پیچیده تر از حد تصور است! واقعیت امر این است که جمهوریخواهان بر خلاف دموکراتها، تمایل چندانی مبنی بر مجازات بن سلمان و سعودیها ندارند زیرا بر آنها مسجل است که اقدامات اخیر بن سلمان در تقابل با دولت بایدن، بدون چراغ سبز ترامپ و داماد وی جرد کوشنر امکانپذیر نیست! بر اساس گزارش گاردین،  «ریچارد بلومنتال» عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا که اخیراً پیشنهاد توقف یک‌ساله فروش تسلیحات به سعودی‌ها را مطرح کرده گفت، در دیدار با مقامات پنتاگون، خطرات پیرامون موضع‌گیری‌های اخیر ریاض را بیشتر به بحث خواهد گذاشت.ابراز نگرانی از گسترش ابعاد همکاری‌های عربستان سعودی و روسیه پس از آن مطرح می‌شود که گروه نفتی اوپک پلاس در بحبوحه بحران جهانی سوخت اعلام کرد تولیدات روزانه خود را دو میلیون بشکه کاهش می‌دهد.

بلومنتال در گفت‌وگو با روزنامه گاردین درباره لو رفتن فناوری‌های نظامی آمریکا گفت:‌ «می‌خواهم این تضمین را داشته باشیم که آن‌ها دست بالا را نداشته باشند. می‌خواهم مشخص شود که چه کارهایی می‌توان انجام داد تا چنین خطراتی کاهش یابد.با پنتاگون مشورت خواهیم کرد و به شکلی روراست با آن‌ها درباره ارزیابی ریسک انتقال فناوری سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته صحبت کنیم».

در این میان، باید به متغیری مهم به نام انتخابات میاندوره ای کنگره اشاره کرد. حاکمان ریاض طی سال‌های گذشته نشان داده‌اند رغبت بیشتری به همکاری با حزب جمهوری‌خواه آمریکا دارند و تابستان امسال هنگام سفر «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا به این کشور با استقبال سرد مقامات مواجه شد.به گفته رسانه‌ها و تحلیل‌گران، علت سفر بایدن به عربستان سعودی درخواست برای افزایش تولیدات نفت به منظور کاهش قیمت جهانی آن بود اما مقامات ریاض از پذیرش آن سر باز زدند. اکنون در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و در حالی که محبوبیت حزب دموکرات شدیداً کاهش پیدا کرده، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت می‌تواند به نفع جمهوری‌خواهان تمام شود.

«جان کربی» مسئول هماهنگی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است.آن‌ها می‌توانند در راستای چرخاندن یا وارونه کردن مسائل تلاش کنند اما حقایق ساده هستند.طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است». 

سال گذشته نیز دولت بایدن در تقابل با مقامات سعودی تصمیم گرفته بود شماری از سامانه‌های پدافندی پاتریوت آمریکا را از عربستان سعودی خارج کند.چند روز پیش «کریس مورفی» از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یک رشته توییت اعلام کرده است که از متوقف شدن فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی حمایت می‌کند.او همچنین نوشته که آمریکا بایستی از تحویل ۲۸۰ سامانه پدافند هوایی که قرار است اواخر سال جاری میلادی به عربستان سعودی ارسال شوند خودداری کرده و در عوض آنها را به اوکراین ارسال کند.در هر حال، اگر دموکراتها در انتخابات میاندوره ای کنگره و خصوصا در انتخابات مجلس سنا شکست بخورند، ممکن است انتقام سختی از بن سلمان و سعودیها بگیرند. آیا ولیعهد سعودیها می تواند در این کارزار بر روی وعده های ترامپ و کوشنر تکیه کند؟!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها