کد خبر: 664322
تاریخ انتشار :

نامه دادستان کل کشور به همتای سوئدی‌ درباره حمید نوری

ایسنا/ دادستان کل کشور طی نامه‌ای به همتای سوئدی خود، خواستار رسیدگی به رفتارهای غیرقانونی و رعایت اصول دادرسی عادلانه در مرحله تجدید نظر پرونده «حمید نوری» شد.

نامه دادستان کل کشور به همتای سوئدی‌ درباره حمید نوری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام و المسلمین «محمد جعفر منتظری»، دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان کل کشور سوئد، بخشی از اقدامات غیرقانونی و ناقض حقوق بشری علیه تبعه ایرانی«حمید نوری»، از سوی مقامات ذیربط سوئد را متذکر و خواستار رسیدگی به رفتارهای غیرقانونی و رعایت اصول دادرسی عادلانه در مرحله تجدید نظر پرونده شد.

دادستان کل کشورمان، در این نامه یادآور شده است: یکی از وظایف مهم دادستان ها افزون بر صیانت از حقوق عمومی و دفاع از امنیت جامعه، برقراری عدالت و فراهم نمودن بستر لازم برای احقاق حقوق متهم در دفاع از خود می باشد. نباید بدون وجود دلایل و مستندات کافی، اشخاص را تحت تعقیب و محاکمه قرار داد و چنانچه دلایلی بر ظن ارتکاب جرم هم وجود داشته باشد، باید زمینه لازم برای دفاع آزادانه فراهم شود تا متهم بتواند بی گناهی خود را ثابت نماید.

این نامه می افزاید: حقوق و آزادی های حداقلی که در اسناد بین المللی مثل اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی راجع به حقوق مدنی و سیاسی و معاهدات منطقه ای راجع به حقوق و آزادی های بشر پیش بینی شده است، باید در هر دعوای کیفری بدون استثناء نسبت به تمامی متهمین تضمین و اعمال گردد. از جمله آنها می توان به منع شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و ترذیلی اشاره نمود که دولت سوئد نیز ملزم به رعایت آن می باشد.

دادستان کل کشور در این نامه با اشاره به بازداشت آقای «حمید نوری» و برخورد خشن حین دستگیری و عدم رعایت کرامت انسانی و بی اطلاع نگه داشتن سفارت ایران و خانواده وی از محل نگهداری‌اش، تصریح می کند: ایشان مدت مدیدی در سلول انفرادی بازداشت و از دسترسی کنسولی محروم بوده و مورد ضرب و شتم و شکنجه توسط ماموران زندان قرار گرفته و به پزشک دسترسی نداشته که همگی حکایت از نقض فاحش حقوق اولیه هر متهمی دارد.

در ادامه این نامه تاکید شده است: در جریان محاکمه نوری، از اعضای گروه های تروریستی مخالف جمهوری اسلامی ایران که عامل ترور بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم عادی، مدیران و مسئولین کشورمان بوده اند، به عنوان شاهد استفاده شده و از سویی دیگر با تجمع در اطراف دادگاه و سردادن شعار، باعث سلب حقوق دفاع متهم مذکور گردیده و قضات دادگاه را از نظر روانی نیز تحت تاثیر قرار داده، به نحوی که مجبور به حکم محکومیت حبس ابد برای وی صادر شد. اشکالات شکلی و ماهوی عدیده ای در رسیدگی به پرونده آقای حمید نوری از سوی دادستانی و سیستم قضایی سوئد، از جمله عدم صلاحیت دادگاه، صدور بیانیه سیاسی و طرح ادعای خلاف واقع از واقع از سوی جنابعالی مبنی بر عدم همکاری دولت ایران علیرغم درخواست های مکرر، قابل مشاهده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در خاتمه این نامه خواستار برگزاری محاکمه عادلانه و منصفانه در سوئد شده تا در مرحله تجدیدنظر خواهی و یا در اعاده دادرسی، آقای نوری بتواند بر اساس دادرسی عادلانه و منصفانه از خود دفاع و قضات نیز بدون فشار روانی و فضاسازی های کاذب بتوانند به اعتراض وی رسیدگی نمایند. دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظائف قانونی خود در دفاع از حقوق شهروندان ایرانی از تمام امکانات قانونی برای اثبات نقض فاحش حقوق مسلم آقای حمید نوری استفاده و اعتراض خود را به این حکم مخدوش و ناقض قوانین اولیه بین المللی تا تحقق کامل حقوق ایشان پیگیری خواهد نمود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها