کد خبر: 664424
تاریخ انتشار :

جلایی پور: تندروها بیست‌ و‌ پنج سال تیشه به همه چیز زده‌اند

ایلنا/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ تندروهای حاکم بیست‌و‌ پنج سال تیشه به همه چیز زده‌اند. نخبگان فکری را به مهاجرت فرستادند و می‌فرستند، حتی به رئیس‌جمهورهای قبلی رحم نکردند. متاسفانه راه را برای مصی‌ها و اسماعیلیون وابسته به فرقه رجوی باز کردند.

جلایی پور: تندروها بیست‌ و‌ پنج سال تیشه به همه چیز زده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش یه هشدارهای آقایان لاریجانی و حداد عادل درباره حوادث اخیر و وضعیت حکمرانی و نحوه مدیریت اجرایی در کشور گفت: پاسخ روشن است. کشور یک ماه با وضعیت اعتراضی روبرو بود. رسانه‌های جهانی اعتراضات ایران را زیر ذره‌بین گرفتند. در حالی که برخی منتظر زمستان اروپا بودند ولی کشور ایران را "پاییزی" کردند.

وی افزود:‌ برجام روی هوا بوده و تورم جانکاه ادامه دارد. نظام سیاسی، پاسخ درخوری به مطالبات مردم نمی‌دهد. با مشکل اینترنت مشکلات اقتصادی مردم بیشتر می‌شود. یکی از نقاط حفاظت شده تهران، یعنی زندان اوین آتش می‌گیرد. خلاصه وضع چندان خوب نیست که اصول‌گرایان میانه‌رو هم مثل علی لاریجانی نگرانند.

جلایی‌پور با اشاره به حذف اکثر نامزدها در انتخابات گفت: مشارکت پایین به دلیل خطای راهبردی تندروهای بلوک قدرت، حاکمیت را بی‌سپر کرد. تا جایی که امروز بخشی از معترضان در برابر اصل نظام شعار می‌دهند.

وی تصریح کرد: در بیست و‌ پنج سال گذشته هرچه جمهوری اسلامی را تنگ‌تر کردند جامعه اعتراضی‌تر شد و هرچه این تصلب ادامه یابد، وضع بدتر می‌شود. همچنان بخش گسترده‌ای از جامعه خواستار حاکمیت قانون و رعایت حقوق برابر شهروندی است. بخشی از حاکمیت هم دنبال گشت ارشاد است. در این جریان میانه‌روهایی مثل علی‌لاریجانی کمی تاثیر دارند ولی هسته اصلی قدرت باید در برابر مطالبات مردم انعطاف نشان دهد که فعلا خبری نیست. 

جلایی‌پور درباره شکاف بین مردم و حاکمیت و راهکارهای ترمیم آن گفت: شکاف دولت و ملت قابل توجه است. الان پانزده درصد جامعه طرفدار حاکمیت‌ و پانزده درصد هم معترض جدی هستند. هفتاد درصد هم جمعیت خاموش‌اند. راه حل روشن است. راه حل این است؛ همدردی با مردم معترض، امضای برجام، تجدیدنظر در نظارت استصوابی، برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری، آزادی زندانیان سیاسی، شکستن انحصار رسانه‌‌ای صداوسیما، جمع‌کردن دادگاه‌هایی که منتقدان را له می‌کنند.

جلایی‌پور گفت: تندروها بیست‌ و‌ پنج سال تیشه به همه چیز زده‌اند. نخبگان فکری را به مهاجرت فرستادند و می‌فرستند، زندگی نخبگان موجود را ناامن کردند و زیر متوسطان را ارتقا دادند، حتی به رئیس‌جمهورهای قبلی رحم نکردند. متاسفانه راه را برای مصی‌ها و اسماعیلیون‌ وابسته به فرقه رجوی باز کردند. آن تندروی هتاک اصولگرا آمد به فوتبالیست‌ها ناسزا گفت. وزیر ارشاد آمد و زندگی هنرمندان را تهدید کرد و وزیر ارتباطات آمد اینترنت را قطع کرد. رئیسی هم نگاه کرد! تا جایی که الان یک جمعیت معترض خیابانی از جوانان، زنان و دختران درست کردند. 

جلایی‌پور در پاسخ به این سوال که آقای اژه‌ای اخیر فراخوان گفت‌وگو را مطرح کردند تحلیل شما از این فراخوان چیست چه ابزارهایی برای انجام این گفت‌وگو لازم است و اینکه چقدر می‌توان امیدوار بود که این گفت‌وگو به نتیجه برسد، گفت: این فراخوان خوب است ولی برخی منتقدانی که دلسوزانه اوضاع را نقد می‌کردند در زندان هستند. لذا این اقدامات با حرف‌های آقای اژه‌ای سازگار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برای انجام گفت‌وگوی ملی جناح‌های سیاسی و احزاب چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و حاکمیت چه رفتاری باید در پیش بگیرد تا انجام این طرح عملی شود؟‌ گفت: بخشی در حاکمیت متاسفانه به حرف کارشناسان گوش نمی‌کند. این بخش بیشتر دنبال "هدایت" مردم است و دنبال جلب رضایت مردم نیست. 

جلایی‌پور افزود: حاکمیت ایران در جنبش دانشجویی ۷۸، در جنبش سبز ۸۸، در جنبش مالباختگان ۹۶، در جنبش بنزین ۹۸ و در جنبش اعتراضی مهسا امینی در ۱۴۰۱ درس نگرفت. متاسفانه به نظر می‌رسد که برخی  در حاکمیت قصد دارند شرایط جامعه را "انقلابی" کنند. متاسفانه به نظر می‌رسد برخی در حاکمیت ما مخالف اصلاحات هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها