کد خبر: 664475
تاریخ انتشار :

علائم اصلی سکته قلبی + دلایل بروز

امروزه به واسطه عدم ورزش و تحرک بدنی کافی، رژیم غذایی نامناسب و تنش های ناشی از زندگی اجتماعی و فردی، سکته قلبی به یکی از رایج ترین بیماری ها در سنین مختلف تبدیل شده است و تقریباً تمام افراد بالغ در معرض آن قرار گرفته اند. از این رو داشتن اطلاعات کافی درباره علائم اصلی سکته قلبی برای هر فردی مهم و ضروری است.

علائم اصلی سکته قلبی + دلایل بروز
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ادامه به بررسی علائم اصلی و اولیه سکته قلبی که به عنوان یک زنگ خطر و هشدار در نظر گرفته می شوند، میپردازیم. 

همچنین توجه داشته باشید در برخی شرایط به دلیل بروز ناگهانی برخی علائم و همچنین محدودیت در یک بازه زمانی شبانه روزی، امکان مراجعه حضوری و دسترسی به پزشک متخصص وجود ندارد؛ در چنین مواقعی دریافت مشاوره قلب و عروق آنلاین بهترین گزینه به حساب می آید. 

دلیل بروز سکته قلبی چیست؟ 

قبل از بررسی علائم اصلی بهتر است بدانید که دلایل بروز سکته قلبی چیست و چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید. 

دلیل اصلی وقوع سکته قلبی آترواسکلروز یا انسداد شریان های منتهی به قلب به واسطه پلاک ها است. پلاک ها ماده موجود در شریان های خونی هستند که با کنار هم قرار گرفتن رسوبات، کلسترول و دیگر ترکیبات موجود در عروق خونی را به وجود می آورند. در صورتی که حجم این پلاکت ها زیاد شود آن ها به دیواره شریان های خونی منتهی به قلب می چسبند و با انباشته شدن شریان را تنگ کرده و باعث انسداد آن می شوند. در نتیجه اگر به واسطه فشار و دیگر دلایل پلاکت ها پاره شوند بلافاصله لخته خون در شریان ایجاد خواهد شد که دلیل اصلی بروز سکته قلبی است. 

در واقع قلب دائماً در حال پمپاژ خون است و در صورتی که در یک بازه زمانی مشخص به حد کافی اکسیژن به این عضو مهم نرسد، ماهیچه قلب آسیب خواهد دید و به دلیل مرگ سلولی، اختلال شدیدی در روند پمپاژ خون ایجاد می شود که نتیجه آن سکته قلبی است. 

چطور از بروز سکته قلبی جلوگیری کنیم؟ 

یکی از از مهمترین فعالیت هایی که سبب جلوگیری از بروز سکته قلبی می شود عدم مصرف مواد خوراکی و غذاهای با کلسترول بالا است. همچنین تحرک بدنی کافی و ورزش روزانه نیز سبب جلوگیری از انسداد شریان های خونی و در نتیجه کاهش احتمال بروز سکته قلبی میشود. اگر با بیماری هایی از قبیل فشار خون و دیابت دست و پنجه نرم می کنید، حتماً باید به نوع تغذیه و فعالیت های خود توجه کافی داشته باشید تا این بیماری ها سبب بروز سکته قلبی در بدن شما نشوند. 

علائم اصلی سکته قلبی 

حالا که با دلیل و نحوه بروز سکته قلبی آشنا شدید، بهتر است با علائم اصلی آن نیز آشنا شوید تا بتوانید در سریع ترین زمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین باید بدانید در شرایطی که امکان مراجعه حضوری به پزشک وجود نداشته باشد، می توانید از مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنید تا از بروز آسیب های جبران ناپذیر در امان باشید. 

احساس سنگینی و درد در قفسه سینه 

یکی از اصلی ترین علائم سکته قلبی احساس درد و سنگینی در ناحیه قفسه سینه است. درد و سنگینی ممکن است با احساس سوزش نیز همراه باشد. معمولا درد در ناحیه قفسه سینه که مربوط به سکته قلبی باشد در چند دقیقه بروز می‌کند و ممکن است فروکش کرده یا شدت بگیرد. توجه داشته باشید در صورتی که درد در این ناحیه به سمت شانه و بازوی سمت چپ نیز نشر پیدا کند به احتمال زیاد علامت سکته قلبی است. 

تنگی نفس 

دیگر علامت اصلی سکته قلبی احساس تنگی نفس است. معمولاً احساس تنگی نفس به دلیل سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه بروز میدهد و در چنین شرایطی فرد تلاش میکند تا نفس عمیق بکشد. در شرایطی ممکن است تنگی نفس با درد قفسه سینه همراه نباشد. 

سبکی سر و سرگیجه 

سرگیجه و سبکی سر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به عنوان برخی از آنها می توانیم به افزایش و کاهش قند خون، فشار خون، کم خونی و کلسترول بالا اشاره کنیم. اما در شرایطی که سرگیجه و سبکی سر با درد در ناحیه قفسه سینه همراه باشد، احتمالاً یکی از علامت های اصلی بروز سکته قلبی است. در صورتی که این شرایط ادامه دار باشد و شدت بگیرد، حتی ممکن است فرد بیهوش شود. 

حالت تهوع و سوزش معده 

سوزش معده و حالت تهوع نیز در شرایط مختلفی رخ میدهد. در واقع مانند مورد قبلی، همزمانی سوزش معده و حالت تهوع و دیگر علائمی مثل تنگی نفس و درد در ناحیه قفسه سینه می تواند بیانگر این باشد که چنین حالتی یکی از علائم سکته قلبی است. در صورتی که برای مدتی با درد و سوزش معده و در کنار حالت تهوع روبرو هستید، احتمالاً این حالت به مواردی جز سکته قلبی مربوط میشود. قبل از بروز سکته قلبی ممکن است سوزش و درد معده تا ناحیه پایین شکم نیز انتشار یابد. 

اضطراب و تپش قلب 

به عنوان آخرین علامت اصلی سکته قلبی باید به تپش قلب و اضطراب اشاره کنیم که اغلب در هر شرایط بحرانی و تنش زا در بدن رخ میدهد. همچنین در برخی گزارشات قبل از بروز سکته قلبی فرد دچار حمله پانیک شده است. زمانی که تپش قلب بیش از چند دقیقه به طول بینجامد، احتمالاً در معرض خطری مثل سکته قلبی قرار گرفته اید.  

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مطلب علائم ناراحتی قلبی چیست؟ را نیز مطالعه کنید. 

در صورت مشاهده علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید 

همانطور که گفتیم هر یک از شرایط و علائم ذکر شده به تنهایی نمیتوانند به صورت قطعی یکی از علائم اصلی سکته قلبی باشند؛ اما بروز دو یا چند علامت به صورت همزمان یا پیوسته می تواند هشدار دهنده باشد. در صورت مشاهده علائم ذکر شده بهتر است در سریعترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کرده یا از مشاوره پزشکی آنلاین استفاده کنید. با این کار می توانید تا حد زیادی از بروز صدمات و آسیب های جبران ناپذیر و در شرایطی مرگ جلوگیری کنید. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها