کد خبر: 664517
تاریخ انتشار :

رئیس سازمان انرژی اتمی: ‌

بر ‌گسترش تمام سرفصل‌های فناوری هسته‌ای متمرکز شده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تمرکز خود را بر روی گسترش تمام سرفصل‌های فناوری هسته‌ای گذاشته‌ایم،‌ گفت: توسعه کاربرد پرتوها در سطح کشور در اولویت قرار دارد.

بر ‌گسترش تمام سرفصل‌های فناوری هسته‌ای متمرکز شده‌ایم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد اسلامی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی احداث شهرک پرتودهی کوثر در شیراز با بیان اینکه ‌بر‌اساس سند تحول جامع و به منظور پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای صنعت هسته‌ای، تمرکز خود را بر روی گسترش تمام سرفصل‌های فناوری هسته‌ای گذاشته‌ایم، اظهار داشت: ‌بر‌اساس طرح جامعی که 20 فروردین امسال همزمان با سالروز ملی فناوری هسته‌ای از آن رونمایی شد و تا افق 1420 را به تصور کشید؛ توسعه کاربرد پرتوها در سطح کشور به عنوان یکی از اهداف و سرفصل‌های مهم مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بر اساس مطالعات آمایش سرزمینی که انجام داده‌ایم؛ گسترش کاربردپرتوها را در کانون‌ها و مراکز اصلی تولید و توزیع محصولات؛ متمرکز خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: استان فارس و شهر شیراز یکی از مراکز 12گانه عرصه ملی برای پرتودهی محسوب می‌شود که در برنامه این سازمان در نظر گرفته شده است.‌ براساس مطالعات آمایشی که انجام داده‌ایم؛ کانون‌های اصلی تولید که شامل ترکیبی از محصولات کشاورزی و صنعتی می‌شود را مد نظر قرار داده‌ایم و باید توجه داشت این کانون‌ها به عنوان مراکز لجستیک قلمداد می‌شوند. استان فارس دارای پتانسیل فراوانی در این حوزه بوده و بر اساس برنامه جامع سازمان انرژی اتمی ایران قرار است یکی از مراکز در این استان احداث شود.

وی ادامه داد: امروز با لطف الهی و مشارکت و همت سازمان اوقاف کشور و با حضور استاندار فارس و مسوولان استانی؛ یکی از مراکز پرتودهی را در این منطقه کلنگ‌زنی کرده و عملیات آن را آغاز کردیم.  با عنایت ویژه‌‌ای که حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی در سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور دارند، سازمان اوقاف وارد حوزه دانش‌بنیان شده و بخش مهمی از ساخت این مرکز را در استان فارس به عنوان نهاد آغازگر، عهده‌دار شدند که امروز عملیات ساخت آن آغاز شد.

اسلامی گفت: با عنایت پروردگار و بر اساس برنامه‌ریز‌ی‌های انجام شده و همچنین مطابق طرح و نقشه در نظر گرفته شده ، پس از راه‌اندازی این شهرک، در این مرکز دستگاه شتاب‌دهنده خطی نصب خواهد شد و محصولات کشاورزی با اشعه گاما پرتودهی می‌شوند.

پرتودهی؛ عامل کنترل‌کننده گسترش بیماری‌هاست

وی توضیح داد: طرح پیش‌بینی شده برای این مرکز، سامانه پرتودهی گاماست که برای استریل وسایل پزشکی و هم برای پرتودهی به مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که متاسفانه تاکنون پرتودهی در کشور مغفول مانده بوده است در حالی‌که پرتودهی عامل کنترل‌کننده گسترش بیماری‌ها خواهد بود و قادر است سموم باقی‌مانده در درون مواد و محصولات کشاورزی را از بین ببرد و در مقابل بر طول عمر و ماندگاری آنها بیفزاید.

وی درباره نحوه مشارکت با سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور برای این طرح در زمینه تامین زمین، احداث بنا و تجهیزات سرمایه‌گذاری کرده و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این پروژه در زمان‌بندی حداکثر یک‌ساله اجرایی خواهد شد و به محض ساخته شدن بناها از سوی این سازمان؛ سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به نصب تجهیزات در این مرکز اقدام خواهد کرد.

وی توضیح داد: این پروژه دارای 4 سرفصل است و ساخت آن به یک‌سال زمان نیاز دارد و بر اساس برنامه‌ پیش‌بینی شده عملیات احداث انجام خواهد شد و و باید اطلاع دهم  بسیاری از تجیهزات مورد نیاز این پروژه در سازمان انرژی اتمی ایران ساخته شده و یا در دست تولید است و قادریم به زودی آنها را تحویل داده و در این مرکز نصب کنیم.

اثرگذاری سازمان انرژی اتمی ایران بر تراز فناورانه فارس

معاون رئیس جمهور گفت: استان فارس دارای ظرفیت فاخر نیروی انسانی است که شامل ظرفیت بی‌نظیری در بخش‌های باغی، کشاورزی و صنعتی و همچنین دانش‌بنیان می‌شود و سازمان انرژی اتمی با حضور خود می‌تواند بر تراز فناورانه استان اثرگذار شود.

اسلامی ادامه داد: از دیگر اقدامات این سازمان می‌توان به آموزش نیروی انسانی اشاره کرد که در اصل اشتغال دانش‌بنیان و خدمت نوین و ماندگار برای استان فارس محسوب می‌شود.این پروژه نقطه آغاز محسوب می‌شود زیرا ما در استان فارس کارها و طرح‌های بزرگتری را در هدف‌گذاری خود پیش‌بینی کرده‌ایم.

پتانسیل فراوان استان فارس در بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای

وی بیان کرد: این مرکز پتانسیل خدمات‌رسانی به استان فارس و همچنین تمام استان‌های جنوب کشور را دارد و بر اساس ظرفیت ابتدایی قادر است حداقل 40تن محصول را در روز پرتودهی کند و به محض آغاز به‌کار و یافتن جایگاه خود در میان تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات کشاورزی، این ظرفیت قابل ارتقا خواهد بود. مسیرهای تکمیلی این مرکز نیز در دستور کار قرار دارد و در آینده دنبال خواهد شد.امیدوارم استان فارس بتواند از ظرفیت فناوری‌های هسته‌ای بیش از گذشته استفاده کند و از نتایج آن بهره‌مند شود.

اسلامی درباره سایر طرح‌های مرتبط به فناوری هسته‌ای در استان فارس گفت: در زمینه طرح‌های تکمیلی در استان فارس می‌توان به توسعه سامانه گاما در سایر بخش‌ها و همچنین بهره‌گیری از پلاسما برای تمام محصولات کشاورزی ، باغ‌ها و همچنین محصولات تولیدی این بخش و نیز در حوزه پزشکی و استفاده از پلاسماتراپی برای مقابله سرطان و درمان زخم‌های دیابتی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم این مرکز نقطه آغازی برای سایر طرح‌ها و پروژه‌های ناشی از بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای باشد و با گفت‌وگو با استاندار، اساتید و دانشگاهیان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم مرکز هسته‌ای جامع را در استان فارس احداث کنیم و در نظر داریم تا هم راکتور صفر قدرت برای آموزش و پژوهش و هم راکتوری که بتواند به تولیدات دارویی کمک کند را در این استان احداث و راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: از حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی و سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور برای حضور در این پروژه تشکر می‌کنم و امیدوارم این پروژه با سرعت آغاز شود و حتم بدانید آنچه همکاران ما در سازمان انرژی اتمی ایران تعهد کرده‌اند؛ بر اساس  زمان‌بندی تعیین شده؛ انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها