کد خبر: 664606
تاریخ انتشار :

خراسان: چرا آمریکا با دست رد می کند و با پا پس می کشد !

در حالی که در روزهای اخیر، شاهد اظهارات وزیرخارجه کشورمان درباره ارسال پیام آمریکایی ها با موضوع ادامه مذاکرات و در مقابل تکذیب آمریکایی ها بودیم، شنیده های خراسان هم حاکی است حداقل دو بار طرف آمریکایی با واسطه های موثق برای ایران پیام فرستاده و خواستار آغاز مذاکرات در آینده نزدیک شده است.

خراسان: چرا آمریکا با دست رد می کند و با پا پس می کشد !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه خراسان نوشت: در فضایی که همچنان طرف های اروپایی و آمریکا بر طبل حضور پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین می کوبند و سعی دارند از این پرونده برای ایران ابزار فشاری بسازند ، برخی خبرهای جسته و گریخته از پرونده هسته ای نشان می دهد زیر پوست چنین ادعاهایی رفتارهای متفاوتی نهفته است و به ویژه آمریکایی ها همچنان علاقه مند به بازگشایی گره های کور شده مذاکرات احیای برجام هستند. هرچند هنوز به هر دلیلی از جمله اعتراضات در ایران و انتخابات در آمریکا که تنها دو هفته با آن فاصله داریم نمی توانند به راحتی آن چه را در دل و مغزشان می گذرد ،علنی کنند . در هفته گذشته یک بار امیرعبداللهیان در ارمنستان خبر از پیامی جدید از سوی واشنگتن داد و روز گذشته اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جزئیات بیشتری از این پیام را بیان کرد، با این حال آمریکایی ها همچنان ارسال چنین پیام هایی را که نشان از عجله برای توافق است، تکذیب می کنند تا جایی که وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در واکنش به چنین تکذیبیه هایی گفت آن چه را که در تبادل پیام ها و مذاکرات غیرمستقیم جریان دارد ریاکارانه تکذیب نکنید.محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در دیدار با شرکت‌کنندگان در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا- اقیانوسیه(اوآنا) با اشاره به پیام چندی پیش آمریکا به ایران برای مذاکره گفت : آمریکایی ها سه یا چهار روز پیش نیز مجدد پیامی به ایران منتقل کردند که آماده ادامه گفت وگوها هستند. این در حالی است که حدود یک ماه پیش آمریکایی‌ها گفتند که موضوع گفت و گو با ایران و مذاکرات هسته‌ای دیگر در دستور کار ما نیست.اسلامی در چرایی این درخواست های آمریکا از ایران تصریح کرد، آنان چون به توطئه‌ای که در ایران برنامه‌ریزی کرده بودند، دل خوش کردند، چنین پیام هایی را فرستادند.

آمریکا: پیامی به ایران نداده‌ایم

با وجود چنین تاکیدها و تاییدهایی از سوی دو مقام ارشد کشورمان ، «ند پرایس» ،سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری درباره این که چه پاسخی به اظهارات وزیر امور خارجه ایران دارد که گفته بود، ایران پیامی از آمریکا دریافت کرده که نشان می‌دهد واشنگتن برای دست یافتن به یک توافق در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای عجله دارد، گفت: مسلما چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.  وی مدعی شد پیام ما به ایران خودداری از سرکوب مردم و ارسال نکردن سلاح به روسیه است که به‌صورت علنی و محرمانه مطرح  می‌کنیم.

اظهارات پرایس در این باره در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران،  در سفر روز شنبه به ارمنستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند هم اکنون رسیدن به توافق و احیای برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد، اظهار کرد: رفتار و گفتار آن ها با یکدیگر متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آن ها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی عجله دارند که هرچه زودتر به  توافق برسیم.

چرا آمریکا با دست رد می کند و با پا پس می کشد !

در روزهای اخیر، شاهد اظهارات وزیرخارجه کشورمان درباره ارسال پیام آمریکایی ها با موضوع ادامه مذاکرات و در مقابل تکذیب آمریکایی ها بودیم . شنیده های خراسان هم حاکی است حداقل دو بار طرف آمریکایی با واسطه های موثق برای ایران پیام فرستاده و خواستار آغاز مذاکرات در آینده نزدیک شده است ، اما چرا آمریکا چنین فضایی را در حوزه رسمی تکذیب می کند ؟ به نظر می رسد باید آمریکا و محذورات آن ها را به نوعی درک کرد . این روزها این کشور از اعتراضات داخل ایران که یک مسئله کاملا داخلی و مربوط به ملت و حکومت ایران بوده ، حمایت بی چون و چرایی داشته است،اما می بیند این حمایت ها نه تنها به نتیجه ای که دنبالش بوده کمکی نکرده بلکه حتی نتیجه عکس نیز داشته است ،بنابراین سعی دارد با گرفتن ژست بی نیاز بودن از توافق یا علاقه نداشتن به احیای برجام ، خود را در طرف معترضان یا ایرانیان معاند خارج از کشور قرار دهد. این رفتار تا جایی بوده که حتی توافق انجام شده بر سر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی اموال ایران در کره جنوبی را نیز زیر سوال برده است و حاضر نیست به صورت قطعی تایید کند . از سوی دیگر سه شنبه دو هفته آینده موعد انتخابات میان دوره ای کنگره در ایالات متحده است و دولت بایدن که به شدت به حفظ اکثریت آرای  خود در دو مجلس آمریکا نیاز دارد، از یک سو می خواهد با کمترین ریسک این انتخابات را برگزار کند و از سوی دیگر در سطح افکار عمومی خود را بی توجه به مذاکرات نشان دهد تا مبادا رونق مذاکرات باعث سوء استفاده جمهوری خواهان علیه دموکرات ها شود. با برشمردن همه  این دلایل، می توان پی برد که چرا  طرف آمریکایی همچنان سیاست ریاکارانه خود را که به قول ایرانی ها " با دست رد می کند و با پا پس می کشد " ،تا پایان انتخابات و آرام شدن فضای داخلی ایران ادامه  می دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها