کد خبر: 664824
تاریخ انتشار :

خواص شگفت‌انگیز میوه‌های پاییزی را بشناسید

از قدیم گفته‌اند بهتر است میوه‌ هر فصلی را در همان فصل استفاده کنیم چرا که هم مواد مغذی آن میوه را تمام و کمال دریافت می‌کنیم و هم اینکه هر میوه‌ای بنا به تغییر فصل خواصی دارد که ویژه خصوصیات همان فصل است.

خواص شگفت‌انگیز میوه‌های پاییزی را بشناسید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هر چند این روز‌ها بیشتر میوه‌ها را می‌توان در تمام فصول سال یافت اما گاهی هم با تحمل مشقت و سختی جور می‌شود، اما قطعا میوه‌ هر فصلی را در همان فصل استفاده کنیم، خیلی بهتر است چرا که هم مواد مغذی آن میوه را تمام و کمال دریافت می‌کنیم و هم اینکه هر میوه‌ای بنا به تغییر فصل خواصی دارد که ویژه خصوصیات همان فصل است.

در گذشته که تکنولوژی، پیشرفت امروز را نکرده بود، تقریبا محال بود بشود گوجه فرنگی را در زمستان و پاییز پیدا کرد یا هندوانه را در زمستان، اما این روز‌ها به مدد تکنولوژی خیلی اتفاقات افتاده است که یکی از آن‌ها دیدن بعضی میوه‌های تابستان در پاییز و زمستان یا به عکس آن است.

قطعا خیلی از ما از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود شنیده‌ایم که هر میوه‌ای را در فصلش بخوریم مفید‌تر است. جالب است بدانید که کارشناسان تغذیه نیز این تجربه قدما را به صورت علمی تایید می‌کنند و بر این باروند که غذا‌هایی که از مواد طبیعی و فصلی تهیه می‌شوند سالم‌ترند، زیرا تغییراتی که در نتیجه‌ گذر از بهار به تابستان یا پاییز به زمستان ایجاد می‌شود، برای حفظ تعادل در منابع طبیعی زمین و اشکال مختلف حیات، ضروری است.

کم‌کم به فصل هزار رنگ پاییز نزدیک می‌شویم، فصلی با آب و هوای سرد و خشک که قطعا این سردی و خشکی روی بدن ما هم تاثیر دارد و نیاز است تا با تامین انرژی از طبیعت، بدن مان گرم‌تر و سیستم ایمنی آن قوی‌تر شود.

به خاطر همین خداوند مهربان و طبیعت بخشنده، سبدی پر از انرژی و ویتامین برایمان تدارک دیده تا در این فصل سرد و هزار رنگ گرمابخش وجودمان باشد.

با توجه به اینکه نگه داشتن میوه در انبار‌ها و سردخانه‌ها و گذشت زمان از ارزش غذایی و خوشمزگی میوه‌ها کم می‌کند، بهتر است تا جایی که امکان دارد با طبیعت همراه شویم و هر میوه‌ای را در فصلش مصرف کنیم که هم تازه است و همه مواد مغذی و ویتامین‌ها را دارد و هم فاقد هرگونه مواد نگه‌دارنده است، تا همچنان که طبیعت تعادل دارد این تعادل در بدن ما نیز ایجاد شود و کمتر دچار مشکل شویم.

حال به چند نمونه از این میوه‌ها و خواص آن‌ها اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم.

خواص انار

شاید انار یا همان شاه میوه پاییزی که نماد شب یلدا نیز هست، از محبوب‌ترین میوه‌های این فصل باشد؛ این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است؛ رب انار هم که بسیار پرخاصیت است و در فرهنگ غذایی ما جایگاه ویژه‌ای دارد، از مشتقات دوست داشتنی این میوه است که با گردو و گوشت یا مرغ تبدیل به فسنجان می‌شود و از غذا‌های دوست داشتنی فصول سرد سال است.

انار همچنین ضد افسردگی است و موجب شادابی می‌شود. از جمله هزاران خاصیت آن می‌توان به کنترل کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، محافظت در برابر سرطان، تصفیه خون و تقویت قلب اشاره کرد؛ و یک توصیه مهم که قطعا خیلی‌ها شنیده‌اید اینکه برای حفظ ارزش غذایی انار، باید دانه‌های آن به طور کامل خورده شود.

خواص انگور

انگور به عنوان یکی دیگر از میوه‌های پاییز که انواع مختلفی دارد از زرد و سیاه و قرمز گرفته تا درشت و ریز و بی دانه و با دانه و هر کدام طرفدارانی دارد و خواص مخصوص خود.

انگور دارای مواد معدنی زیادی از جمله پتاسیم، آهن، ید، کلسیم، منیزیم منگنز و ویتامین‌های گروه A ، B ، C است که همه این ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌های قوی و طبیعی هستند و از ما در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کنند. خوردن این مولتی ویتامین را در پاییز فراموش نکنید.

خواص بِه

به سراغ یکی از خوش عطر‌های این فصل هم برویم؛ بِه . از میوه‌های پر خاصیت پاییز است که به لحاظ داران بودن ویتامین‌های A ، B ، C بسیار غنی است، همچنین منبع غنی پتاسیم و فیبر، فسفر، آهن، روی و منیزیم است.

فصل پاییز با همه زیبایی‌ها به علت روز‌های کوتاه و شب‌های طولانی و کمتر شدن آفتاب برای بعضی باعث افسردگی فصلی می‌شود و جالب است که ضدافسردگی و نشاط آور بودن هم از ویژگی‌های بعضی میوه‌های این فصل است.

به، نیز مانند انار که ضد افسردگی است، میوه‌ای نشاط آور است و همچنین تقویت‌کننده قلب است برای زخم معده هم بسیار مفید است. این میوه‌ ضد سرطان، از بین برنده‌ بوی بد دهان است و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. به، فشار خون را تنظیم و به درمان سرماخوردگی نیز کمک می‌کند.

خواص خرمالو

خرمالو از دیگر میوه‌های خوشمزه این فصل است که گویی رنگش هم با پاییز هماهنگی زیادی دارد، سرشار از ویتامین C است و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یکی دیگر از خواص خرمالو، تقریبا بین میوه‌های پاییزی به دلیل ویژگی این فصل مشترک است.

پرتقال از دیگر میوه‌های پاییزی و از خانواده مرکبات است که منبع غنی ویتامین C و پتاسیم است و می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بسیاری از بیماری‌های این فصل پیشگیری و طول درمان را کوتاه‌تر کند.

خواص نارنگی

یکی دیگر از اعضای خانواده مرکبات، نارنگی است که خوش عطر و بو است و قطعا کسی نمی‌تواند آن را در خفا بخورد، چون عطر و بوی این میوه همه را خبردار می‌کند.

این میوه پاییزی که دارای ارزش غذایی زیادی است، ویتامین‌های B۱، B۲، C و A، پروتئین، قند، فسفر و کلسیم را در خود جای داده است و در کنار همه این خواص در کاهش فشار خون نیز موثر است و اعصاب را نیز تسکین می‌بخشد.

خواص لیمو شیرین

لیمو شیرین هم مانند مرکبات دیگر منبع غنی ویتامین C است و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.

خواص سیب

سیب که هم جزء میوه‌های پاییزی است و هم در فصول دیگر سال یافت می‌شود، سرشار از آنتی اکسیدان و برای سلامتی قلب مفید است.

خواص گلابی

گلابی از دیگر رنگارنگ‌های فصل پاییز ، حاوی اسید فولیک، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است و از جمله خواص آن برطرف کردن ضعف، رفع یبوست، ضد سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی است. گلابی همچنین چربی خون را تنظیم می‌کند.

خواص ازگیل

یکی دیگر از میوه‌هایی که در فصل پاییز به بازار می‌آید، ازگیل است؛ میوه‌ای جنگلی و سرشار از آنتی اکسیدان که سم‌زدایی از بدن، برطرف‌کردن مشکلات کلیوی، کاهش فشار خون، کنترل قند خون، تقویت اعصاب، ضد اسهال، رفع نفخ معده و درمان ورم روده هم از خواص آن است.

خواص زالزالک

زالزالک هم نوعی میوه جنگلی دیگر مخصوص پاییز و دارای ویتامین‌های گروه B و C است که در درمان بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت و تنظیم فشار خون موثر و دمنوش آن نیز برای تسکین درد‌های عصبی موثر است.

خواص کیوی

کیوی که نسبت به سایر مرکبات، ویتامین C بیشتری دارد از دیگر هدیه‌های طبیعت در فصل هزار رنگ است. کیوی همچنین حاوی پتاسیم و سولفات مس است.

خواص گریپ‌ فروت

گریپ‌ فروت از دیگر میوه‌های این فصل است که سرشار از ویتامین C است و جزء میوه‌هایی است که افراد مسن تمایل بیشتری به مصرف آن دارند و شاید دلیلش این باشد که گریپ فروت با داشتن پکتین، مانع بالا رفتن کلسترول بد خون می‌شود.

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی یا کدو تنبل که یادآور قصه کدو قلقه زن نیز هست، طرفداران خاص خود را دارد. کدو مقدار زیادی امگا۳ دارد و منبع غنی ویتامین A است. پتاسیم، فیبر و ویتامین B از دیگر مواد مغذی هستند که در کدو حلوایی وجود دارند.

خواص شلغم

شلغم هم که از اواخر شهریور سر و کله اش پیدا می‌شود و برخی آن را پنی سیلین طبیعی می‌نامند، حاوی ویتامین C است و مصرف آن در فصول سرد سال موجب افزایش ایمنی و تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

امیدواریم در فصل زیبای پاییز که میوه هایش هم مانند برگ درختان پاییز بیشتر به رنگ زرد و نارنجی و سرخ هستند، با استفاده از این میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان این فصل سرد را به سلامت و خوشی پشت سر بگذارید.

منبع: جامعه 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها