کد خبر: 665133
تاریخ انتشار :

گاف‌های عبدالله گنجی در مناظره با زیدآبادی / مغزهای متفکر اصولگرایان چه می‌گویند؟

مناظره عبدالله گنجی و احمد زیدآبادی اگرچه درباره مهسا امینی و اعتراضات ۱۴۰۱ بود اما نکات دیگری هم در دل آن وجود داشت که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

گاف‌های عبدالله گنجی در مناظره با زیدآبادی / مغزهای متفکر اصولگرایان چه می‌گویند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: این روزها برای القای این دیدگاه که سخنان منتقدان همواره شنیده می‌شود، مناظره‌های مختلفی برگزار می‌شود که کسانی در آن حضور دارند که تا کنون تابو و خط قرمز محسوب می‌شدند، چهره‌هایی همچون غلامحسین کرباسچی، احمد زیدآبادی و محمد قوچانی که اتفاقا در دوره جمهوری اسلامی، زندانی سیاسی بوده‌اند، این روزها به صداوسیما دعوت می‌شوند و در مقابل نیز چهره‌های اصولگرایی قرار می‌گیرند تا ثابت کنند که منتقدان اشتباه می‌کنند. احتمالا اگر تاجزاده زندان نبود، او یکی از مهمانان این مناظره‌ها بود.

یکی از نکات مهم این مناظره‌ها این است که به خوبی نشان می‌دهد وزن سیاسی و سواد عمومی هر فرد که نماینده یک جریان سیاسی است، تا چه اندازه است. مثلا قاسم روانبخش که در برنامه شیوه شبکه چهار شرکت کرده بود، حتی تفاوت جبهه ملی و نهضت آزادی را نمی‌دانست! یکی از چهره‌هایی که این روزها به عنوان نماد جریان اصولگرایی به مناظره‌های مختلف دعوت می‌شود، عبدالله گنجی مدیر پیشین روزنامه جوان و مدیر مسئول کنونی روزنامه همشهری است. او روز گذشته در مناظره‌ای با احمد زیادآبادی شرکت کرد تا درباره مسائل روز کشور صحبت کنند. اگرچه خود زیدآبادی هیچگاه در مقام یک مناظره‌کننده چهره قوی و مسلطی نبوده، اما باز هم عبدالله گنجی نتوانست مخاطبان خود را اقناع کند و اگرچه حوزه اندیشه مسئله برد و باخت نیست، اما تقریبا می‌شد اینگونه نتیجه گرفت سخنان گنجی در این مناظره هم چنگی به دل نزد و اوج توان اصولگرایان را به خوبی نشان داد.

به جز از مسئله توان طرفین در تسلط به بحث، بخش دیگر ماجرا به دیدگاه‌های جدیدی بازمی‌گشت که گنجی در مناظره مطرح کرد؛ برخی از آنها ادعای عجیب بودند و برخی از آنها نشانه‌ای از احتمال تغییر در سیستم تصمیم‌گیری.

در حالی که در این مناظره‌ها عموما چهره اصلاح‌طلب ادعا‌های تندتری مطرح می‌کند، اما این بار این گنجی بود که صحبت‌های تندتری مطرح کرد. صحبت‌هایی که شنیدن آن از زبان یک چهره سیاسی مثل گنجی، همانطور که گفته شد می‌تواند نشانه‌ای از تغییر در سیستم تصمیم‌گیری در برخی ارکان ارشد نظام باشد.

۱۷ میلیون بی‌حجاب در ایران

در حالی که آمار دقیقی از تعداد افراد بی‌حجاب ارائه می‌شود، گنجی تعداد این افراد را ۱۷ میلیون نفر عنوان کرد و گفت «معتقدم در حال حاضر ۱۷ تا ۱۸ میلیون بی‌‌حجاب داریم که گشت ارشاد با این ۱۷ تا ۱۸ میلیون کاری ندارد.»

اگر آمار گنجی را مبنا بگیریم، حدود یک‌چهارم از جمعیت کشور و بیش از نیمی از جمعیت زنان کشور بی‌حجاب هستند و اعتقادی به این موضوع ندارند. البته گنجی گفته «در حال حاضر سخت معتقدم باید دست به اصلاح زد. نظرسنجی دانشگاه مریلند می‌‌گوید مردم ایران معتقد به نظام هستند، اما مسئله معیشت دارند. از دو هزار نفر در شهر‌ها نظرسنجی کردند که ۶۰ درصدشان گفتند که مسئله مردم اقتصادی است و ۴۰ درصد گفتند مسئله زنان است. فضای مجازی، فضای جمهوری اسلامی نیست.»

دروغ‌های سعید مرتضوی

یکی از مواردی که معمولا در محفل‌های مختلف حتی مردم عادی از آن صحبت می‌شود، این است که مقامات عالی‌رتبه کشور اطلاعات دروغ و کانالیزه شده داده می‌شود و همین اطلاعلات دروغ باعث می‌شود این مقامات تصمیم نادرست اتخاذ کنند. عبدالله گنجی در بخشی از مناظره این موضوع را تایید کرد.

در قسمتی از مناظره که گنجی قصد داشت همراهی دانشجویان را به دست بیاورد و با آن‌ها احساس همدلی کند، در پاسخ به انتقادات احمد زیدآبادی از قاضی مرتضوی گفت «از زندان رفتن هر کسی ناراحت می‌‌شوم. در مورد پاسخگو بودن جمهوری اسلامی باید بگویم هیچ‌کسی اندازه مقامات که در بین دانشجویان حضور یافتند، نبودند. کسانی که حتی فکرشان را قبول ندارم. آقایان خاتمی، احمدی‌‌نژاد و روحانی بسیار در بین دانشجویان بودند. چه توهین‌‌هایی که به آقای خاتمی نشد. عکس احمدی‌‌نژاد را آتش زدند، و چه توهین‌‌هایی که به روحانی نشد، اما هیچ دانشجویی دستگیر نشد. در بحث خانم مهسا امینی می‌‌شد جور دیگری عمل کرد. ابتدا افرادی را عزل می‌‌کردند، بعد موضوع را پیگیری می‌‌‌کردند. به‌طور مثال در بحث آقای مرتضوی گفتیم که جنس‌اش چیست، اما کسی گوش نکرد و تا آخر نگهش داشتند، تا اینکه مشخص شد به مسئولان عالی‌‌رتبه گزارش دروغ می‌‌داده است.»

محاکمه مقصران هواپیمای اوکراینی

در سه سال گذشته، مقامات قضایی ایران هیچوقت تصویر روشنی از مقصران شلیک به هواپیمای اوکراینی ارائه نداده‌اند. گنجی، اما در این باره ادعای جالبی مطرح کرد او در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران در بررسی پرونده‌هایی، چون شلیک به هواپیمای اوکراینی یا دیگر پرونده‌‌های این‌چنینی چه کارنامه و عملکردی از خود نشان داده که اکنون مردم به پیگیری پرونده‌‌هایی چون پرونده مهسا امینی امیدوار باشند یا به نتایج این پیگیری‌‌ها اعتماد داشته باشند، گفت: «در بحث هواپیمای اوکراینی تا آنجا که می‌‌دانم اکنون ۱۰ نفر زندان هستند و پرونده‌‌های این‌چنینی پیچیدگی‌‌های خاص خود را دارد.»

چهارصد هزار معترض

در حالی که مقامات نظامی پیش از این تعداد معترضان را حداکثر ۱۰۰ هزار نفر خوانده بودند، روز گذشته حداد عادل از حضور ۲۰۰ هزار معترض در خیابان صحبت کرد. اما عبدالله گنجی، عدد حداد عادل را دو برابر کرد و با استثنا کردن دانشجویان معترض از اعتراضات خیابانی مردم، از حضور ۴۰۰ هزار معترض در خیابان سخن گفت «براساس بررسی‌‌هایی که انجام شده در این ۴۵ روز با در نظر گرفتن مولفه نفر، حدود ۴۰۰ هزار نفر به خیابان آمده‌‌اند. البته به غیر از دانشگاه‌‌ها که شرایط خاص خود را دارد. شما این ۴۰۰ هزار نفر را با جمعیت میلیونی ایران مقایسه کنید. حال سوال این است که چرا مردم نمی‌‌آیند؟ چون مردم به دنبال اصلاح هستند و برانداز نیستند و می‌‌دانند که نتیجه براندازی چاه ویل است. البته ممکن است برای برخی اصلا مهم نباشد که بعد از براندازی چه می‌‌شود؟ ولی مردم به این موضوع و مسائل فکر می‌‌کنند.»

با اینکه گنجی سعی می‌کرد خود را مسلط نشان دهد، اما همین آمار‌های متعدد، بدون شک در افزایش بدبینی مردم نسبت به آمار‌های اعلام شده موثر است. هر تحلیلگری می‌داند نمی‌شود بین ادعای صد هزار و ۲۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار نفر، ارتباط معناداری پیدا کرد.

ماشین‌های گشت ارشاد در تهران

بعضی صحبت‌های گنجی هم با خنده‌های دانشجویان همراه شد. به گزارش رویداد۲۴ در قسمتی از برنامه گنجی درباره موضوع گشت ارشاد گفت: «گشت ارشاد در تهران فقط سه ماشین دارد.» این صحبت‌ها با خنده و دست دانشجو‌ها همراه شد که گنجی گفت به خودتان بخندید.

یکی دو بار دیگر هم ادعا‌های گنجی با اعتراض و فریاد دانشجویان مواجه شد. همین تصویر به خوبی نشان داد که گنجی، چقدر گزینه نامناسبی برای مدیریت افکار عمومی و رسانه است. او بدون حضور زیدآبادی هم در مناظره شکست خورده بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها