کد خبر: 665586
تاریخ انتشار :

علیرضابیگی:

در جریان اعتراضات، دولت اصلا کاری ندارد چه می‌شود

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز می‌گوید: در حال حاضر در جریان اعتراضات ما شاهد این هستیم که دولت اصلاً در میدان نیست و چون دولت در میدان حضور ندارد، یعنی کسی با دولت کاری ندارد؛ دولت هم کاری ندارد چه می‌شود.

در جریان اعتراضات، دولت اصلا کاری ندارد چه می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و یکی از منتقدان سیاست‌های سیاسی و اقتصادی کشور به رویداد۲۴ می‌گوید: شرایط ملتهب امروز، طبیعتاً بیماری اقتصاد کشور را تشدید خواهد کرد و التهاب موجود، بر مشکلات کشور اضافه می‌کند. به دنبال حوادث اخیر، کسب و کار تقریباً تعطیل شده و خرید و فروش اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر به دلیل اینکه منابع عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان و کارمندان تخصیص داده شده است، در سال پیش‌رو از جهت فعالیت‌های عمرانی، اقدامی در کشور انجام نخواهد شد. این موضوعات باعث تشدید وضعیت بحرانی موجود در کشور می‌شود. 

اینقدر مشکل هست که نمی‌دانیم از کدام شروع کنیم

او می‌گوید: سوال این است که در حال حاضر برای کدام یک از موارد فوق باید چاره‌جویی کرد؟ در حالی که اگر برای شرایط اقتصادی کشور چاره‌جویی و اقتصاد درست شود، هرچند که متاثر از التهابات کشور است و مدام رو به ضعف می‌رود، مثل این مثل می‌ماند که اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها می‌گوید: اینقدر مشکل هست که نمی‌دانیم از کدام شروع کنیم. در واقع سوال اینجاست که در ابتدا کدام یک از چالش‌ها را باید حل کرد؟ چراکه التهابات و نارضایتی‌های موجود، محصول شرایط اقتصادی کشور است. به هر حال نیازمند ساز و کاری هستیم که بتوانیم مردم را وارد صحنه کنیم. انقلاب اسلامی مرهون پشتوانه مردمی است و در حال حاضر هم باید بتوانیم امکانی ایجاد کنیم که مردم وارد صحنه شوند.

علیرضابیگی می‌گوید: ما مشکلی با اینکه ساز و کار‌های حضور مردم در عرصه سیاست و تعیین سرنوشت در عرصه اقتصاد فراهم شود، نداریم، اما وقتی نمی‌توانیم مشکل را احصاء کنیم، گرفتار همان مثل مرغ اول بوده یا تخم‌مرغ می‌شویم. در این بین، سرگردان این موضوع می‌شویم که انرژی کشور را صرف کدام بخش کنیم؟

بیشتر بخوانید: چه کسی حاضر است خودش را برای درمان در اختیار پزشک نماز شب‌خوان کم‌سواد بگذارد؟/ حرف‌زدن که کاری ندارد

حضور مردم در صحنه منافع یک گروه را به خطر می‌اندازد

نماینده تبریز می‌گوید: باید امکان حضور مردم در صحنه و عرصه سیاست به طور خاص ایجاد شود. به عبارتی قدرت باید به مردم بازگردانده شود که در این صورت ثروت و اقتصاد هم به مردم باز خواهد گشت. در این خصوص ساز و کار‌ها و ظرفیت‌های قانون اساسی، روشن و مشخص است؛ بنابراین به راحتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما موضوع این است که حس می‌کنیم اگر مردم وارد صحنه شوند، منافع یک‌سری به خطر می‌افتد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی می‌گوید: وقتی در زمان انتخابات، شورای نگهبان می‌گوید مردم چه بیایند یا نیایند، انتخابات برگزار می‌شود و انتخابات قانونی است، یعنی حضور مردم اهمیتی ندارد! از این‌رو، این تفکر حکایت از این مطلب دارد که مردم اهمیتی ندارند. قانون اساسی، ظرفیت امکان حضور مردم در عرصه‌های مختلف را فراهم کرده است، اما همان‌طور که گفته شد اگر مردم وارد صحنه شوند، با منافع تعدادی در تعارض است، بنابراین این اتفاق نمی‌افتد.

در جریان اعتراضات دولت اصلا در میدان نیست و کاری ندارد چه می‌شود

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به افزایش قیمت‌ها و اعتراضات اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر که آقای رئیسی، رییس‌جمهور ایران است، یک پشتوانه محدود رای دارد که هرچند این پشتوانه محدود رای یا محصول کرونا یا اعتراض مردم است، اما به هر حال به هر علتی این پشتوانه، محدود است و اساساً هر عاملی می‌تواند به واسطه همین مطالبات انباشته‌ای که وجود دارد، جرقه حوادث بعدی باشد؛ بنابراین باید برای این موضوع فکر و چاره‌جویی شود و دولت باید مسئولیت بپذیرد. در حال حاضر در جریان اعتراضات ما شاهد این هستیم که دولت اصلاً در میدان نیست و چون دولت در میدان حضور ندارد، یعنی کسی با دولت کاری ندارد؛ دولت هم کاری ندارد چه می‌شود.

وی می‌گوید: ما تذکری به دولت مبنی بر اینکه شما دولت جمهوری اسلامی ایران هستید و با این همه اختیاری که به شما سپرده شده، در حال چه کاری هستید و برنامه شما برای برون‌رفت از این شرایط چیست؟ داده‌ایم. بنده چندروز پیش نیز در صحن مجلس به دولت تذکر دادم که برنامه شما در قبال این حوادث چیست و می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟

علیرضابیگی می‌گوید: دولت آقای رئیسی اصلاً احساس نمی‌کند که نیازمند پشتوانه مردمی است یا اینکه دو سال دیگر در خانه مردم خواهد رفت و برای بقاء خود رای می‌خواهد، چراکه بقاء دولت به رای مردم است و با این شرایط اتفاق نخواهد افتاد.

مجلس مسئولیت همه خطا‌های وزارت صمت را به گردن گرفت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه نمایندگان در شرایط حال حاضر چیست؟ اظهار کرد: در وهله اول، نماینده‌ها باید واقعیت مطالبات مردم را بپذیرند، اما فضایی که الان در مجلس وجود دارد حکایت از این موضوع نمی‌کند. این در حالی است که نمایندگان در روز استیضاح آقای فاطمی‌امین، به او ۱۸۴ رای دادند، یعنی با این رای، مسئولیت همه اشتباهات و خطا‌هایی که وزارت صمت متولی آن بوده است را به گردن گرفته‌اند. با این کار، حتی نمایندگان مجلس تصمیمات آتی وزارت صمت را به گردن گرفتند. وقتی مردم پول خودروی مرسدس بنز می‌دهند، اما به آن‌ها خودروی سمند، آن هم با منت تحویل می‌دهند یا اینکه می‌گویند به جای آن دو خودروی پراید تحویل بگیرید، همگی محصول عملکرد وزارت صمت است و نماینده‌های مجلس همه این موارد را به گردن گرفته‌اند.

نوع مدیریت نیروی انتظامی، هزینه حمله به کلانتری زاهدان را روی دست نظام گذاشت

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درباره حوادث تلخ زاهدان گفت: آیا نمی‌شد جلوی حوادثی که در زاهدان و مقابل کلانتری آن‌جا اتفاق افتاد را می‌گرفت؟ پاسخ این است که حتماً می‌شد جلوی این اتفاق را گرفت. می‌توان از بروز چنین حوادثی پیشگیری کرد، چراکه ما امروز حکومت تشکیل نداده‌ایم و تجربه حکومت‌داری داریم و چهل و اندی سال از این بحران‌ها عبور کرده‌ایم. اقتدار نظام این است که با توجه به حکمت، مصلحت و تعقل برنامه‌ریزی شود.

علیرضابیگی می‌گوید: یک اتفاقی در چابهار می‌افتد که آثار خود را دو ماه بعد در حادثه زاهدان نشان می‌دهد، سوال اینجاست چرا چاره‌جویی نشد که کار به این‌جا نرسد. به اعتقاد بنده، نیروی انتظامی با گشت ارشاد خود، موضوع خانم مهسا امینی را روی دست نظام گذاشت و همین نیروی انتظامی به دلیل ضعف شناخت و ضعف تحلیل، دوباره هزینه حمله به کلانتری زاهدان را روی دست کشور گذاشته است که همه این موضوعات قابل پیشگیری بوده که نشده و این هزینه‌ها به کشور تحمیل شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها