کد خبر: 665744
تاریخ انتشار :

مروری بر قدرت زرهی و موشکی ایران و آذربایجان/ تهران قدرتمندتر است یا باکو؟

قدرت تسلیحاتی و موشکی ایران کمّا و کیفا بیشتر و بهتر از آذربایجان است و همین امر مانع از حمله مستقیم آذربایجان به مرزهای ایران می شود.

مروری بر قدرت زرهی و موشکی ایران و آذربایجان/ تهران قدرتمندتر است یا باکو؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: اختلافات ایران و آذربایجان در حال بیشتر شدن است. این واقعیتی است غیرقابل انکار که با توجه به حوادث و اظهارنظرهای اخیر نیز می توان آن را فهمید. اختلاف باکو و تهران بعد از جنگ قره باغ آغاز شد. باکو که سرمست از پیروزی بر ارمنستان بود شروع به تحریک آذری های ایران کرد و کریدور زنگه زور را آذری خواند و خود را مالک سرتاسر آن نامید. این اتفاقات باعث شد ایران واکنش نشان داده و اقدامات باکو را تحریک آمیز بداند. همچنین، ایران رزمایشی را در منطقه ارس برگزار کرد که با واکنش الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان روبه‌رو شد و او گفت: «به آنچه می خواهیم دست می یابیم. همه این را می دانند و کسانی که رزمایش های نظامی برای حمایت از ارمنستان در مرز ما انجام می دهند، باید این را بدانند.»

اختلافات ایران و آذربایجان بعد از مشخص شدن هویت عوامل حادثه تروریستی شاه چراغ بیشتر شد. بررسی های مسئولین امنیتی ایران مشخص کرد که یکی از عاملان این حادثه تروریستی آذربایجانی بوده است. همزمان با این اتفاق، تبلیغات رسانه ای ضد ایرانی رسانه های آذربایجان بیشتر و بیشتر شده و به تحریکات مرزی و منطقه ای افزود. در پی این اتفاقات، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سفیر آذربایجان را احضار کرد. در این احضار، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات غیردوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه نمایی رسانه های این کشور را به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد و افزود، انتظار داریم هرچه سریعتر به این روند پایان داده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آید.

جنگ ایران و آذربایجان ممکن است؟

اختلافات دو طرف، بسیاری را به این گمان انداخته که ممکن است دو طرف به جنگ محدود مرزی روی بیاورند. این تحلیل ها به خصوص زمانی بیشتر شد که ترکیه شروع به حمایت از آذربایجان کرده و روسیه نیز به علت جنگ اوکراین، نقش پراهمیت خود را در منطقه اوراسیا از دست داد.

اینکه ایران و آذربایجان وارد جنگ شوند امری بعید است. شرایط سیاسی و استراتژیک منطقه از یک سو و عدم تعادل قدرت نظامی طرفین از سوی دیگر مانع از این می شود که وارد جنگ محدود زمینی در مرزهای مشترک شوند.

قدرت موشکی و زمینی ایران به مراتب بیشتر از آذربایجان است و همین امر مانع از این می شود که باکو به سراغ اقدام نظامی برود. ایران هم به دلیل شرایط خاص اقتصادی و سیاسی داخلی و به خصوص به خاطر حضور آذری های فراوان در ایران و قرابتشان با مردم جمهوری آذربایجان هرگز وارد جنگ برون مرزی با آذربایجان نشده و نخواهد شد. به همین دلیل، می توان گفت اختلافات ایران و آذربایجان هر چند عمیق است اما بعید است به جنگ بدل شود.

مروری بر قدرت نظامی ایران و آذربایجان

در همین رابطه بد نیست مروری بر قدرت نظامی ایران و آذربایجان در زمینه تسلیحات زرهی و نیروی زمینی داشته باشیم. این مقایسه نشان می دهد قدرت نظامی باکو و تهران متعادل نیست و قدرت ایران به مراتب بیشتر از آذربایجان است و به همین دلیل، باکو نمی تواند آغازگر جنگ باشد چرا که می داند به محض آغاز جنگ با مشکلات فراوانی روبه رو خواهد شد.

جدول زیر تعداد تسلیحات زمینی و زرهی دو کشور را نشان می دهد.

شاخص نظامی

آذربایجان

ایران

تعداد سرباز فعال

126 هزار

610 هزار

تانک

940

2.842

توپخانه

909

4.837

توپخانه خود کششی

267

1.030

راکت انداز

323

1.755

خودرو زرهی

2.363

3.555

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما بد نیست مروری بر کیفیت تسلیحات زرهی دو طرف هم داشته باشیم. جدول زیر مهم ترین تسلیحات زمینی و زرهی ایران و آذربایجان را با هم مقایسه می کند.

نوع تسلیحات

آذربایجان

ایران

تانک

T-72 SIM2

T-90S

T-55

T-72 S

T-72Z Safir

M60 Patton

Zulfiqar

T-54/55

خودرو زرهی

Otokar Cobra

BTR-80

MT-LB

BTR-70

BMP-2M

Toofan

BTR-50

Boragh/BMP-1

BMP-2

M113

Rakhsh APC

FV101 Scorpion

توپخانه خود کششی

SpGH DANA

2S1 Gvozdika         

T-155

2S3 Akatsiya           

2S19 Msta   

S7 Pion

M109

Raad 2          

Raad 1          

2S1 Gvozdika         

M-107          

M-110          

M-1978

راکت انداز

MLRS-107   

BM-21 Grad

TOS-1           

BM-30 Smerch       

Lynx MR       

RM-70

Type 63        

Fajr-5

Fajr-3

BM-21 Grad

122mm Hadid        

BM-27 Uragan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جداول بالا نشان می دهند که قدرت تسلیحاتی و موشکی ایران کمّا و کیفا بیشتر و بهتر از آذربایجان است و همین امر مانع از حمله مستقیم آذربایجان به مرزهای ایران می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها