کد خبر: 665833
تاریخ انتشار :

اوکراین و روسیه پای میز مذاکره + جزئیات

فارس: «داوید آراخامیا» مذاکره‌کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه، گفتگو بین دو طرف در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را محتمل دانست.

اوکراین و روسیه پای میز مذاکره + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش یک پورتال خبری اوکراینی، آراخامیا گفت مذاکرات زمانی که رقابت‌های ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آغاز شود، زمانی که چرخه‌های انتخاباتی هم در روسیه و هم آمریکا آغاز به کار کنند، یعنی جایی در نیمه دوم سال بعد ممکن است.

به نوشته خبرگزارس اسپوتنیک، گفتگو‌های روسیه و اوکراین در پایان فوریه بعد از آغاز عملیات نظامی مسکو آغاز شد. آخرین دور مذاکرات ۲۹ مارس (نهم فروردین) پایان یافت. مذاکرات از آن زمان با بن‌بست مواجه شده است.

اواخر سپتامبر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو همچنان برای مذاکره با کی‌یف آماده است و از اوکراین خواست خصومت‌ها را متوقف کند. ولودیمیر زلنسکی در مقابل گفت که کی‌یف آماده مذاکره با مسکو است، اما تنها در صورتی که رئیس‌جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

کرملین در واکنش اعلام کرد منتظر تغییر موضع رئیس‌جمهور فعلی اوکراین یا جانشین او خواهد ماند. اوایل این ماه، زلنسکی شروطی برای مذاکرات صلح با روسیه از جمله درخواست احیای تمامیت ارضی لوکراین، احترام به منشور سازمان ملل، جبران همه خسارات ناشی از جنگ و ضمانت عدم تکرار درگیری را مطرح کرد.

اوایل این هفته، آندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو هیچ پیش شرطی برای مذاکره با اوکراین مطرح نمی‌کند، اما کی‌یف باید حسن نیت نشان دهد. دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه هم گفت که مسکو برای تماس با کی‌یف آمادگی دارد، اما اوکراین عدم ادامه مذاکره با روسیه را وضع کرده است.

دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین شنبه (۱۲ نوامبر، ۲۱ آبان) اعلام کرد که ملاقات با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را در صورت دریافت چنین درخواستی، بررسی خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها