کد خبر: 665888
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با قاسم محبعلی

احتمال بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد

قاسم محبعلی گفت: هم محتمل است که مکانیزم ماشه فعال شود و هم اینکه بر اساس گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام احتمال مطرح‌شدن مجدد پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت وجود دارد.

احتمال بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت دیپلماتیک ایران و غرب شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند و شاهدیم که مواضع غربی‌ها روزبه‌روز علیه ایران تندتر می‌شود و حالا آنها علاوه بر اتهاماتی که در حوزه فروش پهپاد به روسیه می‌زنند، سعی می‌کنند از شرایط داخلی ایران هم بهره خود را ببرند.

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اظهارات تند غربی‌ها علیه ایران ناشی از دو مسئله است؛ نخست عدم احیای برجام و دوم اتهاماتی که در حوزه فروش پهپاد به روسیه به ایران می‌زنند که ایران هم گفت که پهپاد داده‌ایم اما اعلام کرد این ارائه پهپاد به قبل از جنگ روسیه و اوکراین باز می‌گردد. به هر حال غربی‌ها باور دارند ایران در جنگ روسیه و اوکراین با روسیه همکاری کرده است و این موضوع حتی از مسئله برجام برایشان مهم‌تر است. روسیه هم در مقطع کنونی در حال عقب‌نشینی و شواهد نشان می‌دهد در جنگ شکست خواهد خورد مگر آنکه بخواهد جنگ را گسترش دهد. در این شرایط طرف‌های غربی هم به روسیه و هم به ایران فشار وارد می‌کنند زیرا آنها را علیه خودشان در جنگ اخیر می‌دانند».

او درباره فشارهای غربی‌ها به بهانه مشکلات داخلی چندوقت اخیر ایران، بیان کرد: «به هر حال وقتی دعوایی میان دو یا چند کشور در می‌گیرد آنها سعی می‌کنند با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف یکدیگر را تحت فشار قرار دهند. مقامات ما هم وقتی در فرانسه اعتراضاتی در گرفت، علیه فرانسه موضع می‌گرفتند یا درباره کشته‌شدن جرج فلوید در آمریکا همین شرایط وجود داشت. این ما هستیم که باید کاری کنیم که مردم راضی باشند و مشکلاتمان را حل کنیم کشوری نتواند از شرایط داخلی ما بهره خود را ببرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره میزان احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد هم اظهار کرد: «این امکان وجود دارد. هم محتمل است که مکانیزم ماشه فعال شود و هم اینکه بر اساس گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام احتمال مطرح‌شدن مجدد پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت وجود دارد که اگر چنین شود عملا دیگر هیچ امیدی به احیای برجام نباید داشته باشیم و برجام تمام خواهد شد».

محبعلی در پایان درباره اینکه چه‌قدر گزینه نظامی غربی‌ها علیه ایران محتمل است، گفت: «جنگ یک موضوع پرهزینه است. من فکر نمی‌کنم هیچ‌یک از طرف‌ها علاقه‌ای به استفاده از این گزینه داشته باشند اما فراموش نکنیم که اینجا خاورمیانه است و بازیگران متععدی در این منطقه نقش‌آفرین هستند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها