کد خبر: 666320
تاریخ انتشار :

ترقی: حاکمیت مشتاق اصلاحات است

ایسنا/ یک نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه حاکمیت مشتاق اصلاحات است، گفت: تا کنون هم حاکمیت در راستای شکل‌گیری اصلاح در روش‌ها تذکرات و راهکارهای متعددی را داده اما دولت‌ها نسبت به این تذکرات بی‌توجه بوده‌اند.

ترقی: حاکمیت مشتاق اصلاحات است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: اگر دولت‌ها به سیاست‌های کلان کشور و رهنمودهای رهبری توجه می‌کردند، بسیاری از مشکلات تا به حال حل شده بود. هر جایی که از اسلام عقب‌نشینی کردیم و از نخبگان و جوانان استفاده نکردیم، آسیب‌ دیدیم. قطعا حاکمیت از شکل‌گیری تحول و اصلاح استقبال می‌کند چراکه این موضوع موجب تسریع در دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اصلاح، عقب‌نشینی نیست، اظهار کرد: اصلاحات مورد نیاز جامعه، عقب‌نشینی از اصول و آرمان‌های انقلاب نیست بلکه شیوه‌ها و روش‌های تحقق اهداف انقلاب اسلامی باید تغییر کند و شیوه‌هایی اتخاذ شود که متناسب با نیاز روز و شرایط جامعه باشد.

ترقی با تاکید بر اینکه تحولات باید به افزایش کارآمدی سیستم اجرایی کشور منجر شود، افزود: بخشی از سیستم اجرایی کشور تا کنون نتوانسته کارآمدی لازم را داشته باشد که همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم و نارضایتی‌های عمومی شده است. اگر تحولات و اصلاحات به گونه‌ای انجام شود که رفاه و رضایتمندی مردم را افزایش دهد و همچنین به تحقق آرمان‌های انقلاب هم سرعت بخشد و بتواند به طور همزمان زندگی دنیوی و اخروی مردم را تامین کند، اصلاحات مورد پسند مردم خواهد بود و از ملزومات طی روند رو به کمال انقلاب اسلامی نیز به حساب می‌آید.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام با تاکید بر لزوم انجام آسیب‌شناسی نسبت به وضع موجود ادامه ‌داد: باید بررسی شود اشکالات مدیریت ما در کجاست که نتوانسته‌ایم رضایت مردم را جلب کنیم. وقتی این آسیب‌شناسی صورت گرفت، طبیعتا باید جهت برطرف‌سازی آسیب‌ها و همچنین تقویت نقاط قوت حرکت کنیم تا بتوانیم در مسیر اصلاحات گام‌های اساسی برداریم.

ترقی با اشاره به صحبت‌های ماه گذشته رئیسی در مورد اجازه رهبری برای اصلاح سیاست‌های کلی نظام بیان کرد: بعضی از سیاست‌ها بیش از ۱۰ سال پیش ابلاغ شده که ممکن است اکنون پاسخگوی نیاز کشور و مردم نباشند و لازم باشد متناسب با زمان به‌روزرسانی شود. طبیعتا این سیاست‌ها باید در مجمع تشخیص مصلحت مورد بازنگری قرار گیرد و سپس مجددا به دولت و مجلس ابلاغ شود.

وی عنوان کرد: اکنون که برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، مجلس و دولت باید بتوانند اصلاحات مورد نیاز کشور را در این برنامه لحاظ کنند. البته این اصلاحات باید در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه هفتم که از سوی رهبری ابلاغ شده، صورت گیرد که البته نیاز است بخشی از این سیاست‌ها هم اصلاح شود و به این منظور باید کارشناسان پیشنهادات خود را به رهبری یا مجمع تشخیص برای اصلاح این سیاست‌ها اعلام کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از نارضایتی‌های مردم ناشی از سیاست‌های اقتصادی کشور است، ادامه داد: بخش دیگر مشکلات به سیاست‌های اجتماعی و آموزشی باز می‌گردد. اگر ضعف‌های فعلی در سیستم آموزشی ما وجود نداشت، چنین مشکلاتی در رفتارهای نسل جوان به وجود نمی‌آمد.

لزوم اصلاح سیاست‌های فرهنگی

ترقی با بیان اینکه سیاست‌های فرهنگی ما متناسب با شاخص‌های گذشته تدوین شده، اظهار کرد: اکنون باید سیاست‌های فرهنگی طوری تغییر یابد که ارزش‌های دینی و اسلامی ما با روشی مناسب‌تر و جذاب‌تر در جامعه پیاده شود تا مردم هم بتوانند این سیاست‌ها را بپذیرند.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح در امور به تحقق ایران قوی چه کمکی خواهد کرد، گفت: کشور ما چندین مولفه قدرت و اقتدار دارد. اولین این مولفه‌ها توان بازدارندگی ماست که در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و از اقتدار بالایی برخورداریم اما مولفه دوم قدرت، رضایتمندی مردم و مشارکت آنان در عرصه سیاسی و اعتماد عمومی مردم است. متاسفانه این مولفه دچار آسیب شده است.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: دولت‌های گذشته با بی‌توجهی به خواست مردم، پرداختن به موضوعات غیرضروری و بازماندن از رسیدگی به نیازهای اصلی جامعه باعث شدند بین مردم و دولت شکاف ایجاد شود و همین باعث کاهش مشارکت مردم شده است. بنابراین لازم است در راستای افزایش مشارکت مردم که یکی از مولفه‌های قدرت نظام است و همواره مورد تاکید رهبری نیز بوده، گام برداریم.

ترقی با بیان اینکه مولفه بعدی قدرت ایران اعتقادات مردم است، اضافه کرد: قدرت ایمان و اعتقاد، مردم را از درون در برابر دشمن قوی و متحد می‌کند. ملتی که مومن و میهن‌پرست باشد، قوی است. همچنین دستیابی به علم و تکنولوژی به‌روز نیز مولفه بعدی قدرت است و خوشبختانه ما در عرصه تولید علم در جایگاه یازدهم جهان قرار داریم که این را مرهون توجهات رهبری هستیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد قوی یکی از مولفه‌های قدرت هر کشوری است، عنوان کرد: اقتصاد قوی همان اقتصاد مقاومتی است که اجازه نمی‌دهد اقتصاد ما بر اثر تکانه‌های بیرونی دچار آسیب شود. با تحقق اقتصاد مقاومتی، می‌توان در عرصه اقتصاد نیز به اقتدار رسید که این موضوع می‌تواند به اقتدار کل ایران کمک بسیاری کند و باعث مصونیت کشور در برابر جنگ اقتصادی دشمن شود.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام با بیان اینکه ایجاد تحول و اصلاح در شیوه‌ها می‌تواند این مولفه‌های قدرت را در کشور تقویت کند، افزود: اصلاحات در ذات انقلاب اسلامی است و همانطور که رهبری نیز تاکید دارد، هیچ انقلابی بدون اصلاحات نمی‌تواند کمال پیدا کند. البته این اصلاحات باید در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های کلان نظام و در جهت اهداف انقلاب اسلامی شکل گیرد.

ترقی با تاکید بر نقش احزاب در شکل‌گیری اصلاحات خاطرنشان کرد: کشورهایی که در حوزه حکمرانی به یک برنامه مطلوبی رسیده‌اند، هیچوقت به اظهار نظرات کارشناسان دولتی اکتفا نکرده‌اند بلکه سعی کرده‌اند از نخبگان و اندیشکده‌های مردمی بهره ببرند و از ظرفیت عظیم آن‌ها در جهت تدوین یک برنامه جامع و کامل استفاده کنند. بنابراین ظرفیت‌های بسیار متنوعی در کشور ما وجود دارد که بهره‌گیری از نگاه آن‌ها می‌تواند به کارشناسان دولتی کمک کند. اگر دولت در تدوین برنامه‌ها با اعلام فراخوان تلاش کند از این ظرفیت‌ها و توان فکری آن‌ها استفاده کند، به بهترین راهکارها برای حل مشکلات دست می‌یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها