کد خبر: 666397
تاریخ انتشار :

در ناآرامی‌های مهاباد چه گذشت؟ + عکس

تصاویری که از مهاباد منتشر شده و اخباری که از آن منطقه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد شهر در حالت غیرعادی است و شرایط کاملا جنگی است. رویداد۲۴ در این گزارش آخرین وضعیتی که بر مهاباد حاکم است را روایت کرده است.

در ناآرامی‌های مهاباد چه گذشت؟ + عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد 24 نوشت: در جریان ناآرامی‌های اخیر از چند روز گذشته نام یک شهر بسیار تکرار شده است؛ مهاباد. فیلم‌ها و تصاویری از این شهر مخابره می‌شود که نشان می‌دهد اصلا وضعیت عادی نیست. چنانچه جلال محمود زاده نماینده این شهر هم وضعیت تقریبا جنگی در شهر را تایید کرده و گفته «مردم مهاباد تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند. برق برخی مناطق قطع شده بود. این مناطق دست نیرو‌های امنیتی بود، اما نمی‌دانم کدام‌یک از نیرو‌ها به خانه‌های مردم، پنجره‌ها و مغازه‌ها تیراندازی کردند، شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شده و به خودرو‌های شهروندان نیز آسیب وارد شده است. همچنین به ترانس‌ها و تاسیسات برق این مناطق نیز آسیب رسیده است. مردم از این وضعیت در این مناطق ناراحت بودند. تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشد. خسارات مالی فراوانی نیز به مردم وارد شد.»

آنچنان که فیلم‌های ارسالی از مهاباد نشان می‌دهد، این شهر به یک میدان جنگ تبدیل شده است؛ چنانچه در برخی مناطق شهر حتی سنگربندی شده و طرفین در حال درگیری مسلحانه با یکدیگر هستند. یک منبع محلی به رویداد۲۴ می‌گوید: «هر نقطه از شهر بروید، صدای شلیک گلوله در سطح وسیع به گوش می‌رسد و گلوله‌های جنگی به خانه‌ها، ماشین‌ها و مغازه‌ها اصابت کرده است.»

او می‌گوید «هماکنون وضعیت شهر به این شکل است که تقریبا در هر محله، تجمع‌کنندگان اعم از زن و مرد با سنگ و وسایل مختلف مثل تیر و تخته سنگر درست کرده‌اند و در معابر نیز آتش درست می‌کنند و پشت آن سنگر می‌گیرند. شدت درگیری‌ها هم بسیار بالاست و شب و روز شهر در تلاطم و بحران است.»

آنچنان که از مهاباد خبر می‌رسد، ناآرامی در این شهر بر سر کشته شدن یکی از اهالی شهر در جریان اعتراضات بوده است که تجمعات نیز از همان محل خاکسپاری آغاز شده است. خبرگزاری تسنیم البته نوشته کشته شدن این فرد توسط نیروهای نظامی واقعیت ندارد.

738085_624

738086_307

در گزارش تسنیم چنین آمده است: «از شب گذشته رسانه‌های ضدانقلاب با پرداختن به موضوع کشته شدن یکی از اهالی مهاباد که گفته شده در جریان اغتشاشات بوده، در صدد تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی در این شهر برآمدند. از صبح امروز و با حضور برخی مردم در محل خاکسپاری این شهروند، حمایت رسانه‌ای ضدانقلاب از اغتشاشات و هدایت موضوع به سمت ایجاد ناآرامی در مراسم دنبال شد تا در پایان مراسم خاکسپاری و حرکت مردم به سوی شهر برنامه اصلی آن‌ها اجرایی شود.»

در ادامه گزارش تسنیم چنین می‌خوانیم: «با ورود این جماعت به شهر، پروژه ضدانقلاب برای اغتشاش آعاز شد تا به این ترتیب شرایط شهر با حضور چند صد نفر در خیابان‌های اصلی به سوی ناامنی کشانده شود. حمله به اماکن عمومی، تخریب اموال خصوصی مردم، انسداد معابر و تهدید مردم با سلاح گرم از جمله برنامه‌هایی بود که توسط عوامل ضدانقلاب اجرا شد اما مردم صف خود را اغتشاشگران جدا کردند و شهر آرام شد.»

اگرچه تسنیم نوشته آرامش به شهر بازگشته است اما اطلاعاتی که به دست آمده، نشان می‌دهد وضعیت عادی نیست؛ چنانچه تصاویری از اعزام ماشین‌های ضد شورش از شهرهای دیگر به مهاباد نیز دست به دست می‌شود و تعداد بازداشتی‌ها نیز افزایش یافته است. سرهنگ محمد توحیدی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفته «افرادی که باعث تخریب اموال عمومی و آتش زدن چندین بانک در این شهرستان شده‌اند، دستگیر شدند.»

در حال حاضر اینترنت در مهاباد کند، و در برخی مناطق کاملا قطع است و شرایط کاملا جنگی است و شعارها هم کاملا رادیکال است و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد تعداد زیادی از شهروندان مهاباد نیز جان باخته‌اند. با این حال پلیس اعلام کرده افرادی که کشته شده‌اند، با شلیک گلوله توسط «ضدانقلاب» بوده است و پلیس تیراندازی نکرده است.

سرهنگ شکری رئیس پلیس آگاهی انتظامی آذربایجان‌غربی گفته «گروه‌های ضدانقلاب و اشخاص مغرض از فرصت به انحاء مختلف استفاده و اقدام به قتل شهروندان می‌کنند.»

عکس‌هایی که در ساعت وصل شدن اینترنت از مهادباد به دست آمده نشان می‌دهد از گلوله جنگی استفاده شده و پوکه‌های باقیمانده از درگیری‌ها در سطح شهر نشان می‌دهد وضعیت پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها