کد خبر: 666673
تاریخ انتشار :

بزرگ ترین خطای گروسی

آژانس به نهاد بحرانساز تبدیل شده است

آژانس به نهاد بحرانساز تبدیل شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تصویب قطعنامه ضد ایرانی اخیر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بار دیگر در  روند احیای برجام موانعی را ایجاد کرده است. تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام، درحالی صورت گرفت که هیچ گونه دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی درقبال فعالیتهای هسته ای کنونی ایران وجود نداشته است. بهانه صدور قطعنامه ضد ایرانی اخیر، عدم  پاسخ‌دهی «معتبر ایران بلحاظ فنی» به آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده بوده است. آژانس در این خصوص خواستار جمع آوری نمونه ها، دسترسی به سایتها وتجهیزات و ارائه توضیحات  در خصوص ادعای وجود ذرات اورانیوم در مکانهای ذکر شده گردیده است.شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  این قطعنامه را هفدهم نوامبر( 27 آبان ماه )  را به بهانه  «عدم همکاری ایران»‌ با این نهاد تصویب کرد. ۲۶ عضو از ۳۵ عضو این آژانس با متن ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) موافقت کردند. روسیه و چین به پیش‌نویس این قطعنامه رای مخالف دادند، پنج کشور نیز رای ممتنع دادند و دو عضو دیگر شورا  غایب بودند.

طی روزهای اخیر، مناسبات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد رصدو تحلیل بسیاری از کارشناسان حوزه های هسته ای و راهبردی در جهان قرار گرفته است. صدور سومین قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس علیه ایران طی 3 سال اخیر، به مصدر منازعات حقوقی، فنی و سیاسی جدیدی میان طرفین تبدیل شده است. در این میان، سیاسی کاری رافائل گروسی مدیر کل آژانس و وابستگی مطلق وی به لابی های ضد ایرانی در شورای حکام، چشم انداز تعامل موثر با این سازمان را طی روزهای آتی تیره ساخته بود. در چنین شرایطی تنها یک تصمیم و اقدام می توانست معادلات را در راستای افزایش قدرت چانه زنی ایران پای میز مذاکره تغییر دهد : آغاز غنی سازی 60 درصدی در فردو.

سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو کرد و آن را به سطح پایدار( سطح ثابت ) رساند.به این ترتیب، اکنون غنی سازی 60 درصدی نسبت غالب را از بعد "درصد و غنای اورانتیوم" پیدا خواهد کرد .فراتر از آن، آغاز غنی سازی 60 درصدی پایدار در سایت فردو،مترادف با گذار رسمی ایران از سیاست "مدارا با غرب "در "مدار غنی سازی 20 درصدی "محسوب می شود. این اقدام هم به لحاظ فنی -محیطی و هم به لحاظ راهبردی دارای پیامهای آشکاری برای غرب می باشد. 

به لحاظ فنی ، بازیگران غربی به وضوح آگاه هستند که آغاز رسمی غنی سازی 60 درصدی  در فردو چه معنا و پیامی برای طرف مقابل دارد! سایت فردو ضریب ایمنی و متعاقبا اثربخشی بیشتری در حوزه غنی سازی اورانیوم دارد و موقعیت جغرافیایی و مکانی خاص آن، دشمنان را نسبت به هرگونه دسترسی بالقوه به آن نیز دور ساخته است. طی ماههای گذشته و زمانی که واشنگتن و تروییکای اروپایی تاکتیک" خرید زمان" در مذاکرات را در پیش گرفتند ، جمهوری اسلامی ایران برخی تجهیزات و سانتریفیوژ های پیشرفته خود را از موسسات تحقیقاتی و حتی برخی نیروگاهها به فردو منتقل ساخت.علی رغم شانتاژ رسانه های غربی ، این روند ادامه پیدا کرد و امروز به آغاز رسمی غنی سازی 60 درصدی در این سایت مهم ختم شد. 

آغاز غنی سازی 60 درصدی در فردو در بعد فرامتنی و راهبردی، پاسخی قاطعانه به کارشکنی های مکرر غرب در تقابل مطلق با جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. صدور قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، آن هم با لحنی تهدید آمیز تر نسبت به قطعنامه های قبلی، به وضوح بیانگر اصالت نگاه سیاسی آژانس  ( در برابر مسئولیتهای ذاتی آژانس) می باشد. این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. سی ام خرداد ۱۳۹۹ و هجدهم خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود، اما قطعنامه سوم نسبت به دو قطعنامه قبلی لحن تاکید و تندتری علیه ایران و همکاری‌هایش با اژانس داشت.قطعا صدور این قطعنامه، در بدترین زمان و به بدترین بهانه ممکن صورت گرفته و همین مسئله، بار دیگر ناکارآمدی رافائل گروسی در مسند مدیر کلی آژانس و عدم استقلال وی در این مسند را به اثبات می رساند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها