کد خبر: 666953
تاریخ انتشار :

وضعیت امنیتی تهران بعد از بازی ایران و آمریکا

اگرچه تدارک ویژه‌ای برای بازی ایران و آمریکا و صعود احتمالی ایران دیده شده بود، اما معادلات مطابق برنامه‌ها پیش نرفت و با باخت ایران و حذف تیم ملی از گردونه رقابت‌ها، شرایط به نحوی دیگر پیش رفت و در تهران در برخی نقاط برای بار دیگر تجمعاتی انجام شد.

وضعیت امنیتی تهران بعد از بازی ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رویداد۲۴ نوشت: در حالیکه تدارک بزرگی برای جشن صعود تیم ملی فوتبال ایران به دور بعدی دیده شده بود، همه معادلات بر هم خورد و هم انگلستان ولز را شکست داد و هم ایران از آمریکا باخت تا بدون اما و اگر و بدون انتظاز بازی تیم‌های دیگر گروه، ایران حذف شود و از صعود به مرحله یک‌شانزدهم باز بماند.

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ملتهب‌ترین روزهای ایران برگزار می‌شود و طبیعی است فضای درونی ایران بر همه چیز تاثیر بگذارد؛ حتی بازی‌های تیم ملی و حتی رفتار یگان ویژه و نیروهای ضد شورش! چنانچه وقتی تیم ملی ایران بعد از فاجعه دیدار با انگلستان و تحقیر با ۶ خورده، وقتی با نتیجه ۲ بر ۰ ولز را شکست داد و امیدها برای صعود زنده شده بود، فضای درونی ایران هم تغییر کرد و خیابان‌های تهران به صحنه‌های سورئال باورنکردنی تبدیل شده بود که در آن نیروهای یگان ویژه با باتوم و تفنگ در دست در خیابان می‌رقصیدند و شادی می‌کردند.

با فضای ایجاد شده، طبیعی بود بازی با آمریکا برای ایران هم حیثیتی شود، هم اینکه بتواند فضای درونی کشور را به نفع بلوک قدرت تغییر دهد و شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که زمین بازی را آنها تعیین کنند، به همین دلیل برنامه وسیعی برای شادی پس از صعود تدارک دیده شده بود و در میدان‌های اصلی تهران کارناوال‌هایی آمده بودند که مراسم شادی را اجرا کنند. همچنین سینماها باز شده بود تا تماشاگران هم در آنجا بازی را ببینند و هم از برد یا صعود ایران (با نتیجه مساوی) شادی کنند.

چند ساعت قبل از برگزاری بازی ایران و آمریکا دیوارنگاره میدان ولیعصر هم برداشته شد و احتمالا دو طرح آماده شده بود؛ یکی در صورت برد یا مساوی و در نهایت صعود ایران؛ و دیگری باخت ایران. طرحی که تا لحظه آخر نصب نشد و بالاخره با باخت ایران، یک تصویر معمولی با مضمون حمایت از «تیم ملی فوتبال» ایران نصب شد و برنامه کارناوال‌ها هم اجرا نشد و عملا همه برنامه‌های شادی برهم خورد.

هر چند یک طرف ماجرا خود را برای یک شادی عمومی آماده کرده بود، اما در سمت دیگر هم کسانی بودند که به خاطر شرایط کنونی کشور و جان باختن تعداد بسیار زیادی از هموطنان در روزهای اخیر، آماده شادی نبودند و به نوعی خود را «عزادار» می‌دانستند. این گروه حتی راضی به برد آمریکا بودند؛ چنانچه از برد انگلستان هم خوشحال شده بودند زیرا معتقد بودند در صورت برد ایران، احتمال شادی وجود دارد و این مسئله چندان خوشایند آنها نبود. به همین دلیل بود که این گروه بعد از بازی ایران و آمریکا، خود را به خیابان‌های تهران رساندند تا به نوعی اعتراض خود را یکبار دیگر نشان دهند.

حضور معترضان در خیابان پس از دیدار ایران و آمریکا قابل پیش‌بینی بود، به همین دلیل فضای شهر تهران پس از بازی بسیار امنیتی بود. نیروهای امنیتی که پس از بازی ولز در خیابان پایکوبی می‌کردند و سعه صدر بسیار زیادی در مواجهه با شهروندان داشتند، این بار ظاهرا حوصله قبل را نداشتند و در جای‌جای نقاظ شهر تهران آرایش امنیتی گرفته بودند.

وضعیت محلات تهران بعد از بازی ایران و آمریکا

مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ از وضعیت تهران بعد از بازی ایران و آمریکا به این ترتیب است که سنگین‌ترین حجم نیروهای امنیتی در میدان ولیعصر حضور داشتند؛ به صورتی که خروجی میدان به سمت بلوار کشاورز توسط ماموران مسدود شده بود و بیشترین میزان حضور مردم نیز در این منطقه بود و تعداد زیادی ماشین از سمت بلوار کریم خان به سمت میدان ولیعصر در حرکت بودند که بوق می‌زدند.

همچنین بزرگراه اشرفی اصفهانی هم بسیار شلوغ بود و در جای‌جای بزرگراه نیروهای امنیتی با موتور در حال تردد بودند، با این حال ماشین‌ها بوق ممتد می‌زدند و حجم ترافیک حتی تا ساعت ۲ شب در این منطقه بالا بود.

از مناطق دیگر که حضور نیروهای امنیتی بسیار چشمگیر بود، پل ستار خان بود که تعداد بسیار زیادی مامور امنیتی یگان ویژه و لباس شخصی در آنجا حضور داشتند.

اگرچه حضور نیروهای امنیتی در شهر چشمگیر بود، اما تهران شب آرامی را گذراند و مشاهده خبرنگار رویداد۲۴ نشان می‌دهد که در هیچ نقطه‌ای از شهر درگیری رخ نداد و اتفاقی مانند آنچه در روزهای ناآرام وجود داشت، در تهران وجود نداشت و صرفا حضور مردمی دیده می‌شد که با ماشین در خیابان تردد می‌کردند و در برخی نقاط هم ترافیک شدیدی وجود داشت.

در خوابگاه دانشگاه امام صادق، دانشجویان شعارهایی دادند و کسانی که از برد آمریکا خوشحال بودند را «وطن‌فروش» خطاب کردند. آنها در تجمعی شعارهایی نظیر «مرگ بر وطن‌فروش» و «بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

البته در مناطقی مثل شهریار تهران درگیری‌هایی گزارش شده است که مهمترین آن درگیری با یک لباس شخصی بود که فیلمی هم از آن منتشر شد. در فیلم منتشر شده نیروهای امنیتی می‌خواهند فردی را دستگیر کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها