کد خبر: 667031
تاریخ انتشار :

اسرائیلی‌ها در پی تصرف زمین‌های شیعیان عربستان

از سال ۲۰۱۷ عربستان سعودی طرح گسترده‌ای برای تخریب خانه‌ها و محله‌های شیعیان به ویژه در منطقه قطیف آغاز کرد. «عبدالرحمن السحیمی» سخنگوی جنبش «تغییر ملی برای نجات» اعلام کرد املاک زیادی از جده تا تبوک توسط شماری از یهودیان صهیونیست خریداری شده است.

اسرائیلی‌ها در پی تصرف زمین‌های شیعیان عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

درحالی که آل سعود به تخریب سیستماتیک و گسترده محله‌های جده و به طور خاص مناطق شیعه‌نشین عربستان در قطیف ادامه می‌دهد، برخی اطلاعات حاکی از خریداری زمین و املاک توسط صهیونیست‌ها از جده تا تبوک است.

به گزارش الف، از سال 2017 عربستان سعودی طرح گسترده‌ای برای تخریب خانه‌ها و محله‌های شیعیان به ویژه در منطقه قطیف آغاز کرد. منابع آگاه محلی در قطیف اعلام کردند که این تصمیم آل سعود برای انتقام گرفتن از شیعیانی است که در اعتراضات مسالمت‌آمیز سال 2011 مشارکت کرده بودند .

دولت عربستان اعلام کرده بود که غرامت تخریب این خانه‌ها را به ساکنان پرداخت خواهد کرد اما اهالی محله قطیف می‌گویند غرامتی که دولت قرار است بپردازد بسیار ناچیز بوده و نمی‌تواند آنها را از آوارگی نجات دهد. «محمد العتیبی» معارض برجسته سعودی درباره برنامه آل سعود برای تخریب محله‌های شیعیان  نامه‌‌نگاری‌هایی میان «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را فاش کرد که مربوط به پروژه‌ای برای آواره کردن هزاران نفر به بهانه توسعه و سازندگی بوده است.

علاوه بر محله‌های مسکونی، قبرستان‌ها و مقدسات در مناطق شیعه‌نشین عربستان همواره هدف تخریب و تجاوزات قرار داشته که بارزترین نمونه در این زمینه مسجد شهید شیخ «نمر باقر النمر» در منطقه العوامیه است. قلعه القطیف، مجسمه اللؤلؤة و مسجد المساله از جمله دیگر نمادهای شیعیان عربستان در خیابان الثوره منطقه قطیف است که در معرض تخریب قرار دارند.

اما در اواخر اکتبر سال جاری میلادی، سعودی‌ها از یک پروژه بزرگتر برای تخریب محله‌های قطیف رونمایی کردند که طی آن شهرداری استان‌های شرقی این کشور به بهانه توسعه جاده ملک عبدالعزیز (خیابان الثوره) تخریب بیش از 521 ساختمان را در قطیف آغاز کرد و این درحالی است که این مناطق مملو از آثار باستانی و بناهای دیدنی و شماری مسجد و حسینیه می‌باشند.

یک منبع معارض سعودی در این زمینه گزارش داد که یک دستگاه بولدوزر 14 محله قطیف شامل محله‌های  المسعودیة، الشویکة، الدبابیة، الکویکب، میاس، الشریعة، الجراری، القلعة، باب الشمال، الشماسیة، البستان، الوسادة، البحر، باب الساب را تخریب کرده است. همچنین 6 مسجد و 5 حسینیه نیز در حال تخریب است. علاوه بر آن بازارها و مغازه‌های محبوب مردم قطیف و شماری از رستوران‌ها و ....در معرض تخریب قرار دارند که باید 28 اثر  باستانی مهم منطقه قطیف را نیز به آنها اضافه کنیم.

«کمیل محمد» یکی دیگر از معارضان سعودی در این زمینه اعلام کرد، اغلب کسانی که خانه‌های آنها تخریب می‌شود از اقشار بسیار فقیری هستند که به صورت جمعی در ساختمان‌های بسیار کوچک در محله‌های محروم زندگی می‌کنند و بعد از تخریب منازلشان کاملا آواره خواهند شد و قادر به صرف هیچ هزینه‌ای برای ساخت خانه نیستند. «یحیی الحدید» مدیر موسسه خلیج فارس برای دموکراسی و حقوق بشر در این زمینه معتقد است، هدف از تخریب محله‌های قطیف و آوارگی مردم آن، تغییر وضعیت جمعیتی این منطقه و تحریف هویت آن برای انتقام گرفتن از شیعیان است.

وی تاکید می‌کند که ادعاهای مقامات سعودی برای توسعه و آبادانی این محله‌ها کاملا دروغ بوده و می‌بینیم آنها به طور خاص مراکز و مناطقی را هدف قرار می‌دهند که نماد اعتراضات مسالمت‌آمیز شیعیان در سال 2011 بود. جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری نیز در این جنایت عربستان شریک هستند و با سکوت خود مجوز ادامه جنایت‌های آل سعود علیه شیعیان را صادر کرده‌اند. 

اما جدا از آوارگی و رنجی که ساکنان قطیف و دیگر محله‌های شیعه‌نشین در نتیجه این سیاست متجاوزانه آل سعود متحمل می‌شوند اخباری درباره یک طرح خطرناک‌تر در عربستان منتشر شده است.  در این زمینه اخیرا «عبدالرحمن السحیمی» سخنگوی جنبش « تغییر ملی برای نجات» اعلام کرد که املاک زیادی از جده تا تبوک توسط شماری از یهودیان صهیونیست خریداری شده است.

او توضیح داد که پروژه شهر رویایی «نئوم» که در چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان آمده بخش جدایی ناپذیر طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» است که از سال 1998 برنامه‌ریزی شده بود و این پروژه با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان وارد فاز اجرایی شد؛ پروژه‌ای که دروازه ورود اسرائیلی‌ها به عربستان شده و بسیاری از پیمانکاران این پروژه، اسرائیلی هستند.

اطلاعات نشان می‌دهد که شرکت متولی بازاریابی این پروژه یک شرکت املاک و مستغلات متعلق به «جرد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکاست. همچنین پروژه «ذا لاین» محمد بن سلمان نیز با سرمایه‌گذاری‌های یهودیان آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی اداره می شود. 

از آن گذشته اخیرا طرحی برای تخریب محله‌های جده در عربستان آغاز شده و بر این اساس نیروهای سعودی تخریب 32 محله را آغاز کرده‌اند. منابع گزارش می‌دهند که آوارگی مردم جده و تخریب محله‌های آنها در راستای اجرای پروژه شهر نئوم و گسترش مرزهای این شهر است. همچنین کسانی که اعتراض داشته باشند به بدترین شکل مجازات می‌شوند و در همین راستا اخیرا 3 معترض به پروژه بن سلمان در تخریب محله‌های جده اعدام شدند.

اطلاعات بیانگر آن است که 40 درصد از پروژه تخریب محله‌های جده برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده و محمد بن سلمان با شرکت جرد کوشنر در این زمینه همکاری دارد. از آنجایی که جده دروازه مقدسات امت اسلامی بوده و همچنین زائران از سراسر جهان برای انجام سفر حج ابتدا وارد این شهر می‌گردند، اسرائیلی‌ها به راحتی می‌توانند به بهانه سرمایه‌گذاری و پروژه‌های توسعه در جده نفوذ کرده و حتی ملک و املاک بخرند.

شهروندان سعودی نگرانند که بعد از رسیدن محمد بن سلمان به تخت پادشاهی عربستان این کشور دست به انعقاد قراردادهای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی زده و صهیونیست‌ها با خرید تدریجی زمین و املاک در مناطقی مانند جده به دنبال رقم زدن سناریو اشغال فلسطین در عربستان باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها