کد خبر: 667205
تاریخ انتشار :

رابرت مالی خبر داد:

حرکت جدید آمریکا برای اعتراضات ایران !

ایسنا/ نماینده آمریکا در امور ایران گفت که در حال حاضر تمرکز واشنگتن روی مذاکرات هسته‌ای با ایران و حصول توافق قرار ندارد.

حرکت جدید آمریکا برای اعتراضات ایران !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ اظهار داشت: ایالات متحده مایل است که روی ادعای انتقال تسلیحات ایران به روسیه و اعتراضات جاری در این کشور تمرکز کند، نه از سرگیری مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).

وی در ادامه با ادعای این‌که «ایران علاقه‌ای به توافق ندارد» گفت که واشنگتن روی موضوعات دیگر تمرکز کرده است و اکنون می‌تواند برای بازدارندگی و اخلال در ارائه تسلیحات به روسیه و تلاش برای حمایت از خواسته‌های اساسی مردم ایران دست به کاری بزند.

راب مالی با این حال گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌طور رسمی متوقف نشده است و تماس‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا کماکان ادامه دارد، اما هیچ مذاکره‌ای از پایان ماه اوت تاکنون انجام نشده است.

وی مدعی شد: فایده‌اش چیست؟ اگر ایران با مطالباتی غیرقابل قبول بازگردد، چرا باید روی آن تمرکز کنیم؟ در این مرحله ما روی توافق هسته‌ای تمرکز نمی‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم به عقب برگردیم و سپس با ما بازی شود.

این مقام آمریکایی با تکرار ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین تاکید کرد که ایالات متحده ترجیح می‌دهد روی اخلال، تاخیر، بازدارندگی و تحریم انتقال تسلیحات از ایران به روسیه متمرکز شود.

مقامات آمریکایی و برخی کشورهای غربی در هفته‌های اخیر بارها ادعا کرده‌اند که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است تا از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند، اتهامی که تاکنون به اثبات نرسیده و مقامات ایران و رسیه نیز به‌طور جدی آن را رد می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان به تازگی درخصوص ادعای ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه ایران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده تا علیه اوکراین استفاده کند، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است اما ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه "ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم" افزود: به مقامات اوکراین تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ها در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه چند روز پیش نیز با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست. اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها