کد خبر: 667216
تاریخ انتشار :

ادعای تکراری آمریکا درباره پهپادهای ایران

ایسنا/ مدیر اطلاعات ملی آمریکا با تکرار ادعاها درخصوص انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه گفت که مسکو به دنبال انواع دیگر تسلیحات ایرانی است.

ادعای تکراری آمریکا درباره پهپادهای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی ادعای اثبات نشده برخی مقامات غربی و آمریکایی مبنی بر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را تکرار کرد و گفت: مسکو به دنبال دریافت انواع دیگر تسلیحات از سوی تهران است، چیزی که باتوجه به ظرفیت آنها بسیار نگران کننده است.

مقامات غربی و آمریکایی و به‌ویژه اوکراینی‌ها با هدف تحت فشار قرار دادن ایران تلاش کرده‌اند پای ایران را به جنگ اوکراین بکشانند و به‌طور مکرر ادعا می‌کنند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان به تازگی درخصوص ادعای ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه ایران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده تا علیه اوکراین استفاده کند، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است اما ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه "ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم" افزود: به مقامات اوکراین تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ها در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

آوریل هاینز در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع ناآرامی‌های اخیر در ایران پرداخت و قابل توجه توصیف کرد و گفت که حکومت ایران این ناآرامی‌ها را تهدیدی قریب‌الوقوع علیه خود نمی‌بیند.

وی همچنین مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، چه در داخل و چه در خارج از این کشور موضعی تهاجمی در برخورد با منتقدان اتخاذ کرده‌اند.

مقامات آمریکایی در هفته‌های گذشته آشکارا تلاش کرده‌اند به دخالت در امور داخلی ایران بپردازند و با ادعای حمایت از حقوق مردم ایران به ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

آنها در حالی مدعی حمایت از مردم ایران هستند که کماکان به تحریم‌های ظالمانه خود علیه کشورمان ادامه می‌دهند، تحریم‌هایی که به‌طور مستقیم زندگی روزانه مردم و معیشت آنها را هدف قرار می‌دهد.

راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز با اذعان به اینکه در حال حاضر تمرکز واشنگتن روی مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار ندارد، گفت که آنها روی حمایت از آنچه اعتراضات در ایران عنوان کرد، متمرکز هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها