کد خبر: 667672
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی‌ «نامه‌نیوز» با صباح زنگنه

سیاست نادرستی است که فقط با یک سمت دنیا ارتباط داشته باشیم

صباح زنگنه گفت: سیاست نادرستی است که فقط با یک سمت دنیا ارتباط داشته باشیم و بقیه کشورها را رها کنیم. می‌شود هم‌زمان که با روسیه و چین در ارتباط هستیم، با آمریکا و اروپا هم همکاری اقتصادی داشته باشیم.

سیاست نادرستی است که فقط با یک سمت دنیا ارتباط داشته باشیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان موضوعات متفاوتی را پیش روی ایران قرار داد؛ اینکه چه قدر می‌توان صرفا به شرق آسیا تکیه کرد؟ چه قدر نیاز است تا روابط تجاری ایران با غرب توسعه یابد؟ آیا لازمه تحقق این مهم رفع تحریم‌هاست؟ و اینکه اگر عربستان بتواند بازار نفت چین را تسخیر کند، سرنوشت همین میزان صادرات نفتی ایران چه می‌شود؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «روابط چین با منطقه رابطه به لحاظ استراتژیک روشن است. چین نیاز به انرژی دارد و منطقه خلیج فارس هم دارنده انرژی است و مکمل یکدیگر هستند. چین از ایران به صورت اندک نفت می‌خرد و از عربستان هم می‌خرد؛ البته حدد چهاربرابر آنچه از ایران می‌خرد. نکته دیگر آنکه چین دنبال آن است منقطه خلیج فارس که دارای انرژی است دارای امنیت و ثبات باشد. جمهوری اسلامی هم یکی از بایگران منقطه‌ای است که در پی ثبات و امنیت است؛ پس حضور چین در منطقه خللی به برنامه‌های ایران وارد نمی‌کند».

او ادامه داد: «البته این را بگویم که مسائلی که در بیانیه میان عربستان و چین آمده است، نقطه ضعفی برای چین محسوب می‌شود که یا بی‌توجهی از سوی چینی‌ها صورت گرفته یا آنکه در پی دادوستدی عظیم چنین بیانیه‌ای از سوی چین امضا شده است. چین باید بداند و می‌داند که امنیت منطقه از سوی چه کشورهایی و مشخصا آمریکا برهم خورده است و می‌داند که گروه‌هایی مانند داعلش و القاعده امنیت منطقه را بر هم می‌زنند و خوب بود که به جای آنکه زیر بیانیه‌ای درباره ایران را امضا می‌کرد می‌گفت که درست نیست دو کشور در همین منطقه، کشور ضعیف همسایه خود را به جنگ بکشانند و مردم این کشور یعنی یمن را تحت شدیدترین فشارها قرار دهند. چین دچار اشتباه شد. در ایران هم به برخی تعهداتش عمل نکرده است؛ از جمله ریل سریع‌السیر تهران-مشهد که انجام نداد و پروژه نفتی آزادگان که از آن عقب‌نشینی کرد. با در نظرداشتن همه اینها باید گلایه جمهوری اسلامی ایران به دولت چین اعلام شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ما باید کار خودمان را بکنیم و باید به جز اسرائیل با همه دنیا ارتباط حسنه داشته باشیم و در سیاست خارجی توازن برقرار کنیم. اگر ما از ظرفیت اقتصادی همه دنیا استفاده کنیم، کشورهایی مانند عربستان این خلأ را پر نمی‌کنند. این سیاست نادرستی است که فقط با یک سمت دنیا ارتباط داشته باشیم و بقیه کشورها را رها کنیم. می‌شود هم‌زمان که با روسیه و چین در ارتباط هستیم، با آمریکا و اروپا هم همکاری اقتصادی داشته باشیم».

زنگنه در پایان گفت: «چین با همه قدرت و توان مالی‌اش به دلیل حجم مبادلات بالای تجاری نمی‌تواند ارتباطش را با آمریکا مخدوش کند زیرا ضرر هنگفتی می‌کند. ایران باید بداند در این شرایط سیاست متوازن بهترین سیاست است. امروز مشاهده می‌کنیم به دلیل آنکه FATF را امضا نکرده‌ایم حتی خود چین هم نمی‌تواند به راحتی با ما ارتباط داشته باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها