کد خبر: 667799
تاریخ انتشار :

حضور هیئت هفتاد نفره چینی در تهران؛

در دیدار معاون نخست‌وزیر چین با مخبر چه گذشت؟

صدا و سیما/ هیئت عالی‌رتبه سیاسی و تجاری چینی به تهران آمد تا ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک در ایران انجام شود.

در دیدار معاون نخست‌وزیر چین با مخبر چه گذشت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هو چون هُوا، معاون نخست‌وزیر چین به‌‍ منظور توسعه روابط و فعال‌سازی همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، به همراه یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، تجاری و فنی، روز دوشنبه وارد تهران شد.

این هیئت هفتاد نفره که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، از روز دوشنبه ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برگزار کرد.

در پی این ماجرا معاون نخست وزیر چین با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد.

نتیجه گفتگو‌ها و توافقات طرفین، آغاز عملیات اجرایی شدن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری صنعتی بین طرفین بوده که این مهم، گام بلندی برای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور است.

در این مذاکرات، همچنین برخی از معدود طرح‌های تأمین مالی که در زمان دولت قبل معطل مانده بود، تعیین تکلیف شد و دوباره به جریان افتاد.

حوزه‌های مختلف، نظیر سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، مخابرات، میکروالکترونیک، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین ترانزیت (خطوط شرقی به غرب و شمال-جنوب) از اصلی‌ترین محور‌های گفتگوی طرفین بوده است.

همچنین، طرفین با ایجاد کارگروه مشترک نسبت به طراحی ساز و کار‌های لازم برای توسعه تجارت در شرایط تحریم‌های اعمالی غرب، اقدام کردند.

با سفر این هیئت عالی‌رتبه و عزم دولت سیزدهم، می‌توان گفت دو کشور وارد مرحله جدیدی از تعاملات اقتصادی، تجاری و صنعتی شده‌اند.

توسعه روابط تجاری با جمهوری خلق چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و همچنین تبدیل ایران به شاهراه و کانون ترانزیت در منطقه غرب آسیا، مزیت‌های تجاری و اجتماعی فراوانی برای کشور رقم می‌زند و موجب رشد اقتصادی ایران خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها