کد خبر: 667804
تاریخ انتشار :

موسویان: خواست جامعه جهانی "نه بمب، نه جنگ" است

ایسنا/ دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به مجری شبکه سی ان ان که از وی پرسید بسیاری معتقدند در هیچ زمینه‌ای از جمله احیای برجام نباید با ایران مذاکره کرد با اشاره به تجربه مذاکرات هسته‌ای در دوره باراک اوباما گفت: گفت‌وگو با ایران لازم است.

موسویان: خواست جامعه جهانی "نه بمب، نه جنگ" است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره تحولات اخیر در ایران به سوالات کریستین امانپور مجری این شبکه پاسخ داد.

امانپور: وضعیت داخلی ایران چگونه است. آیا برخورد های فعلی دولت ایران با خواسته های مردم جواب می دهد؟

موسویان: در مورد ناآرامی‌های فعلی داخلی در ایران، ما با دو برداشت مواجه هستیم. یک برداشت عمق نارضایتی‌های مردم  را دست کم می‌گیرد و برداشت دیگر هم در مورد تظاهرات و ناآرامی‌ها غلو می‌کند. اپوزیسیون و برخی از دولت‌ها و رسانه‌های غربی معتقدند که این فقط یک تظاهرات نیست، بلکه یک انقلاب است و نظام جمهوری اسلامی در آستانه سقوط است. به نظر من این یک تحلیل و برداشت غلط بر پایه تحلیل و درک غلط و محاسبات اشتباه است، چون تظاهرات و ناآرامی‌های جاری به سقوط نظام منجر نخواهد شد. برداشت دوم اعتقاد و دیدگاه دولت ایران مبنی بر این است که این ناآرامی‌ها طراحی آمریکا و اسرائیل برای ایجاد بی‌ثباتی و تجزیه ایران است. از این رو باید با قدرت و قاطعیت با نا آرامی‌ها برخورد کرد تا ثبات و امنیت و حاکمیت ملی ایران حفظ شود.

وی ادامه داد: این درست است که آمریکا و اسرائیل و دشمنان ایران، به هر اقدامی برای سقوط و تغییر نظام فعلی و ناامنی و تجزیه ایران دست می‌زنند. اما یک واقعیت مهم دیگر هم وجود دارد که نباید دست کم گرفت و آن این‌که مردم نسبت به اوضاع بد اقتصادی ناراضی و ناراحت هستند. تورم ، فساد و بیکاری در ایران از مشکلات جدی است. علاوه بر آن مردم توقع شرایط اجتماعی بهتری دارند. مردم مایلند که تنش‌های روابط خارجی خاتمه یابد. از این رو معتقدم حاکمیت ایران هم برای تامین رضایت‌مندی مردم، نیازمند تغییرات اساسی در سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و روابط خارجی است.

امانپور: در حالی‌که خیلی‌ها معتقدند که سقوط صورت می‌گیرد، اما شما معتقدید تظاهرات فعلی منجر به سقوط رژیم نمی‌شود، دلیل شما چیست؟

موسویان: تظاهرات و ناآرامی‌ها در دو سه سال گذشته، در دوران آقای احمدی‌نژاد و حتی در دوران آقای خاتمی هم وجود داشت. در انتخابات ۸۸ حدود ۳ میلیون نفر در اعتراض به خیابان‌های تهران آمدند و تحلیل رسانه‌های غربی هم این بود که حکومت سقوط می‌کند اما دیدید که این تحلیل غلط از آب درآمد از این رو باید دو واقعیت را پذیرفت: واقعیت اول این است که نهادهای نظامی و امنیتی ایران قوی و بر شرایط فعلی کشور مسلط هستند و مشکل ناآرامی‌ها را حل می‌کنند. واقعیت دوم اینکه بخشی از مردم از وضع جاری زندگی‌شان ناراضی هستند. پس ادامه این شرایط هم نمی‌تواند پایدار باشد و حاکمیت باید اقدامات اساسی برای حل مشکلات کشور انجام دهد تا اوضاع مردم و کشور بهبود یابد.

امانپور: خیلی از مردم ایران می‌خواهند توافق هسته‌ای احیاء شود تا تحریم‌ها برداشته شود. اما خیلی‌ها معتقدند این توافق نباید احیاء شود و با دولت ایران هم نباید گفت‌وگو شود. من اینجا اظهارات اخیر هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا را برای شما میگذارم که گفته است: به نظر من در هیچ موردی نباید با دولت ایران مذاکره شود در حالی که در ایران اعتراضات در جریان است؛ توافق هسته‌ای نباید احیاء شود و باید فشارها روی دولت ایران افزایش یابد.

این نظر هیلاری کلینتون بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم معتقد است ایران ظرفیت غنی سازی را افزایش داده است. اگر توافق احیاء نشود، چه شرایطی در امنیت جهانی ایجاد می‌شود؟

موسویان: من با نظر خانم هیلاری کلینتون مخالف هستم. در حقیقت بعد از انقلاب ۱۹۷۹، بین ایران و غرب همیشه اختلاف در مورد حقوق بشر، سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم و پروسه صلح وجود داشته باشد. اما دیدید که در دوران اوباما، او تصمیم گرفت راجع به یک مورد هسته‌ای با ایران مستقیم مذاکره کند. مذاکرات هم به نتیجه رسید و برجام که جامع‌ترین سند تاریخ هسته‌ای است، امضاء شد. بعد از توافق ایران به مدت سه سال کامل به تعهداتش عمل کرد و این آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود که از برجام خارج شد و تعهدات آمریکا را زیر پا گذاشت. پس گفت‌وگو با ایران لازم است.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: دو نکته را همه پذیرفته‌اند که آمریکا و قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه نمی‌خواهند ایران به بمب هسته‌ای دست یابد و دیگری اینکه آمریکا و قدرت‌های جهانی و جامعه جهانی هم نمی‌خواهد جنگ جدیدی علیه ایران به راه افتد، زیرا حمله نظامی به ایران عواقبی بسیار فاجعه‌بارتر از حمله آمریکا به عراق و افغانستان خواهد داشت. از این رو با توجه به اینکه خواست جامعه جهانی "نه بمب و نه جنگ" است، بهترین آلترناتیو، احیاء توافق هسته‌ای است و این کار هم شدنی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها