کد خبر: 667939
تاریخ انتشار :

گزارش خبرگزاری دولت:

پشت پرده ادعایی راجع‎‌ به سفر مقام برکنار شده چین به ایران

یک رسانه آمریکایی با انتشار گزارشی جهت‌دار سفر معاون نخست وزیر چین به تهران را که در راس هیات بزرگ تجاری برای پیگیری سند توافق همکاری ۲۵ ساله با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت به گونه‌ای بازتاب داد تا القا کند که پکن پس از سفر رئیس جمهوری چین به عربستان، از ایران فاصله گرفته است.

پشت پرده ادعایی راجع‎‌ به سفر مقام برکنار شده چین به ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سفر اخیر رئیس جمهوری چین به ریاض و بیانیه مشترک «شی جین‌پینگ» با سران کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس که بخش‌هایی از آن به ویژه در مورد جزایر سه‌گانه با انتقاداتی در تهران مواجه شد، بلومبرگ را بر آن داشت تا در تداوم جوسازی‌های اخیر علیه ایران، روابط سنتی و دوستی دیرینه پکن و تهران را هدف گرفته و فرستاده چین، آقای هو چونهوا را فردی طرد شده از رده‌های قدرت معرفی کند تا از اهمیت این سفر بکاهد.

«هو چونهوا» در سفری که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و ارتباطی با تحولات اخیر نداشت پس از سفر به امارات متحده عربی وارد ایران شد. در آستانه این سفر، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، تاکید کرد که دو کشور از دوستی دیرینه برخوردار و اراده مشترک برای تقویت و توسعه روابط راهبردی و جامع دارند.

وی افزود: «هم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم ایران دوستان چین هستند. توسعه روابط چین با هر دو طرف هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با بیان اینکه «چین همواره از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران در بهبود روابط بر اساس اصل حسن همجواری و دوستی و انجام همکاری برای دستیابی به منافع متقابل و نتایج برد-برد حمایت کرده است» تصریح کرد که چین مایل است به ایفای نقش سازنده در زمینه توسعه و ثبات در منطقه خلیج فارس ادامه دهد.

در جریان دیدار چینهوا با مقام‌های کشورمان در تهران تلاش شد تا مسائل مورد اختلاف مورد بحث قرار گیرد.

سید ابراهیم رئیسی ٰرئیس جمهوری کشورمان روز سه شنبه در دیدار «هو چون هوا» معاون نخست وزیر چین و هیات همراه، گفت: برخی مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس جمهور چین به منطقه موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شده و مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده است.

معاون نخست وزیر چین هم در این دیدارضمن ابلاغ سلام‌ گرم آقای «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به رئیسی، عزم چین را تقویت و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران فارغ از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان و تاکید کرد: چین همواره به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته و از تلاش ایران برای تامین منافع اساسی خود حمایت می‌کند.

با این حال بلومبرگ در گزارش خود بدون اشاره به سفر از پیش تعیین شده «چونهوا» ادعا کرده که رئیس جمهور چین در سفر به غرب آسیا، در تهران توقف نکرد و این مساله نشانگر دور شدن پکن از تهران است. این گزارش ادعایی همچنین با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران و معرفی چین به عنوان تنها خریدار نفت ایران تلاش کرده تا با زیر سووال بردن جایگاه معاون نخست وزیر چین، دورنمای همکاری‌های دو کشور را مبهم نشان دهد.

«هو چون‌هوا» در کنگره بیستم حزب کمونیست چین که اعضای آن اکتبر گذشته تعیین شد نتوانست کرسی خود را از بین ۲۰۰ نامزد انتخابی حفظ کند و به این ترتیب از راه‌ یافتن دوباره به دفتر سیاسی حزب کمونیست باز ماند.

به گزارش منابع خبری چین، نامبرده که ریاست سازوکار عالی روابط چین و ایران را برعهده دارد، تا مارس سال آینده، در سمت معاون نخست وزیر چین می‌ماند.

اما گزارش بلومبرگ و به‌کارگیری زیرکانه نویسنده از لفظ «برکناری» چونهوا این ذهنیت را در مخاطب تقویت می‌کند که توقف فرستاده چین در تهران پس از سفر به ازبکستان، قرقیزستان و امارات، نه تنها فاقد اهمیت که سووال برانگیز است.

این گزارش البته در جریان جوسازی‌های اخیر غرب علیه ایران چندان هم غریب نیست. آنچه این رزوها در عرصه بین‌المللی درقبال ایران رخ می‌دهد، از تحریم‌ها تا قطعنامه اخیر لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، نماد تمام عیار رفتار «بولی» (Bully) است که در فرهنگ غرب بسیار شایع است.

بولی بر خلاف ترجمه فارسی آن صرفا به‌معنای ضعیف‌کشی، زورگویی و گردن کلفتی نیست. در واقع معادل دقیقی برای «بولی» در فارسی وجود ندارد زیرا طرفی که مورد بولی قرار می‌گیرد لزوما ضعیف نیست و بولی کننده/ها نیز لزوما قلدر و گردن‌کلفت نیستند.

کارشناسان معتقدند که «بولی» رفتاری از روی عادت با چاشنی زور، اجبار و اذیت کردن، برای سوء استفاده، تسلط تهاجمی یا ارعاب طرف مقابل است؛ رویه‌ای که این روزها مقام‌ها و رسانه‌های غربی علیه ایران به راه‌انداخته‌ و با واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها