کد خبر: 667965
تاریخ انتشار :

تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر رعایت حقوق متهمین و محکومین

ایسنا/ دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق متهمین و محکومین تاکید کرد.

تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر رعایت حقوق متهمین و محکومین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سفری یک روزه به استان قم با آیت الله العظمی جوادی آملی، مرجع عالیقدر تقلید و آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد. همچنین، نشست هم اندیشی با شورای قضایی استان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با حضور دبیر ستاد حقوق بشر برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در دیدار دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه مردم ایران مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستند و عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود، افزودند: یک نمونه از بزرگی و جلال و شکوه ملت بزرگ ایران، این بود که حتی پس از پذیرش قطعنامه، صدام عملیات مرصاد را علیه ایران انجام داد، اما پس از حمله صدام به کویت که همه کشورها علیه عراق شدند به ما هم گفتند شما در ۸ سال جنگ خود خیلی آسیب از صدام دیده اید، شما نیز از شرق چند گلوله ای به آنها بزنید، اما ملت ایران این کار را انجام نداد، در حالی که این مطلب را هیچ کس به ملت نگفته بود که این کار را نکنید، بلکه بزرگی و عظمت ملت ایران در اینجا نشان داده شد. 

وی افزود: هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت، خداوند در قرآن می فرماید ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ ما نه کلمه ای از شیء جامع تر داریم و نه کلمه ای از اشیاء که جمع شیء است کامل تر داریم. فرمود هیچ چیزی از مردم را کم نگذارید، با هر کسی تعهد کردید با هر کسی معامله یا تجارتی کردید، با هر کسی قول دادید و پیمانی بستید، کم نگذارید؛ اگر می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، اگر معلم کلاس دانشگاه یا حوزه هستید بدون مطالعه نروید، یعنی هر چه که حق دیگران است باید کاملاً ادا بشود.

جوادی آملی درباره شناخت حقوق بشر نیز بیان داشتند: ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم، یکی از پربرکت ترین دامنه های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می پوسد یا از پوست به در می آید؟ ما خیال می کنیم مرگ پوسیدن است، در حالی که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن، ماییم که هستیم که هستیم که هستیم! 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: حدیثی از امام صادق (علیه السلام) هست که حضرت می فرماید: اگر انسان سوار یک مرکوبی شد، بداند این حیوان چندین حق بر راکب دارد، اول اینکه اگر به آب رسید به عجله نگذرد، شاید تشنه باشد؛ اگر به علف زار رسید به سرعت نگذرد شاید گرسنه باشد؛ اگر حیوان تند نرفت و راکب خواست تازیانه بزند، آن تازیانه را به پهلوی حیوان بزند، نه به صورت او؛ این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟

غریب آبادی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از برنامه ها و اولویت های ستاد حقوق بشر در داخل و خارج از کشور، گفت: حمایت و ارتقاء حقوق مردم در حوزه های مختلف، از اولویت های ستاد حقوق بشر در حوزه داخلی است.

در ادامه آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار دبیر ستاد حقوق بشر با ایشان، حقوق بشر را یک پدیده نوظهور ندانست و گفت: دین مبین اسلام بر حقوق مردم و کرامت انسانی و مساوات انسان‌ها تاکید دارد، در حالی که غربی ها به حقوق بشر در چارچوب سیاسی می نگرند و منافع خود را در نظر می‌گیرند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بر تولید محتوا در حوزه حقوق بشر اسلامی و تبیین و ترویج این آموزه ها و همچنین رعایت و اجرای حقوق مردم در عرصه های مختلف بر اساس آموزه های دینی و اسلامی تاکید کرد.

غریب‌آبادی نیز در این دیدار گزارشی از برنامه ها و اولویت های ستاد حقوق بشر در داخل و خارج ارائه کرد و گفت: در کنار حمایت و ارتقای حقوق مردم در داخل کشور، اولویت ستاد در عرصه بین المللی نیز روشنگری و تبیین واقعیت ها درخصوص مسائل مرتبط با حقوق بشر و افشاگری برخوردهای دوگانه و رویکردهای متناقض کشورهای مدعی حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سفر، در نشست هم اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور رییس، اساتید و اعضای هیات علمی این پژوهشگاه شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن تشریح سیاست های حقوق بشری ایران، سه چالش عمده پیش روی حقوق بشر را استفاده ابزاری و سیاسی غرب از مساله حقوق بشر، رویکردها و استانداردهای دوگانه و تلاش ها در جهت تحمیل استانداردهای غربی به سایر کشورها و جهان شمول کردن سبک زندگی غربی خواند.

غریب‌آبادی همچنین بر ضرورت تبیین، ترویج و اجرای آموزه‌های دینی حقوق بشر با استفاده از ظرفیت غنی موجود در قم تاکید و پیشنهاد کرد تا مدل عملی حقوق بشر اسلامی تدوین و در جهت اجرایی کردن آن، از جمله از طریق نهادینه کردن این حقوق، گام های عملی برداشته شود. تنها در این صورت است که می توان الگوی موفقی را به جهان ارائه کرد. 

در این نشست، پیشنهاد شد تا ستاد حقوق بشر برای بهره گیری از  ظرفیت های تخصصی قم، بویژه در حوزه حقوق بشر اسلامی، دفتری را در این شهر مقدس راه اندازی نماید.

تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر رعایت حقوق متهمین و محکومین

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در ادامه برنامه های خود، در نشست شورای قضایی استان قم نیز حاضر شد و طی سخنانی، بر اجرای عدالت قضایی و رعایت حقوق متهمین و محکومین تاکید کرد.

وی توصیه هایی را نیز به اعضای شورای قضایی استان در حوزه های مرتبط با حقوق بشر و حقوق شهروندی ارائه و خاطرنشان کرد: حقوق مردم باید در تمامی زمینه ها از سوی دستگاه های اجرایی رعایت شود و در این میان، نظام قضایی برابر قانون اساسی مسولیت اساسی در حوزه احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی های مشروع برعهده دارد. 

در ابتدای این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری و حجت الاسلام والمسلمین غریب دادستان قم، گزارشی را از اقدامات دادگستری کل استان در حوزه رعایت و اجرای حقوق مردم و همچنین در رابطه با اغتشاشات اخیر و تعیین تکلیف بازداشت شدگان ارائه کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها