کد خبر: 668071
تاریخ انتشار :

پیش بینی بازار طلا/ قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش قیمت بازار سکه و طلا در روزهای آتی خبر داد و از مردم خواست فعلا از خرید طلا وسکه صرف نظر کنند.

پیش بینی بازار طلا/ قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا اوج قیمتی خود را طی سال‌های اخیر تجربه کرده، از اندکی کاهش قیمت در آخرین معاملات پایانی هفته خبر داد و تاکید کرد که به شرط اجرای سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، کنترل قیمت اوراق سکه و تزریق سکه به بازار، کاهش قیمت‌ها طی دو هفته آینده محتمل است و توصیه ما این است که مردم فعلا به بازار ورود نکنند.

نادر بذرافشان، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در طول این هفته نیز نوسان اونس جهانی طلا را داشتیم؛ به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت که تا روز چهارشنبه روند افزایشی بین هشت تا ۱۱ دلاری برای هر اونس طلا وجود داشت اما از بعد از ظهر روز چهارشنبه به‌ بعد روند کاهشی آغاز شد و بدین ترتیب در مجموع در طول هفته هر اونس طلا کاهش حدودا ۱۷ دلاری را تجربه کرد؛ اما در بازارهای داخلی از ابتدای هفته تا پایان آن نوسان‌ نرخ ارز در بازار سبب منجر به نوسان افزایشی قیمت سکه و طلا در بازار شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: این نوسان افزایشی به گونه‌ای بود که هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۰ هزار تومان افزایش به نسبت ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۱۴ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان قیمت داشت. سکه‌ها نیز در این هفته در مقطعی افزایشی پیش رفتند اما سپس در روزهای پایانی کمی از اوج خود (در اواسط هفته که به مرز ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم نزدیک شد) فاصله گرفت اما در مجموع انواع قطعات سکه هفته را نسبت به ابتدای آن، افزایشی به پایان رساندند.

مهم‌ترین علت افزایش قیمت سکه و طلا

وی تصریح کرد: این نوسان‌های افزایشی قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی ناشی از خبرهای سیاسی- اقتصادی در سطح دنیا و بخش عمده آن نوسان‌های افزایشی نرخ ارز در بازار داخل بوده است که طی هفته از کانال ۳۷ هزار تومان به کانال ۳۸ هزار تومان صعود کرد و در نوسان بود، اما در پایان هفته نسبت به اوجی که در روز سه‌شنبه به خود گرفته بود، فاصله گرفت و کاهش اندکی را تجربه کرد، بدین ترتیب قیمت سکه و طلا نیز نسبت با اندکی کاهش مواجه شد و همانطور که اشاره شد، از اوج خود فاصله گرفت اما در مجموع هفته (نسبت به ابتدای هفته) افزایشی بوده است.

افزایش تقاضا در بازار

بذرافشان در رابطه با وضعیت تقاضا در این هفته به دنبال سیر صعودی قیمت‌ها در بازار، گفت: در این هفته حدود دو الی پنج درصد تقاضا نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت اما آن تقاضاهای کاذب در دوره‌های مشابه گذشته که تا ۲۰ و ۳۰ درصد هم گاهاً افزایش تقاضا در بازار شکل می‌گرفت، در این هفته دیده نشد. با توجه به نوسان افزایشی نرخ ارز، سکه و طلا کمی تقاضا بیشتر شد که طبیعی است و تقاضای چندان خاصی نیست که تاثیرگذار در قیمت‌ها باشد. خوشبختانه تقاضاهای کاذب و التهاب در بازار در این هفته نداشتیم و بازار روال عادی خود را طی کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: اما به هرحال مردم متاثر از اینکه این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد یا نه شدند و شرایط بازار به گونه‌ای است که همه نگران از این هستند افزایش‌ها بیشتر می‌شود؟ یا به صورت کلی چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؛ چراکه طی یک ماه افزایش حدودا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای سکه تمام یا در ربع سکه که حدوداً سه میلیون تومان افزایش را در این مدت تجربه کرده و بیشترین حباب هم متلعق به ربع سکه‌است، مردم را نگران کرده است.

 افزایش قیمت‌ سکه تا چه زمانی ادامه دارد؟

این مقام صنفی تاکید کرد: در حقیقت نیز این افزایش‌ قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که سابقه نداشته و از همین روی به لحاظ روانی در جامعه تاثیر گذار بوده است؛ اما صحبت‌هایی که پیرو سیاست‌های بانک مرکزی مطرح است، چنانچه عملی شود، آرام شدن بازار طی هفته‌های پیش‌رو محتمل است و منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد. عرضه اوراق سکه در بورس کالا در ابتدا خبر خوبی بود؛ به‌ویژه اینکه در عرضه‌های اولیه با فاصله قیمت بیشتر (پایین‌تر) از قیمت بازار عرضه می‌شد که منجر به ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش قیمت‌ سکه در بازار هم شد و نقش چشمگیری داشت. اما سپس قیمت این اوراق به‌مرور به قیمت سکه در بازار نزدیک‌تر شد که خود این موضوع حدود ۳۰ درصد در کنار نوسان افزایشی نرخ ارز بر افزایش قیمت سکه در بازار آزاد دامن زد. از نظر بنده این دو عامل بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت‌ها این روزهای بازار داشت و قیمت‌ها به اوج خود رسید که بی‌سابقه بوده است.

فعلا طلا نخرید

بذرافشان خاطرنشان کرد: توصیه ما به مردم این است در شرایط فعلی بازار که قیمت‌ها به‌دور از ثبات و در اوج هستند، به این بازارها ورود نکنند و اجازه دهند قیمت‌ها به ثبات نسبی برسد. زمانی که قیمت‌ سکه در کانال ۱۵ میلیون تومان قرار داشت و یکماهی ثبات نسبی خود را حفظ کرد، اعلام کردیم که مردم نگران نباشند به معاملات خود بپردازند. اما اکنون که قیمت‌ها در اوج است و همچنان ممکن است، نوسان خاصی در بازار شکل گیرد، مردم فعلا ورود نکنند و معاملات خود را به زمانی که قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی رسید، موکول کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: چنانچه سیاست‌هایی که شنیده می‌شود بانک مرکزی در نظر دارد اجرایی کند تا کنترل و ثبات قیمت‌ها محقق شود، عملی شوند می‌توان به برگشت آرامش به بازار امیدوار بود. چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشد.

وی برای بازار هفته‌ آینده پیش‌بینی کرد: با اجرایی شدن سیاست‌ها، باتوجه به اینکه تقاضای کاذب در بازار نیست و توصیه می‌کنیم که مردم صبور باشند و در این التهاب‌ها به بازار ورود نکنند، طی دو هفته آینده احتمال اینکه روند ثبات و اندکی کاهش داشته باشیم، به اعتقاد بنده وجود دارد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها