کد خبر: 668103
تاریخ انتشار :

هیئت آژانس در تهران؛ برجام احیا می‌شود؟

خراسان/ قرار است امروز هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بیاید تا جدیدترین گفت وگوها بر سر پرونده هسته ای ایران را شکل دهند که دچار یک پیچیدگی بزرگ شده و مذاکراتش با بن بست همراه است

هیئت آژانس در تهران؛ برجام احیا می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گفت وگوهایی بر سر سه مکان ادعایی آژانس که به ادعای آن ها دارای ذرات اورانیوم غنی شده است و باید منشأ و مقصد این مواد روشن شوند. شورای حکام آژانس، ماه گذشته قطعنامه ای علیه کشورمان به تصویب رساند که طبق آن ایران باید به صورت فوری و ضروری پاسخ به سوالات آژانس را در دستور کار خود قرار دهد. ایران نیز در واکنش به این اقدام خصمانه، غنی سازی 60درصد در فردو و برخی دیگر از اقدامات فنی در حوزه غنی سازی را آغاز کرد و سفر هیئت فنی آژانس را به تعویق انداخت . حالا بعد از فروکش کردن تنش های ماه گذشته بین تهران و وین ، هیئت فنی آژانس در راه تهران است تا شاید بتواند این گره کور شده را باز کند . طبق اعلام سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تیم فنی آژانس یک شنبه (۲۷ آذر) به ایران سفر می‌کند. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم چهارشنبه (۲۳ آذر) گفت: در بحث تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان آژانس در روزهای آینده به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم برای رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آن‌ها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.ایران هفته قبل در بیانیه ای از سفر این هیئت استقبال کرد و بار دیگر گفت که همچنان پای میز مذاکراتی که منافعش را تامین کند حضور دارد.در همین زمینه محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس اظهارکرد: قانون اقدام راهبردی، قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته ای بود و امروز اجرای این قانون غنی سازی را به سطحی رساند که هم اینک ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است. اسلامی افزود : سند جامعی برای پیشرفت صنعت و ایجاد ظرفیت بومی در سطح صنایع کشور تدوین شده که بر اساس آن برنامه های سازمان پیش می‌رود.بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در نشست با فراکسیون راهبردی مجلس گفت: قانون اقدام راهبردی شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کرد و امروز غنی سازی ما بر اساس این قانون و به طور رسمی به ۶۰درصد رسیده است و در کنار تحقیق و توسعه مستمر و بدون وقفه، تکامل ماشین های سانتریفیوژ نسل جدید در بهترین شرایط قرار دارد.وی با اشاره به اظهارات رسانه‌ای گاه و بیگاه غرب در خصوص دیگر گزینه ها افزود: این یک واقعیت روشن است که این‌گونه حرف‌ها فقط کاربرد رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و بی‌تردید ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای ایران واقعیت‌ها را بر آن ها تحمیل می کند.

آمریکا: برجام اولویت ما نیست

در سوی مقابل «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز جمعه با حمایت از اغتشاشات در ایران و متهم کردن مقام‌های جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر، تأکید کرد که برجام اکنون برای واشنگتن اولویت نیست.وی با تأکید بر عزم ایالات متحده بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی گفت: «رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه از آغاز به کار این دولت اعلام کرده‌اند که هر آن چه در اختیار داریم برای اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم».اظهارات پاتل در حالی مطرح شده که ایران بارها تأکید کرده که به دنبال تسلیحات اتمی نیست. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مانند دیگر مقام‌های آمریکایی تأکید کرد که برجام از اولویت‌های ایالات متحده نیست.نتانیاهو نخست وزیر مکلف اسرائیل نیز ناآرامی های اخیر در ایران را بی‌سابقه خواند و گفت که این ناآرامی ها منجر به بازنگری آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران شد.

المانیتور: مذاکرات از کما بیرون می آید؟

رسانه آمریکایی المانیتور نیز در گزارشی نوشت: «تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای به ما می‌گویند که ایران واقعاً در حال ارسال سیگنالی از علاقه مجدد به احیای توافق هسته‌ای است. ممکن است راجع به نیات ایران شک و تردید وجود داشته باشد، اما خطرات عدم احیای برجام آن قدر زیاد است که نمی توان به تغییرات احتمالی در موضع تهران توجه نکرد.»انگیزه برای توافق باید مثل همیشه بالا باشد. دولت بایدن با احتیاط و دقت گفته است از برجام دست نکشیده است، فقط «اولویت‌های دیگری» دارد. توافق روی میز در ماه اوت، که از نظر فنی هنوز پابرجاست، پیش نویس تایید شده ایالات متحده - اتحادیه اروپاست. بازگشت به مذاکرات البته با ایران آغاز می شود. اما اگر ایران دوباره علاقه مند شود، ایالات متحده نیز باید برجام را در میان «اولویت های دیگر» بازگرداند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها