کد خبر: 668171
تاریخ انتشار :

نشانه خروج مذاکرات برجامی از کما

در ایامی که تقریبا همه تحلیلگران از مرگ برجام سخن می گفتند، به نظر می رسد تهران و واشنگتن پالس هایی به یکدیگر برای بازگشت به وین می دهند.

نشانه خروج مذاکرات برجامی از کما
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: غربی‌ها از افزیش سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به 60 درصد نگران شدند و از این رو با وجودی که تا چندی پیش رغبتی برای تکمیل پروسه مذاکرات برجامی از خود نشان نمی دادند، امروز کاخ سفید اعلام کرد «برجام جدای از مساله اعتراضات در ایران است». در واقع دولت بایدن وضعیت جدیدی را پیش روی خود می بیند و می داند به نفع هست که از برجام دست نکشد.

از طرفی وزارت خارجه ایران نیز اخیرا اعلام کرد «آماده جمع بندی مذاکرات برجامی هستیم»، موضوعی که با سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران همراه شد و این موضوع می تواند روزنه امیدی را برای بازگشت دیپلمات ها به وین بگشاید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ 9 دسامبر، در پی تماسی با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، در توئیتی نوشت: «ما در فاز نهایی یک توافق خوب، قوی و بادوام هستیم.» سه روز بعد بورل در جلسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما گزینه بهتر از برجام برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نداریم».

روزنامه آمریکایی المانیتور چند روز پیش در گزارشی نوشت «تماس‌ها و مقامات منطقه‌ای نیز به ما می‌گویند که ایران واقعاً در حال ارسال سیگنالی از علاقه مجدد به احیای توافق هسته‌ای است. ممکن است نسبت به نیات ایران شک و تردید وجود داشته باشد، اما خطرات عدم احیای برجام آنقدر زیاد است که نمی توان به تغییرات احتمالی در موضع تهران توجه نکرد.»

به هر حال متن پیش نویس توافق ماه اوت از نظر فنی هنوز پابرجاست، اگر تهران دوباره تمایل به مذاکره داشته باشد، به نظر می رسد دولت بایدن نیز مجدداً برجام را در "کارهای اولویت دار خود" قرار دهد. در مجموع باید منتظر ماند و دید روزنه های امید برای خروج برجام از کما تا چه حد قابلیت تبدیل شدن به کانالی برای تحقق این موضوع را دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها