کد خبر: 668361
تاریخ انتشار :

طرز تهیه دسر لبو خوشمزه برای شب یلدا

دسر لبو یکی از انواع خوشمزه و خوشرنگ دسرهاست که لبو یکی از ترکیبات اصلی آن است و برای شب یلدا دسری شیک و مجلسی است.

طرز تهیه دسر لبو خوشمزه برای شب یلدا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دسر‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند. در این میان دسر‌های میوه‌ای به دلیل عطر و طعمی که دارند، بسیار خوش‌طعم و گوارا هستند و طرفداران خاص خود را دارند. دسر‌ها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

دسر لبو یکی از دسر‌های خوشمزه و خوشرنگ است که برای شب یلدا انتخاب بسیار مناسبی است و شما می‌توانید اگر به طعم لبو علاقه دارید، این دسر را با دستوری آسان در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه دسر لبو همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه دسر لبو

لبوی پخته متوسط: ۳ عدد

ماست: دو قاشق غذاخوری سر پر

خامه صبحانه: سه قاشق غذاخوری سر پر

آب لبو: نصف لیوان

پودر ژلاتین: دو قاشق غذاخوری

شکر: پنج قاشق غذاخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به لبو

لبو یا چغندر قرمز ریشه اصلی گیاه چغندر است. این ماده غذایی سرشار از فیبر، ید، کلسیم، ویتامین C، نیترات، بتائین و آنتی اکسیدان‌های قوی مثل بتاکاروتن، کاراتنوئید‌ها و فلاونوئیدهاست. لبو همچنین طبع معتدلی دارد. هنگام خرید لبو توجه داشته باشید که لبوی مرغوب باید کوچک و سفت و رنگ آن نارنجی پر رنگ باشد. اگر لبو خیلی بزرگ همراه با ریشه‌های پشمی زیاد بود، هرگز آن را خریداری نکنید؛ زیرا نشان دهنده یک لبوی پیر است. لبوی خیلی بزرگ معمولا وسطش سفت است و مغزپخت نمی‌شود. به طور کلی همیشه سعی کنید لبو‌های کوچک یا متوسط را خریداری کنید که پخت‌شان هم راحت‌تر است.

۲ ـ نکات مربوط به پودر ژلاتین

ژلاتین ماده‌ای بدون رنگ و مزه است و از کلاژن گرفته می‌شود که در بخش‌هایی از بدن حیوانات وجود دارد. برای حل کردن پودر ژلاتین همیشه از روش بن‌ماری استفاده کنید. به این صورت که ظرف حاوی پودر ژلاتین و آب را روی بخار آب جوش بگذارید. توجه داشته باشید که اگر ژلاتین را در دمای خیلی بالا آب کنید، بوی بدی از آن متساعد خواهد شد. همچنین یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین معادل ۴ ورق ژلاتین است. پودر ژلاتین را باید در یک ظرف در بسته و حتماً در مکان خشک و خنک نگه‌داری کنید. پس از اینکه بسته حاوی پودر ژلاتین را باز کردید، تا ۶ ماه فرصت استفاده از آن را دارید و بعد از این مدت خاصیت خود را از دست خواهد داد.

طرز تهیه دسر لبو

۱ ـ برای شروع کار آب لبو را داخل یک لیوان بریزید تا کاملا سرد شود؛ سپس پودر ژلاتین را روی آن بپاشید و بعد از چند دقیقه که حالت اسفنجی پیدا کرد، لیوان را روی بخار کتری یا سماور در حال جوش بگذارید تا ژلاتین به روش بن ماری حل شود.

۲ ـ لبوی پخته را همراه با ماست، خامه صبحانه، شکر و ترکیب آب لبو با پودر ژلاتین را به داخل دستگاه غذاساز یا مخلوط کن بریزید و یک دقیقه بزنید تا همه مواد به صورت یک دست با هم ترکیب شوند.

۳ ـ دسر را داخل قالب مورد نظر بریزید و قالب را به مدت ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا ببندد و سفت شود. برای خارج کردن دسر از قالب باید آن را از یخچال خارج کنید و بگذارید ۵ دقیقه بیرون بماند تا سرمای یخچال را از دست بدهد؛ سپس یک چاقوی نوک تیز و باریک را دور تا دور لبه قالب بگردانید تا دسر از قالب جدا شود. اگر قالب شما سیلیکونی باشد، دسر به‌راحتی و بدون نیاز به آب جوش در ظرف برمی‌گردد.

بقیه قالب‌ها را باید داخل یک کاسه آب جوش بگذارید و یک دقیقه صبر کنید. اگر قالب شما فلزی باشد، دسر خیلی زودتر از یک دقیقه از قالب جدا می‌شود، درحالی که قالب‌های پلاستیکی و چدنی به مدت زمان بیش‌تری نیاز دارند. حواس‌تان باشد که قالب را بیش از اندازه داخل آب جوش نگه ندارید؛ زیرا در این صورت دسر آب می‌اندازد و هنگام برگرداندن ظاهر خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین به محض اینکه احساس کردید دسر از قالب جدا شده است، آن را داخل ظرف سرو مورد نظر برگردانید و به دلخواه تزیین کنید. این دسر به دلیل داشتن خامه به راحتی از قالب جدا می‌‍شود، نوش جان

نکته

میزان شکر در این دسر به شیرینی لبو بستگی دارد. اگر لبوی شما به اندازه کافی شیرین نبود، می‌توانید میزان شکر را تا ۸ قاشق غذاخوری افزایش بدهید. قبل از اینکه دسر را داخل قالب بریزید، حتما شکر آن را بچشید.

منبع: فرارو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها