کد خبر: 668446
تاریخ انتشار :

بورل:

برجام جایگزین ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارشی به محورهای گفت‌وگویش با وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس بغداد اشاره کرد که شامل مسئله احیای برجام، امور داخلی ایران و ادعای نقش ایران جنگ اوکراین بود.

برجام جایگزین ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از وبگاه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی در بخشی از یک گزارش درباره رخ‌دادهای کنفرانس بغداد که به تازگی برگزار شد، نوشت: درباره رخ‌دادهای غیرقابل قبول داخل ایران و حمایت به شدت نگران‌کننده این کشور از روسیه و درباره توافق هسته‌ای، گفت‌وگو و تبادل نظری طولانی با وزیر امور خارجه ایران درباره داشتم.

بورل با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه نوشت: اتحادیه اروپا شیوه بی‌رحمانه‌ برخورد مقامات ایرانی با اعتراضات اخیر را به دقت دنبال می‌کند. ما از حاکمیت ایران می‌خواهیم اعدام بازداشت‌شدگان، سرکوب خونین معترضان و تحویل پهپادها [به روسیه] و همکاری نظامی با روسیه را متوقف کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به من قویا موضوع ارائه پهپادها از سوی ایران به روسیه را رد کرده و مدعی شد که این نقل و انتقالات پیش از حمله روسیه انجام شده بود.

بورل در ادامه با ادعای این که ایران به واسطه تحویل این پهپادها به روسیه از جنگ «نامشروع و متجاوزانه» آن علیه اوکراین حمایت می‌کند، گفت: تهران از جنایت‌های جنگی در حال وقوع روسیه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی توسط آن باخبر است. ایران در حال مرتکب شدن یک اشتباه راهبردی بزرگ است؛ این کشور مسیر اشتباه را انتخاب کرده و در عین حال که تظاهر به بی‌طرفی در این جنگ‌ می‌کند، اعتبارش در جهان را از بین می‌برد.

بورل درباره توافق هسته‌ای گفت: با این وجود، من هنوز بر این باورم که وقتی موضوع منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مطرح است، هیچ جایگزینی برای برجام[توافق هسته‌ای] وجود ندارد. کسانی که جور دیگری فکر می‌کنند، فقط خودشان را فریب می‌دهند. به همین دلیل است که من به عنوان هماهنگ‌گننده، بر اساس نتایج مذاکرات وین برای احیای برجام تلاش می‌کنم.

وی افزود: با وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان، گفت‌وگویی طولانی در این باره داشتم. همچنین تاکید کردم که بازگرداندن برجام به مسیر خود، در خلائی استراتژیک اتفاق نخواهد افتاد. این تکه‌ای از یک تصویر بزرگ‌تر است. ایران باید فورا دست از حمایت نظامی‌ از روسیه بکشد. در این زمینه، از وزیر امور خارجه ایران خواستم به طور مستقیم با همکاران اوکراینی درباره انتقال ادوات نظامی به روسیه گفت‌وگو کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها